Sauer STR - Klubben för de vise männen

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Sauer STR - Klubben för de vise männen

Inläggav Karre » 15 jan 2018, 11:43

newcence skrev:Håkan Spuhr har tidigare i den här tråden skrivit att man måste bädda den ibland pga att laxspåret varierar såpass mellan vapen. Det är inte tuben utan den främre skruvens anläggning som ska bäddas vid behov.
Jag tror inte du kommer veta förrän du testar på din egna låda. Är ju lätt att se om det behövs eller inte.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav macggu » 15 jan 2018, 11:54

Karre skrev:
macggu skrev:Varför bädda ett Spuhrfäste? Har ni inte känt hur ringarna nästan suger fast i kikartuben (eller har ni för dåliga sikten)?
Du bäddar väl mot lådan i så fall? Osäker på vad du menar.

Det finns de som bäddar och slipar inne i ringarna, mot kikartuben. Själv har jag bara bäddat systemet i kolven - inget annat. Jag satte bara dit skenan och sedan Spuhrfästet. Nu är jag ingen storskytt, men klarar i alla fall 10 skott med C-C på 4½ centimeter på 300 meter - trots att jag inte bäddat mer. Då är det ändå serieproducerade pipor från Sauer och fabriksladdad ammunition.
macggu

Inläggav Karre » 15 jan 2018, 15:43

Dom pratar om spuhrs direktfäste.

Mina skenor är förövrigt gjorda för bäddning. Hade jag inte bäddat hade skenan böjts ner i framkant. Det här ser man ju lätt med öga eller bladmått om det behövs. Är cirka 1mm bäddmassa. Innan du drog främsta skruven, låg då skenan dikt an mot lådan?

Din skjutskicklighet kan jag inte se vad spelar för roll för saken. Har man separata ringar kommer man knäcka kikaren om skenan inte är rak.
lone_wolf skrev:När man ser 6.5CM bredvid 6.5X55SE så går tankarna till någon form av coitus interruptus.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav macggu » 15 jan 2018, 16:06

Så långt jag kunde se satt skenan perfekt.
macggu

Inläggav Nemesis1971 » 15 jan 2018, 19:14

Karre skrev:Någon som kör 30-06 i sin STR-låda med originalmagasin? Sugen på en lätt jaktpipa.
Hej
Jag gör det. Fungerar kalasbra. Har en vanlig 202 jaktpipa i min STR. Pipan är svarvad för att passa den längre pipkanalen i STR lådan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Beauty is in the eye of the Beerholder
Användarvisningsbild
Nemesis1971

Inläggav Bioshocker » 19 jan 2018, 07:25

macggu skrev:Varför bädda ett Spuhrfäste? Har ni inte känt hur ringarna nästan suger fast i kikartuben (eller har ni för dåliga sikten)?

Menade såklart inte motkikarsiktet. Utan mot lådan, som rekommenderats av Spuhr för de föregående modellerna av ISMS till STR
Bioshocker

Inläggav macggu » 19 jan 2018, 09:09

Bioshocker skrev:

Menade såklart inte motkikarsiktet. Utan mot lådan, som rekommenderats av Spuhr för de föregående modellerna av ISMS till STR

Det är väl inte all så klart - när man ser hur folk smetar bäddmassa i ringarna och filar i dem med slipcylindrar och annat. "Bädda ett Spuhrfäste"
macggu

Inläggav Geronimo81 » 01 feb 2018, 19:58

Snabb fråga!

Laddata till Hornadys sst 140 grain, mrp krut kommer användas. Även o.a.l är av intresse. Pipan är Sauers original pipa på 670 mm.

Det finns säkert något recept här på forat, men jag har 2 små och hinner ej leta alldeles för länge...
Ко због неке ствари не изгуби разум, тај га и нема.
Geronimo81

Inläggav Varg » 01 feb 2018, 20:08

Geronimo81 skrev:Snabb fråga!

Laddata till Hornadys sst 140 grain, mrp krut kommer användas. Även o.a.l är av intresse. Pipan är Sauers original pipa på 670 mm.

Det finns säkert något recept här på forat, men jag har 2 små och hinner ej leta alldeles för länge...

Prova 47 grain MRP och 77mm COL.
Det receptet sköt riktigt bra med 139 grains scenar i min och min erfarenhet från flera kalibrar säger att Hornadys kulor gillar samma data. Har provat en hel del med både Eld-x och A-max.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Geronimo81 » 20 feb 2018, 15:45

Hello Ladies and ladyfriends!

Har en fråga jag ej blir klok på. När jag sökte licens på min sauer så råkade jag i ren och skär stress skriva in nr på pipan i min licensansökan. Polisen ringer mig och säger att det nr ej stämmer och att den som jag angett som säljer inte är ägare till bössan. Jag dubbelkollar då och ser vad jag gjort för fel. Anger nr som står på lådan och får licensen skickad dagen därpå. Originalpipan har alltså en gång tidigare blivit bytt genom skrotning av den och till en ny pipa från handlare och det verkar som att denna fortfarande står som ägare på pipan.

Nu till min lilla fundering.

Jag ska byta pipa på min Sauer och kommer därför gå in med denna pipan till polizei för skrotning. Hur gör jag nu då denna står skriven i ett annat namn. Lämnar jag bara in den och spelar dum eller måste jag förklara läget för dom och på något sätt få detta fixat.

Tacksam för svar från någon som har 100% koll och inga egna lösningar på problemet.
Ко због неке ствари не изгуби разум, тај га и нема.
Geronimo81

Inläggav Anders Ö » 20 feb 2018, 15:55

Ring polisen direkt , förklara och få det fixat .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Immortalis » 23 feb 2018, 01:17

Hej!

Är det någon här inne som kan förklara vad det är för skillnad på en 200 STR och en SSG 3000?

Verkar som att båda kostar ungefär lika mycket utan kolv, så hur gör man ett val gentemot dessa två?
"The average man will bristle if you say his father was dishonest, but he will brag a little if he discovers that his great- grandfather was a pirate."
Immortalis

Inläggav johaneriksson » 23 feb 2018, 07:43

Immortalis skrev:Hej!

Är det någon här inne som kan förklara vad det är för skillnad på en 200 STR och en SSG 3000?

Verkar som att båda kostar ungefär lika mycket utan kolv, så hur gör man ett val gentemot dessa två?

Ssg3000 har integrerad picatinny så ska du köra kikarsikte är valet enkelt.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Immortalis » 23 feb 2018, 10:32

johaneriksson skrev:

Jaha, det var inte mer invecklat än så, ok tackar för info!

Btw, är det krångel att få dessa på jaktlicens? Tyckte jag läste om något patrull på nån av dessa?
"The average man will bristle if you say his father was dishonest, but he will brag a little if he discovers that his great- grandfather was a pirate."
Immortalis

Inläggav Karre » 23 feb 2018, 14:13

Immortalis skrev:
johaneriksson skrev:

Jaha, det var inte mer invecklat än så, ok tackar för info!

Btw, är det krångel att få dessa på jaktlicens? Tyckte jag läste om något patrull på nån av dessa?
Jag fick nej på ssg och hade inte tid att bråka då så ändra till str och fick den då. Klart det hade varit trevligt med skena direkt på lådan. Men nu kan jag ju använda lutande skena om jag behöver det.
Användarvisningsbild
Karre

Inläggav Bumblebee » 23 feb 2018, 20:13

Har en Patrol på jakt. Inga frågor ställdes förutom ett foto av bössan. Är väl den modell som ser minst "farlig" ut av de SSG som säljs kompletta. Tyvärr har den utgått men ska ersättas mitten 2018 enl gesab. Du kan alltid söka på löst system annars och komplettera med den stock som passar ditt skytte bäst.
Riktiga bössor har röd bakkappa.
Användarvisningsbild
Bumblebee

Inläggav Mats Fredriksson » 28 feb 2018, 21:32

När jag har bytt pipa på min sauer har jag tagit med den gamla till handlaren och bytt mot en ny. Man behöver inte skrota den själv hos polisen. På så sett blir det inte heller någon licensansökan för pipan.
Har bytt 4 gånger nu om jag inte minns fel. ( köpte bössan ny 1992, så jag kan ju glömt ett pipbyte).
Mats Fredriksson

Inläggav Dajd » 02 mar 2018, 14:48

Ni som har Saur 200 str med ordentlig kikare och 74 cm pipa. Vad använder ni för vapenfodral? Insåg just att alla mina var för små och en halmeter för korta!
Dajd

Inläggav Dajd » 02 mar 2018, 14:48

Ni som har Saur 200 str med ordentlig kikare och 74 cm pipa. Vad använder ni för vapenfodral? Insåg just att alla mina var för små och en halvmeter för korta!
Dajd

Inläggav Karre » 02 mar 2018, 15:23

Använder sauer plastlådan som följer med bössan. Har även en aim skutmatta/väska.
Användarvisningsbild
Karre

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen