Afrikadrömmar - kalibrar, bössor och annat

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Afrikadrömmar - kalibrar, bössor och annat

Inläggav Rottweilexpress » 06 nov 2018, 09:40

Luger6 skrev:När jag såg ett erbjudande om avskjutningsjakt på flodhäst i Zambia tänkte jag hoppa på det nästa år-om möjligheten finns kvar. Ni som hänger på Afrika hunting forumet har säkert sett annonsen. Glad i hågen planerades ett inköp av en grövre pang och valet föll på en pipbytare från Schultz & Larsen. Kontakt togs med handlare, åkte och valde ut en kolv och en plats fick skapas i garderoben genom att avyttra en bössa. En Victory men en 6,5-300wm-416Taylor var planen. När jag väl fick inköpstillståndet visade sig att handlaren hade sålt kolven och dessutom gällde inte priset som jag hade fått. Hade ju tagit in bud från tre handlare så jag gick vidare till nästa och han har krånglat i fem veckor med ölpimplarna för att få dom att ta emot en beställning. Problemet är att jag har plockat ihop bössan enligt S&ls hemsida, handlaren har en prislista som inte stämmer med hemsidan och S&L vill kränga på mig grejor som jag inte vill ha då tydligen varken hemsida eller prislistan stämmer med vad dom defacto kan sälja. Tiden drar iväg och nu verkar dom inte ens svara på handlarens mail. Så flodhästcullingen kanske stannar vid en dröm.

Låna något överdimensionerat monster av fantasterna på detta forum? Hyr av en av de många PH's på plats? Klart du ska åka.....
Användarvisningsbild
Rottweilexpress

Inläggav White hunter » 06 nov 2018, 12:17

Luger6 skrev:När jag såg ett erbjudande om avskjutningsjakt på flodhäst i Zambia tänkte jag hoppa på det nästa år-om möjligheten finns kvar. Ni som hänger på Afrika hunting forumet har säkert sett annonsen. Glad i hågen planerades ett inköp av en grövre pang och valet föll på en pipbytare från Schultz & Larsen. Kontakt togs med handlare, åkte och valde ut en kolv och en plats fick skapas i garderoben genom att avyttra en bössa. En Victory men en 6,5-300wm-416Taylor var planen. När jag väl fick inköpstillståndet visade sig att handlaren hade sålt kolven och dessutom gällde inte priset som jag hade fått. Hade ju tagit in bud från tre handlare så jag gick vidare till nästa och han har krånglat i fem veckor med ölpimplarna för att få dom att ta emot en beställning. Problemet är att jag har plockat ihop bössan enligt S&ls hemsida, handlaren har en prislista som inte stämmer med hemsidan och S&L vill kränga på mig grejor som jag inte vill ha då tydligen varken hemsida eller prislistan stämmer med vad dom defacto kan sälja. Tiden drar iväg och nu verkar dom inte ens svara på handlarens mail. Så flodhästcullingen kanske stannar vid en dröm.

Tråkig historia gällande bössan.
Var försiktig. Det är hetsiga kommentarer från andra outfitters kring den jakten. Tveksamheter kring lagligheten. Det har aldrig varit tillåtet med cullhunts i Zambia. Jakten sker i en nationalpark. Det är känsligt nu efter bla tandläkaren och Cecilskandalen. Det är egentligen inget konstigt med det. Det jagas i nationalparker hela tiden. Tänk till en extra gång. Den uppmärksamheten vill man ju inte ha. Läs igenom tråden igen.
15.000usd tycker jag inte är speciellt billigt för 5 cullingdjur. Du får ju inget trofedjur. Fällavgift för trofetjur brukar ligga runt 5000usd

https://www.africahunting.com/threads/h ... 589/page-2

Säg till om du ska göra verklighet av drömmen. Jag är alltid öppen för att hänga på. Jag har bössor för ändamålet
Blaser R93 Luxus Safari cal. 375HH
Blaser S2 luxus cal. 470NE
Beretta 682 silverpigeon cal. 12
Sako quad range cal. 22lr
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Swarovski i6 1-6×24
Aimpoint H2

Fällkniven Njord NL3, A1, F1, WM1, SK18, SK3L, DC521, DC4
Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav Luger6 » 08 nov 2018, 05:33

Vad det gäller bössan så hade det varit en perfekt combo med en 300WM pipa till plains game och 416 Taylor till större vilt. Beställningen är skickad enlig det S&L kan
sälja men vi har inte fått någon respons än. 416 pipan ska till smed för att svarvas ner och förses med öppna, det tar ju tid det med så om det blir något av så känns tiden
kort om den ska följa med till Afrika i sommar, jag vill ju helst skjuta in mig på pangen med. Jag köper ju vapen för att använda dom, inte för att dom ska stå kvar i vapenskåpet när man åker på en jaktresa. Därför vill jag inte heller låna bössor på plats även om det skulle vara oerhört mycket smidigare. Problem och strul med att resa iväg med en bössa som är lånad i Sverige vill jag bara inte tänka på med tanke på vapenkunskapen hos tullare och småbyråkrater. Går det ens?
Jo, jag har läst tråden om cullingjakten på flodhäst i Zambia och att det har varit mycket strul kring denna men då jag inte är någon trofèjägare och mer ute efter upplevelsen i sig tyckte jag att erbjudandet var intressant. Har varit i kontakt med outfittern , jakttiderna och upplägget för 2019 är inte fastlagt. Antar att dom ska utvärdera årets övning först. Omlilo har ju även buffel på programet vad sägs om det priset då?
https://www.africahunting.com/threads/b ... 019.43146/
Förutom det så vore det synnerligen trevligt att åka iväg med någon likasinnad, mina jaktkamrater är mer av typen som far runt i skogen till långt efter jul i "jakt" på
älgar som inte finns :mrgreen: .
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav White hunter » 08 nov 2018, 22:33

Ja det hade varit trevligt.
Det var ett trevligt initiativ SALT gjorde med SA resan för robsoftare i somras.
Buffel är trevligt, men inte i SA.
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Swarovski i6 1-6×24
Aimpoint H2

Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav macggu » 08 nov 2018, 22:41

White hunter skrev:Ja det hade varit trevligt.
Det var ett trevligt initiativ SALT gjorde med SA resan för robsoftare i somras.

Förklara - varför inte i Sydafrika? Jag har en kamrat som ligger på mig om att åka dit för att skjuta just buffel med honom - men jag tycker det är för mycket pengar än så länge. Jag sparar heller till ett smidigare djur....
macggu

Inläggav börje » 08 nov 2018, 23:24

SA- bufflarna är framavlade, jagas väl mest i hägn och fällavgiften är hög. Kolla zimbabwe, tanzania o mocambique, framför allt ska du jömföra fällavgifterna..
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 09 nov 2018, 08:23

börje skrev:SA- bufflarna är framavlade, jagas väl mest i hägn och fällavgiften är hög. Kolla zimbabwe, tanzania o mocambique, framför allt ska du jömföra fällavgifterna..

Tackar - då förstår jag bättre.
macggu

Inläggav Luger6 » 09 nov 2018, 16:06

Om någon har bra tips på Buffel tas det tacksamt emot. Selous området i Tanzania ligger välan på 15000 och uppåt, i Mosambique har jag hittat fällavgifter kring
4000 euro men då kostar dagsavgiften kring 1000 euro/dag/7 dagar min. Caprivi är ju inte bara att tänka på.
För att jag ska nappa ska det ligga under 100 papp och finnas möjlighet att jaga annat. Sydafrika som sådant är jag ju inte så förtjust i men ibland kanske man måste
bita i det sura äpplet
Senast redigerad av Luger6 09 nov 2018, 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 09 nov 2018, 16:14

Att hitta buffeljakt under 100kkr är inte direkt enkelt, skulle säga sgs omöjligt i dagsläget. Min buffel gick loss på 11.000€ 2009, då var trofén hemma. Det var billigt redan då, men jag satsade på ett "kortsafari" på endast 7 jaktdagar, varav en tillbringades i Munchen pga flyget.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 09 nov 2018, 16:35

Jag väntar på att priset på en buffeltjur på 40 tum eller drygt det skall falla som en gråsten, liksom priset på en sabelantilop. Om det skall vara en stor buffel kommer det att kosta skjortan. Buffelko skulle kanske kunna vara ett alternativ.
macggu

Inläggav börje » 09 nov 2018, 16:58

Sabel kostade 3200usd i Zimbabwe 2009 och 7500usd i SA samma år, så bara man vet vilka djur man vill skjuta så sätter man sig ner o kollar fällavgifter i olika länder. Då kan man kanske åka pånytt nästa år för att skjuta nåt annat, utan att det blir dyrare totalt :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav macggu » 09 nov 2018, 18:40

börje skrev:Sabel kostade 3200usd i Zimbabwe 2009 och 7500usd i SA samma år, så bara man vet vilka djur man vill skjuta så sätter man sig ner o kollar fällavgifter i olika länder. Då kan man kanske åka pånytt nästa år för att skjuta nåt annat, utan att det blir dyrare totalt :wink:

Jag har sett sanslöst många och stora sabelantiloper - tror inte de kan hålla den prisnivån.
macggu

Inläggav börje » 09 nov 2018, 18:46

Jag såg också stora sabelantiloper i SA 2017, samtliga gick i hagar :roll:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav White hunter » 09 nov 2018, 20:32

macggu skrev:
White hunter skrev:Ja det hade varit trevligt.

Förklara - varför inte i Sydafrika? Jag har en kamrat som ligger på mig om att åka dit för att skjuta just buffel med honom - men jag tycker det är för mycket pengar än så länge. Jag sparar heller till ett smidigare djur....

De andra han svara innan.
Jag fkck detta erbjudande av outfittern jag sköt min elefant hos förra året.
Mkt imponerande bufflar. De har fått tillgång till ett område som har varit ojagat i många år.
Makuti Zimbabwe.
$750 each per day
Sable $5500
Buff $5000
2% on day rate
4% on trophy fee
$22.50 vat per day.

Jag ska egentligen inte hålla på med buffeljakt. Eftersom att jag aldrig kommer lyckas skjuta en större än min polare. 47" helt sjukt. Det var den 52a största någonsin när den sköts
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Swarovski i6 1-6×24
Aimpoint H2

Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav börje » 09 nov 2018, 21:04

Numera ska man vara jättenöjd om man skuter en som mäter 40" elr mer, min mätte 41" och jag var stolt som en kyrktupp :mrgreen:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Luger6 » 09 nov 2018, 22:21

Har ett erbjudande för Buffel och eller Sable/croc/brun hyena i SA för 11000 euro.
Det är väl ok om man inte misstycker att jaga hägnat vilt. Finns det free range jakt i SA överhuvudtaget?
Den minsta farmen jag har varit och jagat på var 2500 ha och den största på 10000ha.
Valet är ju att inte jaga alls om man inte har råd med free range eller yra runt på ett antal
tusen ha och se vad man lyckas med.
Här hemma lullar jag runt på 1500ha och folk tycker det är stort.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav White hunter » 09 nov 2018, 22:27

received_1540762566012438.jpeg

Rätt amerikan betalar en halv miljon för det där montaget
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sako TRG42 Cal. 300WM

Zeiss v8 2,8-20×56
Swarovski i6 1-6×24
Aimpoint H2

Användarvisningsbild
White hunter

Inläggav macggu » 09 nov 2018, 23:10

Vilken är definitionen av free-range? I Sverige har vi ju våra viltstängsel längs större vägar - är det då fenced när djuren har svårt att röra sig fritt?
Jag kan inte hitta någon specifik areal definierad i SCIs mätföreskrifter, bara vad som kan anses vara "estate taken".
macggu

Inläggav Luger6 » 09 nov 2018, 23:32

White hunter skrev:
received_1540762566012438.jpeg

Rätt amerikan betalar en halv miljon för det där montaget

Jag är en smålänning som gillar att jaga . Dessutom är jag en vanlig knegare som vill ha mest "bang for the buck" Om det är en 36" tummare eller en 43" a jakten kan vara nog spännande om man står i en flock med bufflar och smäller på någon oavsett om det är en ko eller tjur. För övrigt är billigt ingen garanti för att dyrare är så mycket bättre, det är många som vill ha jänkarnas dollar.
Användarvisningsbild
Luger6

Inläggav börje » 09 nov 2018, 23:36

Jag hade som krav att den skulle vara 38" minimi, annars skulle jag inte tryckt av 2500USD + konservator o frakt. En 36" går oftast med hjorden, och bufflarna man ska skjuta ska ju helst ha gjort sitt i aveln, alltså sk daggaboys.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Vähäsalon Penni (RIP)
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

FöregåendeNästa

Återgå till Kalibrar