17 hmr vapen klass 2?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

17 hmr vapen klass 2?

Inläggav Blompish » 12 jan 2018, 22:42

Hallå alla robsoftare.

Jag är lite kluven om vapenklassningen på 17hmr.
Är väl införstådd i att det är klass 4. Nu till min fundering.

Hur i hel""te kan jag ha fått klass 2 på den här lilla fjuttkalibern? Står klart och tydligt klass 2 på min licens :roll:

Innebär detta att jag får jaga alla klass 2 vilt?
Om jag har förstått detta rätt så är det upp till jägaren att se till så kalibern klarar klassnigen för viltet?

Är det någon fördel för mig att det står klass 2 när det egentligen är klass 4?

//Blom
Blompish

Re: 17 hmr vapen klass 2?

Inläggav malx » 12 jan 2018, 23:02

Blompish skrev:Hallå alla robsoftare.

Hur i hel""te kan jag ha fått klass 2 på den här lilla fjuttkalibern? Står klart och tydligt klass 2 på min licens :roll:

Om jag har förstått detta rätt så är det upp till jägaren att se till så kalibern klarar klassnigen för viltet?

Svar nej! Ingen fördel alls. Licensen är bara ett papper och det är faktiskt större risk att hela papperet är ogiltigt än att de ger dig några fördelar.
(Ammunition som främst avgör viltslag även om bössan också ska hålla minst den klassen)
malx

Inläggav locorod » 12 jan 2018, 23:23

Blompish skrev:Hallå alla robsoftare.

//Blom

Nej . Eftersom du faktiskt inte är dum i huvudet eller obildad har du sett felet och troligtvis kan antas se felet. Då är du skyldig att agera därefter. Och eftersom du redan nu ser problemet med att skjuta ex ett rå med kalibern kommer du inte göra så. Alltså kommer du inte utnyttja felet som du helt uppenbart sett vara just ett fel och därmed riskerar du inte begå mer eller mindre uppenbara lagbrott. Men du kan vara säker på att någon tycker att eftersom polisen gjort fel har de rätt att jaga rå med kalibern....
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Blompish » 12 jan 2018, 23:49

locorod skrev:
Nej . Eftersom du faktiskt inte är dum i huvudet eller obildad har du sett felet och troligtvis kan antas se felet. Då är du skyldig att agera därefter. Och eftersom du redan nu ser problemet med att skjuta ex ett rå med kalibern kommer du inte göra så. Alltså kommer du inte utnyttja felet som du helt uppenbart sett vara just ett fel och därmed riskerar du inte begå mer eller mindre uppenbara lagbrott. Men du kan vara säker på att någon tycker att eftersom polisen gjort fel har de rätt att jaga rå med kalibern....

Haha tack för ett rakt och ärligt svar. Något lärde man sig på intensivkursen, som förövrigt var ett skämt.

Precis som du säger har jag sett felet och anpassar mig. Jag håller mig till lite plinkande och någon enstaka skräpfågel.

Blir och hälsa på den lokala polisstationen och fråga om dom verkligen har koll på klasserna.
Blompish

Inläggav hofboss » 13 jan 2018, 00:52

Jag är inte jurist men det jag skriver är vad jag har läst på forumet under åren och sugit åt mig, rätt eller fel så här är mina 5 ören.

När det gäller 6,5x55 och dom som undrar om det är klass 1 så hänvisas det regelbundet till vad som står på ammo asken, står det att det är klass 1 ammo så gäller det som klass 1 bössa även om ammon inte levererar klass 1 , står det att den bara klarar klass 2 så får du bara jaga klass 2 vilt.

Man kan klassa upp en klass två bössa till klass ett om man kan visa att ammon klarar klass ett (30,30 är typ exemplet).

Myndighetsbeslut får inte ändras i efterhand så att det blir ett missgynnande utfall för den som tidigare fått ett tillstånd (om inga lag överträdelser har inträffat som påverkar innehavet), ändras det vapen klass på detta vapnet så försvinner möjligheten att söka licens på ljuddämpare och det kan man anse att vara missgynnande för tillståndsinnehavaren.

Polisen har gjort fel och kan inte straffa dig för detta så länge du bara jagar vilt som ammon uppfyller kravet för, men du kan utnyttja deras misstag till din fördel om du vill ha en ljuddämpare.

Hör med en jurist och få det utrett innan du söker licens på ljuddämpare :wink:
hofboss

Inläggav locorod » 13 jan 2018, 08:10

hofboss skrev:Jag är inte jurist men det jag skriver är vad jag har läst på forumet under åren och sugit åt mig, rätt eller fel så här är mina 5 ören.

När det gäller 6,5x55 och dom som undrar om det är klass 1 så hänvisas det regelbundet till vad som står på ammo asken, står det att det är klass 1 ammo så gäller det som klass 1 bössa även om ammon inte levererar klass 1 , står det att den bara klarar klass 2 så får du bara jaga klass 2 vilt.

Man kan klassa upp en klass två bössa till klass ett om man kan visa att ammon klarar klass ett (30,30 är typ exemplet).

Myndighetsbeslut får inte ändras i efterhand så att det blir ett missgynnande utfall för den som tidigare fått ett tillstånd (om inga lag överträdelser har inträffat som påverkar innehavet), ändras det vapen klass på detta vapnet så försvinner möjligheten att söka licens på ljuddämpare och det kan man anse att vara missgynnande för tillståndsinnehavaren.

Polisen har gjort fel och kan inte straffa dig för detta så länge du bara jagar vilt som ammon uppfyller kravet för, men du kan utnyttja deras misstag till din fördel om du vill ha en ljuddämpare.

Hör med en jurist och få det utrett innan du söker licens på ljuddämpare :wink:

Jo myndighetsbeslut får ändras om det är uppenbart för alla att det är fel. Och det är det ju. Alltså bör man söka rättning av felet. Jämför med att du plötsligen i ett körkortsbyte får behörigheten för buss fast du bara tidigare hade moped. Använder du dig av den behörigheten och orsakar en olycka tror jag du skulle få svårt att förklara dig i alla lägen...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav 2Mackan » 13 jan 2018, 15:12

Blompish skrev:

//Blom

Även om det är ett uppenbart fel, kan det ju bli surt om man tex tänkt sig jaga ripa, då bara klass 3-4 är tillåten på statens mark.
Jag hade nog velat ha den korrekta klassen skriven i licensen.

/Markus
2Mackan

Inläggav newcence » 13 jan 2018, 15:32

Du kan ju låta det vara och söka på dämpare till det.
newcence

Inläggav Danne-78 » 13 jan 2018, 18:39

Jag fick en licens på drillingen i vintras utan klass angiven. Jag mailade tillstånd och blev uppringd av en handläggare, två dar senare låg en ny licens i lådan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blaser 98 match 6,5x55, z6i 2,5-15 x 56 Stalon Whisper
Blaser R93 Luxus 30-06, 8x68S, .375 H&H, z6i 2-12 , CSX 1,5-6
Blaser D99 Luxus 20/7x57R z6i 1-6
Beretta UL 12
Savage gårdsbössa 20/22wmr
RIP Wachteln Selma
ADB-tik
Användarvisningsbild
Danne-78

Återgå till Kalibrar