Sauer STR - Klubben för de vise männen

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Sauer STR - Klubben för de vise männen

Inläggav Cotten » 18 jun 2019, 09:19

Söker medlemskap i denna klubb i hopp om att bli klokare.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Cotten

Inläggav snorleif » 08 jul 2019, 22:31

Hur bra skjuter ni med era bössor på 80 meter med diopter?
Jag testade idag för första gången men lyckades bara få ihop 50 mm med Golden Target och fem skott och 40 mm fem skott med hemkörda, samma kula fast med Vihtavuori N160.
Är inte det väldigt dåligt?
Utesluter inte att jag är en kass diopterskytt men vad är normalt? Pipan är Sauer original 67 cm och har enligt tidigare ägare gått ca 1500-2000 skott.
MVH /Andreas
Medlem i forumets 8mm Mauser sekt samt .308winchesterklubben.
Dä va bättre föuu!
Användarvisningsbild
snorleif

Inläggav JohanL73 » 08 jul 2019, 23:13

En duktig diopterskytt sätter fem skott i tian på 300 m. Förenklat blir det 3,333-> cm på 100 m.

Jag har markerat träffbilder på ca 30 mm på 300 m.

Är det första gången du skjuter diopter är det ändå ganska bra, det är ju inte bara träffområdet som ska vara centrerat i kornet utan även kornet i dioptern.

Som tröst kan jag säga att alla är kassa på att skjuta dioper de första gångerna. De första 100 gångerna. :wink:
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav kattafan » 09 jul 2019, 09:18

Kan inte annat än hålla med, diopterskytte kräver sin man och ögon. Själv ser jag bara en grå bobba på 300m, det gör inte underverk för resultaten.
På tävlingarna i helgen sköt dom bästa 240+ av 250 med remstöd och då var det allt annat än vindstilla.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav macggu » 09 jul 2019, 09:28

kattafan skrev:Kan inte annat än hålla med, diopterskytte kräver sin man och ögon. Själv ser jag bara en grå bobba på 300m, det gör inte underverk för resultaten.
På tävlingarna i helgen sköt dom bästa 240+ av 250 med remstöd och då var det allt annat än vindstilla.

Men då ingick väl inte stående skytte - eller????
macggu

Inläggav snorleif » 09 jul 2019, 11:22

Glömde tillägga att jag sköt från bänk med sandsäckar som stöd fram och bak, använde inget remstöd alls.
Min andra Sauer som jag har kikarsikte på skjuter ca 8-12 mm med den hemkörda laddningen, som jag testade nu då.
Skulle vilja veta vad diopterbössan klarar utan min påverkan så att säga.
Jag har också synfel men med korrigering, är närsynt men använder linser. Har även ett svagt brytningsfel.
Det är bara att skjuta och öva vidare antar jag?
Vet att tidigare ägare använt Diamond Line Bana så den kanske jag skulle prova också men det är ju samma kula fast med beläggning. Har Lapua Scenar 139 grain också att testa med.
Hur bra skjuter era bössor med Golden Target och Diamond Line?
Hade varit smidigt att använda fabriksammo för enkelhetens skull och tiden :)
Dä va bättre föuu!
Användarvisningsbild
snorleif

Inläggav JohanL73 » 09 jul 2019, 12:23

Bänk med sandsäckar spelar ingen roll om du siktar illa (på grund av syn- eller teknikfel).

Med kikare behöver du bara hålla koll på tavla och hårkors. Med diopter är det tre saker du ska hålla reda på. Tillpassning av vapnet blir här av yttersta vikt. Kinden ska sitta med samma tryck och på samma ställe vid varje skott (vissa släpper inte kindkontakten mellan varje skott för att underlätta detta).

Träna mera. Kikarskytte är enkelt i jämförelse. När du sedan går över till rem kommer en ny värld av problem uppenbara sig. Se till att tekniken sitter först med andra ord. Du borde klara dig på ett par tusen skott.

Att blanda mollat och obelagt är inte alltid oproblematiskt. Norma säger att 5 skott ska räcka för att "konverter" mellan de båda. Detta är inte alltid sanning. Håll dig till en variant innan tekniken sitter.

I min Sauer håller DL-fält runt 25 mm på 100 m och jag är övertygad om att det är mitt vingel som ställer till det (med .308-pipan på och hemladdad DL finns kapacitet för träffbild <20mm).

Sljuter du DL-bana är det med största säkerhet inte ammunitionen som ställer till det.
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav macggu » 09 jul 2019, 12:26

snorleif skrev: Min andra Sauer som jag har kikarsikte på skjuter ca 8-12 mm med den hemkörda laddningen

8 millimeter Centrum-Centrum på 5 skott på 300 meter imponerar mycket på mig. Även 12 millimeter imponerar. Vad har du för pipa till det? Vad har du laddat med för kula?
macggu

Inläggav snorleif » 09 jul 2019, 12:33

Sorry, menade på 80 m skjuter den så :)
Dä va bättre föuu!
Användarvisningsbild
snorleif

Inläggav sune35 » 11 jul 2019, 16:36

Inom märklappen på 100 m är normalt för DL fält med kikare. Personligen har jag svårare på 300 m där träffbilderna normalt inte imponerar på någon.

PS hade ett ES på 34 m/s i labradarn sist på 10 st DL fält.
sune35

Inläggav kattafan » 11 jul 2019, 17:08

macggu skrev:
kattafan skrev:Kan inte annat än hålla med, diopterskytte kräver sin man och ögon. Själv ser jag bara en grå bobba på 300m, det gör inte underverk för resultaten.

Nä, i ställningsskyttet var nästa resultatet 237 vill jag minnas.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav svj » 09 aug 2019, 09:56

Om man ska köpa en ny 6,5x55 pipa och vill hålla ner vikten lite grann(67 eller 70cm)vad skulle vara bästa valet det som finns att välja på är sauer original eller blaser, heym pipor verkar vara svåra att få tag i. Precision och funktion är naturligtvis viktigare än att tjäna några gram i vikt.
svj

Inläggav macggu » 09 aug 2019, 12:07

kattafan skrev:
macggu skrev:

Nä, i ställningsskyttet var nästa resultatet 237 vill jag minnas.

Så 240+ var rent liggandeskytte?? Vad innebar ställningsskytte? Sittande? Knästående? Stående?
macggu

Inläggav kattafan » 09 aug 2019, 13:32

macggu skrev:
kattafan skrev:
macggu skrev:Nä, i ställningsskyttet var bästa resultatet 237 vill jag minnas.

Så 240+ var rent liggandeskytte?? Vad innebar ställningsskytte? Sittande? Knästående? Stående?

Jepp, 240+ var liggande med rem och tvångströja.
Ställning är liggande, knä och stå
kattafan

Inläggav svj » 09 aug 2019, 21:49

svj skrev:Om man ska köpa en ny 6,5x55 pipa och vill hålla ner vikten lite grann(67 eller 70cm)vad skulle vara bästa valet det som finns att välja på är sauer original eller blaser, heym pipor verkar vara svåra att få tag i. Precision och funktion är naturligtvis viktigare än att tjäna några gram i vikt.

Svarar mig själv att det är samma yttre dimensioner på blaser och sauer så det kvittar vad man väljer.
svj

Inläggav Mats Fredriksson » 10 aug 2019, 18:14

67 har ju en smalare pipprofil, så den är väl lättare. Har haft alla tre och jag föredrar 67, ingen större skillnad på långhållen. Varför krångla till det, original sauer är ju bra.
Mats Fredriksson

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen