6.5x55? Är den bra

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: 6.5x55? Är den bra

Inläggav Filfrasen » 02 dec 2019, 22:26

tjuröga skrev:Trösta er hur mycket ni vill men att 99% av alla sålda nya bössor är 308 talar för 308ans överlägsenhet :P

Den har tydligen förmågan att bli bättre med tiden i så fall, den introducerades ju år 1951 men den har ju inte sålt mest i Sverige alla år sedan den kom ut....bara kolla hur begagnat marknaden på äldre bössor så får du en hint.

Du har inte funderat lite över att det går mode i det här med kalibrar ? :wink:

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav birk0323 » 02 dec 2019, 22:36

arnold skrev:
nygamla AKI skrev:
arnold skrev: skillnaden är så liten att älgen inte bryr sig om det kommer ett 14mm armeringsjärn eller ett 16mm dito

Kolla bilden uppe på sidan 12. Det är nog mer skillnad än på 14 och 16mm. :wink:

Ganska dålig jämförelse, som att jämföra, 458 med 20mm akan

Dåliga jämförelser är att jämföra dåliga träffar med bra träffar för att belysa sin egen idé om en patrons egenskaper och är enbart förvillande för en rättvis jämförelse.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Filfrasen » 02 dec 2019, 22:45

Svårt att jämföra dåliga träffa med varandra, finns för mycket som kan påverka för att det ska bli rättvist.
Bra träffar med om man inte har väldigt många att få tex ett medelvärde på flyktsträckor med.
Svårt att jämföra dåliga med bra träffar med då tillfälligheter i en dålig träff kan ge stora variationer i resultat.

"Jag sköt en Älg med xxx kaliber, xxx kula och den gick xxx meter innan den stöp" säger väldigt lite annat än om vad som hände där och då den gången.

Men det är väl lite så folk fungerar, man dömer ut saker för att Murphy var närvarande.

Oryx tex verkar ha fått fysiken naturlagar att sättas ur spel rätt ofta för en bunt forummedlemmar, frågan är vad det beror på ?
Är det för att den är så vanligt förekommande att sannolikheten att det sker med just den är hög, eller fick den bära hundhuvudet när det egentligen berodde helt eller delvis på anda orsaker ?
Det finns ju dom som aldrig har några problem med samma kula i årtionden, sannolikheten att det är så stora variationer i produktionen på bara Oryx hos Norma och att vissa alltid har turen att alltid få bra askar gång efter annan får väl anses som låg.

Inte omöjligt att 6.5x55 får bära liknande hundhuvud av liknande anledningar.

-"Många av dom värsta handlingarna har utförts i dom godaste intentionerna".......Gammalt Kommunistordspråk.
Användarvisningsbild
Filfrasen

Inläggav tjuröga » 03 dec 2019, 11:14

Jag håller inte med om att 308an är ful. Den är proportionell!

Det är nog bara ni som är vana att slå slutstycket i näsan varje gång när ni repeterar, som tycker så...........
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav lasse-a » 03 dec 2019, 12:09

tjuröga skrev:Jag håller inte med om att 308an är ful. Den är proportionell!

Det är nog bara ni som är vana att slå slutstycket i näsan varje gång när ni repeterar, som tycker så...........

Precis. Be barnen hemma rita en patron så skall ni se att den kommer att vara ganska lik 308.

Och 308:an ligger mycket närmare det gyllene snittet (som alla är överens om är vackert) än de andra drasuterna som nämns. Så det så! ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav greyling » 03 dec 2019, 14:54

lasse-a skrev:
tjuröga skrev:
Precis. Be barnen hemma rita en patron så skall ni se att den kommer att vara ganska lik 308.

Exakt - barn ritar jäkligt dåligt - med få undantag. Så är det. .308 är en kort ful dvärgpatron som man skrämmer barn med. Vuxna åxå för den delen. Det är bara att ställa fram ett gäng patroner och be folk välja. 9 av 10 som inte har förutfattade meningar (dvs kan något) väljer 6.5. Nummer 10 har dålig smak. Fråga de som har forskat i ämnet så ska ni se.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav tjuröga » 03 dec 2019, 15:41

Så slutsatsen är:
Jämfört med en 308 så får du ut mindre energi och rörelsemängd för samma mängd krut. Sliter pipan mer, och behöver en längre pipa.
Men den är bra!

Vissa tycker den är snygg också. (som kvinnor utan former)
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav birk0323 » 03 dec 2019, 16:23

tjuröga skrev:Så slutsatsen är:
Jämfört med en 308 så får du ut mindre energi och rörelsemängd för samma mängd krut. Sliter pipan mer, och behöver en längre pipa.
Men den är bra!

Har kvinnor utan former en förkärlek till 6,5X55... den kopplingen har jag inte sett förr men ett utvecklande resonemang vore trevligt.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav tjuröga » 03 dec 2019, 16:40

birk0323 skrev:
tjuröga skrev:Så slutsatsen är:
Men den är bra!

Har kvinnor utan former en förkärlek till 6,5X55... den kopplingen har jag inte sett förr men ett utvecklande resonemang vore trevligt.

6,5x55 = patronernas kvinna utan form
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav birk0323 » 03 dec 2019, 22:41

Ja jag missförstod dig lite med flit för att göra mig lustig.

Hur som kan man ju då tänka att om man skulle göra sig en sammanfattning så kan man tänka sig 6,5X55 som kanske en av de bästa allroundpatronerna för allt vilt i Sverige. Den är inte bäst i ytterkanterna, speciellt uppåt. Det borde vara en utmärkt patron för småviltsjägaren som kanske sitter på älgpass en vecka om år och bara har en studsare. Billig ammo, låg rekyl osv men även för handladdaren är den trevlig tycker då jag. Det är väl just när hållet kommer ut lite och det är småvilt som ska jagas jag kan tycka den har sin glans.

Har man inte långa håll med i ekvationen tar tunga långsamma kulor mark helt klart, inte minst för klövviltet men man får en krokigare kulbana. Vill man ha både kanske 338wm osv kan vara mening med men då får man betala med rekyl och ekonomi.

Jag kan ju med fakta på hand konstatera att min Tutte här hemma har levererat år ut och år in vid en mängd olika typer av jakt och det har som aldrig krånglat heller, förutom när jag hade en rödpunkt monterat ett kort tag och fick en läge på långt håll på en hind under en köpejakt och inte kunde skjuta... men detta kan ju inte lastas patronen.

Är patronen bra, ja ! utan tvekan om man använder den som den allround den är där inte älg är vanligt förekommande, alternativt en ren småviltsbössa och där är den underbar tycker jag.
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav exabit » 03 dec 2019, 23:16

Glöm inte heller att Leif GW Persson skjutit över 2000 klövvilt varav merparten/alla med sin gamla Sako AV Hunter i 6,5x55 (har själv en likadan).

Detta tjafs om att 6,5x55 inte duger är lika tröttsamt som att säga att en humla egentligen inte borde kunna flyga :mrgreen: Wake up and smell the reality, bitches!!!
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Velcro Fly » 03 dec 2019, 23:18

Hahhaa. :-) Exabit for President !!!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav M-98 » 04 dec 2019, 00:13

exabit skrev:Glöm inte heller att Leif GW Persson skjutit över 2000 klövvilt varav merparten/alla med sin gamla Sako AV Hunter i 6,5x55 (har själv en likadan).

Detta tjafs om att 6,5x55 inte duger är lika tröttsamt som att säga att en humla egentligen inte borde kunna flyga :mrgreen: Wake up and smell the reality, bitches!!!

Jan Åkerman fällde en del vilt med 6,5x55. Om man tänker jaktresor till olika länder och inte laddar själv så tycker jag nog att 270 win är ett bättre val. Sitter smällen rätt så dör djuren...förr eller senare. :mrgreen:
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Inläggav scoutman » 04 dec 2019, 07:40

exabit skrev:Glöm inte heller att Leif GW Persson skjutit över 2000 klövvilt varav merparten/alla med sin gamla Sako AV Hunter i 6,5x55 (har själv en likadan).

Klarspråk!!
Browning X-bolt Adj, .308, Stalon w110, delta titanium HD 2,5-10x50.
Browning A-bolt, 6,5x55 2 kolvar, sikte kommer senare.
Winchester 101, 12/70.
Baikal IJ58 mae, 12/70.
Anshutz 1450, 22LR, walther 4x40.
Beagle & labrador.
Användarvisningsbild
scoutman

Inläggav nygamla AKI » 04 dec 2019, 11:08

scoutman skrev:

Klarspråk!!

På Spiken! Speciellt då man väger in att humlan är en mycket dålig flygare. :wink: :mrgreen:
nygamla AKI

Inläggav tjuröga » 04 dec 2019, 13:53

nygamla AKI skrev:
scoutman skrev:

Klarspråk!!

På Spiken! Speciellt då man väger in att humlan är en mycket dålig flygare. :wink: :mrgreen:

Tänkte precis detsamma! :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Föregående

Återgå till Kalibrar