22-100 en spännande ny kaliber för mig.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

22-100 en spännande ny kaliber för mig.

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 18:41

Jag tänkte jag skulle starta en tråd om denna kaliber då det finns väldigt lite info på nätet om den.
Man kan säga att det är en kortad 22 ppc. Det svåra med denna kaliber är att få till hylsorna till 100%.
Jag blev tvungen att köpa en hel del saker som jag väntar på så jag har bara skjutit några skott än och det känns väldigt lovande.
Som sagt detta är bara en start, jag fyller på sen.
Syftet med kalibern är 100% bänkskytte
Stewe's world on ice

Re: 22-100 en spännande ny kaliber för mig.

Inläggav arnold » 09 nov 2019, 19:12

Spännande, vad står 100 för i beteckningen?
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Magnus M » 09 nov 2019, 19:18

Min spontana tanke är hur man lyckas få 22 ppc kortare än vad den redan är :)

Det är en riktig udda fågel du hittat, min google-fu räckte inte till för att hitta någon info.
Vad fick dig att fastna för denna kaliber och var tusan hittade du den?
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav potatiskastare » 09 nov 2019, 19:24

Hmm, alltid intressant med nya saker... men spontant blir jag alltid misstänksam när det handlar om lovsånger för krångel. Lite som devisen att "litteraturkritiker alltid övervärderar tjocka böcker eftersom de är så nöjda med att ha orkat igenom dem."

Eller nä förresten. Klart du skall lägga all tid och energi på att forma omöjliga hylsor. Det kanske är bra. Det kanske driver utveckling. Och om det är bra kan jag komma lite senare och haka på när det värsta jobbet är gjort. :mrgreen:
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 19:38

arnold skrev:Spännande, vad står 100 för i beteckningen?

Den är kortad 0.100 tum
Stewe's world on ice

Inläggav killerberra » 09 nov 2019, 19:39

potatiskastare skrev:Hmm, alltid intressant med nya saker... men spontant blir jag alltid misstänksam när det handlar om lovsånger för krångel. Lite som devisen att "litteraturkritiker alltid övervärderar tjocka böcker eftersom de är så nöjda med att ha orkat igenom dem."

Eller nä förresten. Klart du skall lägga all tid och energi på att forma omöjliga hylsor. Det kanske är bra. Det kanske driver utveckling. Och om det är bra kan jag komma lite senare och haka på när det värsta jobbet är gjort. :mrgreen:

Lugn i bussen nu den som ska haka på först när allt jobb är gjort det är jag det så ställ dig i kö hörru du :wink:
T3 6,5Creed Krieger/6XC Shilen McMillanAth Nightforce 15-55x52
Sako 75 358Win/ 6br Zeiss V6 3-18
Bat Machine DS Krieger Scarborough Bix N`Andy Nightforce 42x44
Benelli Nova
Tikka T1X Hawke Vantage 30 WA 6-24x50 SFP
Användarvisningsbild
killerberra

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 19:40

Magnus M skrev:Min spontana tanke är hur man lyckas få 22 ppc kortare än vad den redan är :)

Det är en riktig udda fågel du hittat, min google-fu räckte inte till för att hitta någon info.

Det är bara för att få mindre rekyl i bänkskyttets lv klass. Utan att förlora precision.
Stewe's world on ice

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 19:46

potatiskastare skrev:Hmm, alltid intressant med nya saker... men spontant blir jag alltid misstänksam när det handlar om lovsånger för krångel. Lite som devisen att "litteraturkritiker alltid övervärderar tjocka böcker eftersom de är så nöjda med att ha orkat igenom dem."

Jag la väldigt många timmar på att göra perfekta 221 fireball hylsor av 223 hylsor och detta är väldigt liknande. Hade till och med lite saker kvar från det.
Har som sagt skjutit fyra serier för att hitta lämpliga laddvikter då det finns väldigt lite data. Jag tvivlar att man får i mer än 26,5 gr 133 i alla fall. Bästa bilden var under 5mm så jag ska testa lite däromkring. Det behövs dock bättre hylsor.
Stewe's world on ice

Inläggav taxen » 09 nov 2019, 20:40

Mats J från Finspång har väl skjutit en del 22-100 för ett antal år sedan samt så påbörjade väl Sonny O det lite grand innan han sålde Bat'en helt klart intressant
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 21:32

taxen skrev:Mats J från Finspång har väl skjutit en del 22-100 för ett antal år sedan samt så påbörjade väl Sonny O det lite grand innan han sålde Bat'en helt klart intressant

Jag har bara skjutit en tävling med Mats så jag har inte hunnit prata med honom om kalibern vilket jag ångrar nu.
Iallafall ett av dom fem verktygen jag har köpt för detta är sonnys gamla. Det var ju även jag som köpte sonnys bat så kanske cirkeln är sluten nu. :)
Stewe's world on ice

Inläggav pistolmike » 09 nov 2019, 22:28

Stewe's world on ice skrev:
Magnus M skrev:Min spontana tanke är hur man lyckas få 22 ppc kortare än vad den redan är :)

Det är bara för att få mindre rekyl i bänkskyttets lv klass. Utan att förlora precision.

.20 Vartarg!? :idea:

Inte så stor skillnad på den och .221 Fireball kanske... men lite lättare kulor.

EDIT: .22 TCM eller 5,7x28?

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav Stewe's world on ice » 09 nov 2019, 22:55

pistolmike skrev:

.20 Vartarg!? :idea:

Inte så stor skillnad på den och .221 Fireball kanske... men lite lättare kulor.

EDIT: .22 TCM eller 5,7x28?

Mvh Micke

Det gäller ju att även ha farten med sig så vindkänsligheten inte blir för svår att kompensera för.
Där noden verkar bäst nu ligger jag runt 1050 m/s. Har som sagt bara skjutit fyra serier men det kändes väldigt stabilt i vind.
Kör ju samma oakhill kulor i 221 fireball och där drar dom iväg hejvilt i sina 838 m/s
Stewe's world on ice

Inläggav potatiskastare » 10 nov 2019, 06:29

SNIP

Det gäller ju att även ha farten med sig så vindkänsligheten inte blir för svår att kompensera för.
Där noden verkar bäst nu ligger jag runt 1050 m/s. Har som sagt bara skjutit fyra serier men det kändes väldigt stabilt i vind.
Kör ju samma oakhill kulor i 221 fireball och där drar dom iväg hejvilt i sina 838 m/s

Det där är spännande, för så är det inte i teorin. Enligt formlerna för vindavdrift skall den lilla hastighetsökningen inte göra speciellt mycket. När jag tidigare skjutit med t.ex .222 och .22-250 har jag upplevt kulorna lite som maskrosfrön i vinden så fort hållen sträckts ut. Min tanke har varit att BC inte kan stämma mot det publicerade. Det kan såklart ha olika orsaker. Marginellt stabila kulor sägs ju ha lägre BC då de flyger "snett", men det kanske finns fler orsaker? De kanske flyger bättre i vissa hastighetsintervall?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MrMacke » 10 nov 2019, 09:08

potatiskastare skrev:
SNIP

Det där är spännande, för så är det inte i teorin. Enligt formlerna för vindavdrift skall den lilla hastighetsökningen inte göra speciellt mycket. När jag tidigare skjutit med t.ex .222 och .22-250 har jag upplevt kulorna lite som maskrosfrön i vinden så fort hållen sträckts ut. Min tanke har varit att BC inte kan stämma mot det publicerade. Det kan såklart ha olika orsaker. Marginellt stabila kulor sägs ju ha lägre BC då de flyger "snett", men det kanske finns fler orsaker? De kanske flyger bättre i vissa hastighetsintervall?

Högra fart har precis som snabbare twist en positiv inverkan på BC :) Än mer positivt om twisten ligger på gränsen än om man spinner på dom rejält (Menas att twist på gränsen ger lägre BC än hög twist och man kan kompensera för twisten med mer fart :) )
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav potatiskastare » 10 nov 2019, 12:30

Att gränsstabila kulor får lägre BC vet jag. Men min .222 eller .22-250 var inte gränsstabila. Iallafall inte vad jag vet såklart... Tänk om man hade en trimmad labradar. Vad många frågor man kunde besvara. Och vad många nya som säkert skulle komma :mrgreen:
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nygamla AKI » 10 nov 2019, 12:55

Påmanad av minnen ur glömskans bråddjup körde jag en googling på ren chansning och till min smått skrämda fascination fanns som andra förslag en Robsofttråd av mitt yngre jag: viewtopic.php?f=53&t=26685

Man blir lite rörd. Detta är ekon från den tid då bänkskyttet ännu för inte så länge sedan varit en levande sport med experiment av alla de slag för att driva utvecklingen framåt. Tyvärr kan man bara konstatera att det gått som befarat: stagnation, konservatism, "det där är redan testat och alla använder [därför] 6PPC" och annat unket strunt. Nu ligger långhållsskyttet i framkanten i stället och driver utvecklingen av nya idéer, patroner, kulor, pipor, tekniker, tävlingsformer (tex KO2M, där ingen i år lyckades träffa 2 miles målet, men blev kung ändå... :lol: ).

Och för egen del blev det till sist ändå en 220 Russian. Någonstans på vägen blev tanken på att tillverka hylsor som kräver brotschning av halsarna och annat knölerí för tung, speciellt iom att man redan har en hylsa med ganska exakt samma volym. För att hindra eller åtminstone kraftigt bromsa hylsförlängning pga den koniska kroppen och flacka bröstvinkeln, gjorde vi patronläget ganska grovslipat. Ordentligt formskjutna hylsor ska greppa i patronlägesväggen och bromsa mässingsflödet. Har bara skjutit några formskjutningsserier än med Sierras 53gr HP i halv snöstorm. Det kunde ha sett betydligt värre ut på tavlan!

N133? Jag har mest funderat på N130 åt de 52gr FB Target jag skaffat, en 1000-ask av Berger och BIB.

Det är helt otroligt att någon aktiv ännu orkar testa nytt för korthållsbänkskytte! Otroligt kul och hoppingivande! :D
nygamla AKI

Inläggav Kari Lindström » 10 nov 2019, 13:21

22-100's ursprungsnamnet är 22 Waldog efter "uppfinnaren" Waldo G... någonting. Kalibern fanns i två varianter från början. En .100 och en annan 0.125 tum förkortad och nerstrypt PPC. Jag har haft båda. Rent tekniskt skjuter Waldog tätare än PPC både på 100 som 200-meter, men på 300 blåser den bort. "Hemligheten" bakom stabila återkommande bra grupper ligger i hylsorna. Förkortning av hylsor flyttar nämligen befintliga veck från skuldran i hylsan till strategiska ställen på den nya och om de inte hanteras på ett korrekt sätt, kommer dessa gamla veck ställa till problem med fliers som följd. Brotchning av hylhalsar invändigt är nästan ett måste. 22-100 är lättare att få skjuta än en 22-125. Orsaken är hylsvolymen kontra krutet som finns på marknaden. Bästa kulvalet är 52 grain i en 1-14" pipa.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav eskmat » 10 nov 2019, 14:36

Kari Lindström skrev:22-100's ursprungsnamnet är 22 Waldog efter "uppfinnaren" Waldo G... någonting. Kalibern fanns i två varianter från början. En .100 och en annan 0.125 tum förkortad och nerstrypt PPC. Jag har haft båda. Rent tekniskt skjuter Waldog tätare än PPC både på 100 som 200-meter, men på 300 blåser den bort. "Hemligheten" bakom stabila återkommande bra grupper ligger i hylsorna. Förkortning av hylsor flyttar nämligen befintliga veck från skuldran i hylsan till strategiska ställen på den nya och om de inte hanteras på ett korrekt sätt, kommer dessa gamla veck ställa till problem med fliers som följd. Brotchning av hylhalsar invändigt är nästan ett måste. 22-100 är lättare att få skjuta än en 22-125. Orsaken är hylsvolymen kontra krutet som finns på marknaden. Bästa kulvalet är 52 grain i en 1-14" pipa.

Slutsatsen av de du skriver blir då att även en hylsa från en 222 eller 223 till 221 fireball kräver brotchning invändigt.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav nygamla AKI » 10 nov 2019, 18:21

Det är aldrig riktigt lyckat att göra den nya halsen helt eller delvis av gammalt bröst och/eller kropp. Dels har man avlägsnandet av extra material, dels dessutom kan det som bildar nya halsen ha annorlunda mässing så att greppet om kulan bli ojämnt.

Då jag var på G med detta funderade jag allvarligt på att låta gamla halsen förbli hals. Dvs man skulle bara klämma tillbaka bröstet och låta halsen förbli lång. Skulle se lite knasigt ut och sannolikt reta någon puritan, men i övrigt funka finfint. Jag vill minnas att det föll på att smeden inte hade någon brotsch som hade fixat tightneck i den långa halsen i patronläget.
nygamla AKI

Inläggav Stewe's world on ice » 10 nov 2019, 19:44

eskmat skrev:
Kari Lindström skrev:22-100's ursprungsnamnet är 22 Waldog efter "uppfinnaren" Waldo G... någonting. Kalibern fanns i två varianter från början. En .100 och en annan 0.125 tum förkortad och nerstrypt PPC. Jag har haft båda. Rent tekniskt skjuter Waldog tätare än PPC både på 100 som 200-meter, men på 300 blåser den bort. "Hemligheten" bakom stabila återkommande bra grupper ligger i hylsorna. Förkortning av hylsor flyttar nämligen befintliga veck från skuldran i hylsan till strategiska ställen på den nya och om de inte hanteras på ett korrekt sätt, kommer dessa gamla veck ställa till problem med fliers som följd. Brotchning av hylhalsar invändigt är nästan ett måste. 22-100 är lättare att få skjuta än en 22-125. Orsaken är hylsvolymen kontra krutet som finns på marknaden. Bästa kulvalet är 52 grain i en 1-14" pipa.

Slutsatsen av de du skriver blir då att även en hylsa från en 222 eller 223 till 221 fireball kräver brotchning invändigt.

Jag kan skriva under på att det behövs
Stewe's world on ice

Nästa

Återgå till Kalibrar