Ni som har 17HMR.

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Ni som har 17HMR.

Inläggav Nilmo » 01 jan 2019, 23:45

IR655 skrev:17HMR vs säkerhetsskåp Bild

Hur tjockt var godset?
Vilken kula?
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav IR655 » 02 jan 2019, 14:44

Nilmo skrev:
IR655 skrev:17HMR vs säkerhetsskåp Bild

Hur tjockt var godset?
Vilken kula?
3-4mm mätt från nyckelhålet. Ammo: Hornady VMAX 17 grain.
Krico 6,5x55 Kahles Helia CL 3-10x50 MZ
BRNO Fox .222 Billig 3-9x32
Marlin XT-17R 17HMR 4x Tasco
Användarvisningsbild
IR655

Inläggav Giobbi » 02 jan 2019, 19:18

Så jlva elak alltså!
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav locorod » 02 jan 2019, 19:33

Sköt en nötskrika med samma ammo. Bara slask kvar...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Nilmo » 02 jan 2019, 20:33

Mjo fick nyss hem min pipa till Cz:an. Efter inskjutningen och lite test så funderar man ju på varför i helsike mm har hållt på med 22LR i alla dessa år.
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav locorod » 02 jan 2019, 20:48

Nilmo skrev:Mjo fick nyss hem min pipa till Cz:an. Efter inskjutningen och lite test så funderar man ju på varför i helsike mm har hållt på med 22LR i alla dessa år.

Priset på ammo...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Nilmo » 02 jan 2019, 21:07

locorod skrev:
Nilmo skrev:Mjo fick nyss hem min pipa till Cz:an. Efter inskjutningen och lite test så funderar man ju på varför i helsike mm har hållt på med 22LR i alla dessa år.

Priset på ammo...

Hehe tja jag har väl inte hunnit känna av det än :)
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav Paccus » 10 feb 2019, 12:00

Vad kan man förvänta sig av 17Hmr?

Håller på att skjuta in och lära känna bössan, en Ruger American Rimfire. Har hittills bara använt mig av CCI FMJ och V-MAX. Nackdelen när närmsta handlaren bara har ammo av ett märke. Ska försöka få tag i andra sorter och prova vad som fungerar bäst. Tycker att träffbilderna varierar, vilket säkert till stor del är mitt eget fel (sämre syn och dåligt stöd mm) men framförallt att kulorna sjunker mer än jag förväntat mig på längre håll. Träffbilden faller ca 10cm från 100 till 150m!? Har skjutit med kronograf men där har snitthastigheten ökat mot angiven hastighet (FMJ 750m/s mot 724m/s och V-MAX 820m/s mot 777m/s). Har ju läst att kalibern ska vara lite av en laserpekare mellan 50-150m, men det håller jag nog inte med om riktigt. Men kan som sagt bero på mig som skytt.

Behöver bössan ett antal hundra skott för att komma till rätta och brukar 17hmr fungera bättre med rendragen pipa eller så där lagom skitig? Har skjutit 200-250 skott hittills och brukar dra rent med BoreSnake efter än 30 skott sådär.

Efter lite justering av kikarsiktet så sköt jag på nytt in vapnet igår. Först med FMJ på 50m, därefter 100m och testskott på 150. Sedan med V-MAX på 100m och testskott på 50 samt 150m. V-MAX föll runt 10cm mellan 100 och 150m. Noterade och skrev upp antal klick som skiljer de båda ammo-sorterna åt så jag vet vad som gäller för resp. patron på 100m (4 klick upp och 4 höger för FMJ mot V-MAX).

Nedan en bild från inskjutning FMJ på 50m. Fipplade lite med fel håll vid justeringen därav att andra serien stack ifrån :oops: . Sköt 3-skott serier då jag tyckte det räckte för inskjutning på 50m. Ska försöka få ner pulsen något då hjärtslagen flyttar riktmedlet fram och tillbaka samt bättre stöd för att hjälpa till och motverka detta. Använda Biltemas benstöd samt enklare "säck" under kolven bak. Tyvärr var skjutbänken alldeles för låg och stolen skit så skjutställning i övrigt var allt anat än bra. Kändes ansträngd.

Rutorna är 6,5 x 6,5 mm, så sista serien (nr 6) är inom 6-7mm.
Bild
————————————————————————————————————————————————————————————
Tikka T3 .308 i SS Laminat, Swarovski Z6i 1.7-10x42, Stalon Compact.
Ruger American Rimfire 17HMR, Hawke Endurance 30WA 4-16x50 LRC
Paccus

Inläggav malx » 10 feb 2019, 14:25

Nu har du ju en bössa som kanske inte hör till de mest berömda för god precision direkt men 17HMR skjuter oftast hyfsat i det mesta.
Min cz tog ihop en hel del efter första 50 skotten och är fortfarande något känslig första 2 skotten efter rejäl rengöring.

Laserpekare ut till 150m är det få gånger jag läst. 120m är det man brukar nämna som maxavstånd vilket är stor skillnad. (Precisionen håller sig normalt utemot 200m om det är vindstilla och man har koll på droppet, däremot har energin minskat så kraftigt då att man nog inte bör skjuta mot levande mål). Jag använder i princip avståndsmätare och tabell oavsett avstånd så jag har inte tänkt så mycket på droppet i övrigt.
malx

Inläggav Paccus » 10 feb 2019, 14:34

malx skrev:Nu har du ju en bössa som kanske inte hör till de mest berömda för god precision direkt men 17HMR skjuter oftast hyfsat i det mesta.

Det har du säkert rätt i, men kanske finns det något ammo-märke som passar bössan bättre? Tänker iaf göra ett bättre test framöver där jag försöker eliminera mina egna påverkningar så gott det går för ett mer rättvist resultat.
Det där med mer spridning direkt efter rengöring håller jag med om.
Paccus

Inläggav Velcro Fly » 10 feb 2019, 15:03

Som Loco nämnd ovan : Priset o tillgång på ammo. Lägg till att kalibern i Sossesverige klassas i kl 4 = lite hemlös patron.
Dock skitrolig o mycket effektiv ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav CaneHenrik » 11 feb 2019, 17:13

Paccus skrev:Vad kan man förvänta sig av 17Hmr?

Håller på att skjuta in och lära känna bössan, en Ruger American Rimfire. Har hittills bara använt mig av CCI FMJ och V-MAX. Nackdelen när närmsta handlaren bara har ammo av ett märke. Ska försöka få tag i andra sorter och prova vad som fungerar bäst. Tycker att träffbilderna varierar, vilket säkert till stor del är mitt eget fel (sämre syn och dåligt stöd mm) men framförallt att kulorna sjunker mer än jag förväntat mig på längre håll. Träffbilden faller ca 10cm från 100 till 150m!? Har skjutit med kronograf men där har snitthastigheten ökat mot angiven hastighet (FMJ 750m/s mot 724m/s och V-MAX 820m/s mot 777m/s). Har ju läst att kalibern ska vara lite av en laserpekare mellan 50-150m, men det håller jag nog inte med om riktigt. Men kan som sagt bero på mig som skytt.

Förra året köpte jag en Quad i 17hmr, främst tänkt för ripjakt (har en 22lr-pipa för mängdträningen). Jag har skjutit några hundra skott med 17-pipan, så jag vill vara tydlig med att jag inte gör anspråk på att vara någon expert.

När jag använder standardinställningarna för cci fmj i Strelock och inskjutningsavstånd 90m håller den sig inom en centimeter mellan ca 35 och ca 100-105m, sen börjar den droppa ganska fort. Vid 150 har den droppat 11cm, det verkar vara ungefär som dina iakttagelser. Jag har tänkt att jag kan hålla där jag tänkt träffa ut till 100m, stor skillnad mot 22lr som jag jagade med förut.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att mäta farten med kronograf, så allt bygger på Strelocks ingångsdata.
CaneHenrik

Inläggav Velcro Fly » 11 feb 2019, 17:44

En bra 17 Humm-Humm håller under MOA på 100m med rätt ammo o batch. Med dessa är det viktigt att sortera efter kanttjocklek (ger headspace för kantantända patroner) och sortera efter tjockleken.
Sen så för att få rätt info från Strelok o dyl så måste man veta MV och även mäta BC från sin egen rigg.
Med rätta grejer skjuter en 17 riktigt bra ut till iaf 150m när det inte är för blåsigt.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav gren » 11 feb 2019, 23:30

Paccus skrev:
malx skrev:Nu har du ju en bössa som kanske inte hör till de mest berömda för god precision direkt men 17HMR skjuter oftast hyfsat i det mesta.

Det har du säkert rätt i, men kanske finns det något ammo-märke som passar bössan bättre? Tänker iaf göra ett bättre test framöver där jag försöker eliminera mina egna påverkningar så gott det går för ett mer rättvist resultat.
Det där med mer spridning direkt efter rengöring håller jag med om.

Jag är förvånad över att du rengör den så pass ofta. Vart 30e skott?
Jag har nog skickat igenom 300-400 skott utan att rengöra och min CZ455 med sugrörspipa går fortfarande helt kanon med i stort sett all ammunition jag matar den med och dessutom är träffläget nästan identiskt för olika märken och kultyper. Gamepoint, FMJ, V-max, 17-20 grain... alla hamnar inom en femma på 100 meter och kanske inom en krona med varje enskild sort, om jag gör mitt. Jag ser ingen anledning att städa den bara för att. Däremot ser jag till så den är torr, innan den hamnar i vapenskåpet igen.

Boresnake har jag själv undvikit att använda. Jag tycker det är en bristfällig rengöringsmetod och det står ganska mycket om det på forumet.

I övrigt sköt jag mycket med benstöd i början men jag tycker det är svårt att använda i de flesta jaktsituationer och det krävs att man gör i princip identiskt varje gång - typ lägger exakt lika mycket tryck framåt, har rätt stöd mot axel osv. Det var, för mig, en stor källa till dåliga serier.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav malx » 11 feb 2019, 23:58

gren skrev:Boresnake har jag själv undvikit att använda. Jag tycker det är en bristfällig rengöringsmetod och det står ganska mycket om det på forumet.

Boresnake har definitivt sitt användingsområde, ute i fält om man blir osäker att man fått in något i pipan är den ovärderlig. Även när man av andra anledningar inte kan få med sig en stång så kan det vara bra att dra något enskilt drag genom pipan efter jaktdag, speciellt i regn eller snö/kyla. (Jag använder dock en grästrimmarlina och vanlig draglapp numera). För rejäl rengöring tycker jag dock inte den duger alls, oavsett andra nackdelar. På 17HMR dyker det även upp ett annat problem med bore snakes och det är att det kan vara svårt att få genom tyngden genom den trånga pipan då dessa har en diameter som blir lite väl tight där tyngden klämts fast mot linan. Det är faktiskt främsta anledningen till att jag använder grästrimmarlinan.

Velcro Fly skrev:Sen så för att få rätt info från Strelok o dyl så måste man veta MV och även mäta BC från sin egen rigg.

Beror ju lite på hur exakt man vill vara men genom att utgå från Streloks-/fabriksdata och sen bara testa på några avstånd inom de avstånd du tänkt hålla dig inom så kan du lätt justera datat så att det håller sig inom nån mm när utan att ha någon cronograf. Innan jag började använda Strelok så brukade jag skjuta på 50, 100, 150, 200 och gjorde sen en 3:e-grads polynominpassning på kurvan och fick i princip perfekt resultat, inga kända hastigheter eller BC behövdes.

Men ja, det gäller bara för dropp och på kortare avstånd. För vind, väldigt olika förhållanden och extrema avstånd så är givetvis kalylator värt mycket.
malx

Ni som har 17HMR.

Inläggav Velcro Fly » 12 feb 2019, 12:49

Klart som Fan är det viktigt o få in så rätt data som möjligt. Dock är ju avstånden för 17 HMR såpass korta så det kan delvis kvitta.

Däremot att en Bore Snake ska vara ett bra alternativ och nåt att rekommendera för rengöring ? Ett av de sämsta rengöringsgrejerna nånsin ..

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Paccus » 12 feb 2019, 20:03

CaneHenrik skrev:När jag använder standardinställningarna för cci fmj i Strelock och inskjutningsavstånd 90m håller den sig inom en centimeter mellan ca 35 och ca 100-105m, sen börjar den droppa ganska fort. Vid 150 har den droppat 11cm, det verkar vara ungefär som dina iakttagelser. Jag har tänkt att jag kan hålla där jag tänkt träffa ut till 100m, stor skillnad mot 22lr som jag jagade med förut.

Då är jag kanske inte så fel ute ändå. Ska fixa något riktigt bra stöd att lägga bössan i för att kunna mäta mer exakt när tillfälle ges. Ska prova några andra ammunitionssorter också för skojs skull.
Paccus

Inläggav Paccus » 12 feb 2019, 20:07

gren skrev:Jag är förvånad över att du rengör den så pass ofta. Vart 30e skott?
Jag har nog skickat igenom 300-400 skott utan att rengöra och min CZ455 med sugrörspipa går fortfarande helt kanon med i stort sett all ammunition jag matar den med och dessutom är träffläget nästan identiskt för olika märken och kultyper. Gamepoint, FMJ, V-max, 17-20 grain... alla hamnar inom en femma på 100 meter och kanske inom en krona med varje enskild sort, om jag gör mitt. Jag ser ingen anledning att städa den bara för att. Däremot ser jag till så den är torr, innan den hamnar i vapenskåpet igen.

Boresnake har jag själv undvikit att använda. Jag tycker det är en bristfällig rengöringsmetod och det står ganska mycket om det på forumet.

I övrigt sköt jag mycket med benstöd i början men jag tycker det är svårt att använda i de flesta jaktsituationer och det krävs att man gör i princip identiskt varje gång - typ lägger exakt lika mycket tryck framåt, har rätt stöd mot axel osv. Det var, för mig, en stor källa till dåliga serier.

Tyckte att pipan blev så skitig att det kanske påverkade, men ska sansa mig lite :wink: Minst 200 innan nästa rendragning :) Och ja, jag gör självklart rent hela bössa när det behövs. Kör inte enbart med BoreSnake...

Vad gäller benstöd så delar jag din åsikt, men det är vad jag har att tillgå för tillfället. Ska fixa till något bättre.
Paccus

Inläggav CaneHenrik » 12 feb 2019, 22:17

malx skrev:Boresnake har definitivt sitt användingsområde, ute i fält om man blir osäker att man fått in något i pipan är den ovärderlig. Även när man av andra anledningar inte kan få med sig en stång så kan det vara bra att dra något enskilt drag genom pipan efter jaktdag, speciellt i regn eller snö/kyla. (Jag använder dock en grästrimmarlina och vanlig draglapp numera). För rejäl rengöring tycker jag dock inte den duger alls, oavsett andra nackdelar. På 17HMR dyker det även upp ett annat problem med bore snakes och det är att det kan vara svårt att få genom tyngden genom den trånga pipan då dessa har en diameter som blir lite väl tight där tyngden klämts fast mot linan. Det är faktiskt främsta anledningen till att jag använder grästrimmarlinan.

Jag har med en patchworm med oljade och torra lappar när läskstången är för otymplig at ta med. Är väl i princip en grästrimmertråd med ändstopp... Känns skönt att ha möjlighet att dra rent pipa från smuts eller snö. När jag har bott några nätter på STF-fjällstuga vid jakt upplever jag det som en lättburen lösning för att säkra möjligheten till någon form av vapenvård.
Beror ju lite på hur exakt man vill vara men genom att utgå från Streloks-/fabriksdata och sen bara testa på några avstånd inom de avstånd du tänkt hålla dig inom så kan du lätt justera datat så att det håller sig inom nån mm när utan att ha någon cronograf. Innan jag började använda Strelok så brukade jag skjuta på 50, 100, 150, 200 och gjorde sen en 3:e-grads polynominpassning på kurvan och fick i princip perfekt resultat, inga kända hastigheter eller BC behövdes.

Men ja, det gäller bara för dropp och på kortare avstånd. För vind, väldigt olika förhållanden och extrema avstånd så är givetvis kalylator värt mycket.

Den metoden lät ju också spännande, har du gjort polynomanpassningen i matlab eller funkar det med excel? Eller har du handräknat?
I strelock kan man väl (rätta mig om jag har fel) lägga in droppet vid ett avstånd längre en inskjutningsavståndet för att bakvägen få strelock att räkna ut v0? Det bygger väl också på att bc för kulan stämmer, plus att man är beroende av precisionen på mätningen av droppet.
CaneHenrik

Inläggav malx » 13 feb 2019, 01:20

CaneHenrik skrev:Den metoden lät ju också spännande, har du gjort polynomanpassningen i matlab eller funkar det med excel? Eller har du handräknat?.

Var ett tag sedan, tror faktiskt jag använde nån online-sida för det då jag varken har haft matlab eller excel efter examen. (Liiiiite dyrt med matlab när man ej är student längre... :) ). Men resultatet blev bra nog för att fälttävla inom de mätpunkter jag tog på en 22lr (ut till 200m då)

CaneHenrik skrev:I strelock kan man väl (rätta mig om jag har fel) lägga in droppet vid ett avstånd längre en inskjutningsavståndet för att bakvägen få strelock att räkna ut v0? Det bygger väl också på att bc för kulan stämmer, plus att man är beroende av precisionen på mätningen av droppet.

Strelok stödjer att räkna baklänges men precis som du skriver blir man väldigt beroende av mätprecisionen och man kan få lite roliga värden ibland. Jag föredrar att justera lite manuellt till man får både värden och bana som känns ok mot verkligheten.
malx

FöregåendeNästa

Återgå till Kalibrar