Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Inläggav HeyZeus » 14 feb 2019, 20:46

Fk Fjun skrev:Är det någon taktik de kör att komma med en massa ändringar, få kritik och då dra tillbaka de tokigaste så att vi tror att vi vunnit när det "bara" blir femårslicenser på allt?

Det är korrekt. Motte and bailey tekniken: https://rationalwiki.org/wiki/Motte_and_bailey

Person A asserts [Controversial Interpretation of Viewpoint X].
Person B critiques [Controversial Interpretation of Viewpoint X].
Person A asserts that they were actually defending [Common-Sense Interpretation of Viewpoint X].
Person B no longer has grounds to critique Person A; Person B leaves the discussion.
Person A claims victory and reverts to supporting [Controversial Interpretation of Viewpoint X].
HeyZeus

Inläggav 1SHOT1KILL » 14 feb 2019, 21:33

Fk Fjun skrev:Är det någon taktik de kör att komma med en massa ändringar, få kritik och då dra tillbaka de tokigaste så att vi tror att vi vunnit när det "bara" blir femårslicenser på allt?

Det finns ju gott om vapenägare som på allvar argumenterar för att förslagen är bra.

Till och med ett visst Jägarförbund applåderar. Det andra är knäpptyst.
The People's Republic of Sweden
1SHOT1KILL

Inläggav Grobarcina » 14 feb 2019, 21:56

1SHOT1KILL skrev:

Det finns ju gott om vapenägare som på allvar argumenterar för att förslagen är bra.

Till och med ett visst Jägarförbund applåderar. Det andra är knäpptyst.

Skrämmande och visar på naivitet, samt noll koll på historiska lagförslag eller händelser som lett upp till detta eller vad det slutar med.
lästa samma sak om hur folk i en artikel om big brother och konstant övervakning var helt okej o glada för det. Skrämmande, skrämmande....
Grobarcina

Inläggav roke » 14 feb 2019, 23:35

Ja. Jätteskrämmande.
Användarvisningsbild
roke

Inläggav Davvi » 15 feb 2019, 13:38

De som inte reagerar nu behöver ju inte heller senare gnälla när försäkringskassan eller andra myndigheter kör över folket. :roll:
Davvi

Inläggav Fk Fjun » 15 feb 2019, 15:03

Det låter lite "ungdomsförbunds/ideologi"retorik men med tilltagande ålder har jag börjat inse att demokrati, rättssäkerhet och moral aldrig kan tas för givet utan måste ständigt arbetas för. Det kommer ett kontrollsamhälle, högerextremism, världskrig(!) om man inte på ett nyktert och sakligt sätt ständigt arbetar för motsatsen.
Fk Fjun

Inläggav Raggarö » 15 feb 2019, 17:43

En något annan ton än vad O.W. meddelade:

https://jagareforbundet.se/aktuellt/for ... nSFT7wO2Sk

(jag hoppas att jag inte trampar någon på tårna med inlägget...)

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav Davvi » 15 feb 2019, 18:08

Raggarö skrev:En något annan ton än vad O.W. meddelade:

Raggarö

Glädjande att Sv Jägareförbundet tillslut tog av skygglapparna och på allvar börjar hjälpa sportskyttet i de här frågorna. Väldigt viktigt då de sitter på helt andra muskler med folkligt stöd för att kunna förändra!
Davvi

Inläggav greyling » 15 feb 2019, 19:04

Davvi skrev:

Raggarö

Glädjande att Sv Jägareförbundet tillslut tog av skygglapparna och på allvar börjar hjälpa sportskyttet i de här frågorna. Väldigt viktigt då de sitter på helt andra muskler med folkligt stöd för att kunna förändra!

Mycket bra skrivet av Bo Sköld. (Hyfsat fritt från hybris över egen insats kring direktivet)
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Raggarö » 15 feb 2019, 19:15

greyling skrev:
Davvi skrev:

Raggarö

Mycket bra skrivet av Bo Sköld. (Hyfsat fritt från hybris över egen insats kring direktivet)

Ni hörde det här först: Jag håller med!!!

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Raggarö

Inläggav Smått Vått » 15 feb 2019, 19:57

[quote="Raggarö"]En något annan ton än vad O.W. meddelade:

De flesta håller säkert med honom men inte kommer det där att ändra på något beslut. Ska nog till annat än några länkar hit och dit.
Användarvisningsbild
Smått Vått

Inläggav Davvi » 15 feb 2019, 23:49

Smått Vått skrev:

De flesta håller säkert med honom men inte kommer det där att ändra på något beslut. Ska nog till annat än några länkar hit och dit.

Bo Sköld och Lars Björk är våra bästa vänner just nu utanför politiken. Förutsättningarna för att bli uppmärksammade av tredje stadsmakten ökade mångfallt när Jägareförbundet ryter ifrån, allmänheten vet ju inte ens att dynamisk skyttesport existerar.

Jag har själv sökt kontakt med en mängd journalister och några politiker, några få har jag haft konversation med så vi får väl se om det når ut.
Davvi

Inläggav PeterL » 16 feb 2019, 09:34

Sid 27 i lagrådsremissen? Hur tolkar man redan ägda magasin sen innan 13 juni 2017? Någon som brukar läsa lagtexter. Hela ligger på svjf hemsida.
Hittar att det skall lösas in mot marknadsvärde. Frågan är alltså om det finns något brytdatum för beslutet eller om det gäller retroaktivt vilket jag isåfall tycker är sjukt.

1. Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2019.
2. Den som innehar eller förvarar ett löstagbart magasin – som det enligt 2 kap. 1 § eller 5 kap. 3 § i den nya lydelsen krävs tillstånd för – får inneha eller förvara magasinet utan sådant tillstånd till utgången av november 2019 eller, om ansökan om tillstånd har gjorts dessförinnan, till dess ansökan om tillstånd prövats slutligt.
3. Bestämmelsen i 2 kap. 5 a § i den nya lydelsen tillämpas inte vid förnyelse av tidsbegränsade tillstånd som avser sådana vapen som anges i punkterna 6–8 i bilaga 1 del II till rådets direktiv 91/477/EEG av den 18 juni 1991 om kontroll av förvärv och innehav av vapen, i lydelsen enligt Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2017/853 av den 17 maj 2017 om ändring av rådets direktiv 91/477/EEG om kontroll av förvärv och innehav av vapen, och som har registrerats i vapenregistret före den 13 juni 2017.
4. Bestämmelsen i 2 a kap. 5 § i den nya lydelsen tillämpas inte på vapendelar som har tillverkats i eller förts in till Europeiska unionen före ikraftträdandet.
PeterL

Inläggav axxxel » 16 feb 2019, 13:30

Det är verkligen toppen att SvJF vaknat till i den här frågan. Jag vill verkligen gilla dem men det har varit helt omöjligt när de varit så ostrategiska och kortsiktiga i vapenfrågorna. Jag hoppas att detta är tecken på en bestående förändring.
axxxel

Inläggav pezon » 17 feb 2019, 09:37

Hur var det nu, vill de ha 5-åringar på alla jaktvapen eller bara på vissa eller alla halvautomatiska?
Hänger inte med i svängarna...?
pezon

Inläggav grip » 17 feb 2019, 09:44

Det blir inga femårslicenser på jaktvapen.
Det är bara om du söker och får licens på stora magasin som det blir tidsbegränsat.
grip

Inläggav Ingvar » 17 feb 2019, 10:29

axxxel skrev:Det är verkligen toppen att SvJF vaknat till i den här frågan. Jag vill verkligen gilla dem men det har varit helt omöjligt när de varit så ostrategiska och kortsiktiga i vapenfrågorna. Jag hoppas att detta är tecken på en bestående förändring.

Det är bara att tacka oss som bråkat internt inom förbundet i s f att dra med svansen mellan benen
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Raggarö » 17 feb 2019, 10:39

Ingvar skrev:
axxxel skrev:Det är verkligen toppen att SvJF vaknat till i den här frågan. Jag vill verkligen gilla dem men det har varit helt omöjligt när de varit så ostrategiska och kortsiktiga i vapenfrågorna. Jag hoppas att detta är tecken på en bestående förändring.

Det är bara att tacka oss som bråkat internt inom förbundet i s f att dra med svansen mellan benen
- via Tapatalk

Tack Ingvar

Raggarö

Raggarö

Inläggav Giobbi » 17 feb 2019, 10:46

Bravo. Sjukt att det ska behövas.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Föregående

Återgå till Allmänt om vapen