av birk0323 » 03 dec 2019, 22:41
Ja jag missförstod dig lite med flit för att göra mig lustig.
Hur som kan man ju då tänka att om man skulle göra sig en sammanfattning så kan man tänka sig 6,5X55 som kanske en av de bästa allroundpatronerna för allt vilt i Sverige. Den är inte bäst i ytterkanterna, speciellt uppåt. Det borde vara en utmärkt patron för småviltsjägaren som kanske sitter på älgpass en vecka om år och bara har en studsare. Billig ammo, låg rekyl osv men även för handladdaren är den trevlig tycker då jag. Det är väl just när hållet kommer ut lite och det är småvilt som ska jagas jag kan tycka den har sin glans.
Har man inte långa håll med i ekvationen tar tunga långsamma kulor mark helt klart, inte minst för klövviltet men man får en krokigare kulbana. Vill man ha både kanske 338wm osv kan vara mening med men då får man betala med rekyl och ekonomi.
Jag kan ju med fakta på hand konstatera att min Tutte här hemma har levererat år ut och år in vid en mängd olika typer av jakt och det har som aldrig krånglat heller, förutom när jag hade en rödpunkt monterat ett kort tag och fick en läge på långt håll på en hind under en köpejakt och inte kunde skjuta... men detta kan ju inte lastas patronen.
Är patronen bra, ja ! utan tvekan om man använder den som den allround den är där inte älg är vanligt förekommande, alternativt en ren småviltsbössa och där är den underbar tycker jag.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.