Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Inläggav gren » 11 feb 2019, 23:04

Jag slår vad om att polisen påträffar extremt få tomma magasin utan tillhörande vapen eller ammunition. Möjligtvis tullen.

Det hade varit mycket enklare att säga att de som har tillstånd att ha vapen har tillstånd att ha magasin, ljuddämpare och liknande tillbehör som ingen utan licens egentligen har någon användning för.

Nu blir det istället en enorm byråkrati och om jag förstått J&Js artikel ska alla befintliga magasin registreras in, eller gäller det bara över tio skott?

Det har som vanligt noll och ingen effekt på de riktigt kriminella. Däremot kommer med all säkerhet en massa nya brott lösas som inte är brott idag. Vid vapenamnestier kommer en massa "vapendelar" lämnas in, typ magasin och polischeferna kommer klappa sig stolt om magen samtidigt som de ute i fällt fortfarande kämpar med de som de facto skjuter på varandra.

Oavsett så är det så jävla fegt att säga "det drabbar inte mig så det är okej.". Det kommer drabba dig till slut när reglerna blir ännu tightare och de förbjuder mer och mer. Det är en jäkla strutsmentalitet.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav Fält » 11 feb 2019, 23:34

Det låter lite tandlöst men jag tycker bara att det ser ut som om stora magasin som man inte har vapen till skall registreras. Som 20skott magasin till en BAR Match på jaktlicens.

Men det är väldigt rörigt.
Fält

Inläggav htguy » 11 feb 2019, 23:35

gren skrev:Oavsett så är det så jävla fegt att säga "det drabbar inte mig så det är okej.". Det kommer drabba dig till slut när reglerna blir ännu tightare och de förbjuder mer och mer. Det är en jäkla strutsmentalitet.

+1 på detta
htguy

Inläggav greyling » 11 feb 2019, 23:56

Det ligger lite nära till hands att tro att det är icke jägare som ”vräker ur sig” i en tråd som är en ”sammanfattning för jägare”.

Rätt obalanserat beteende - låter som tightare regler är på sin plats :D :D känns nästan lite argsint.

Ett tips till arga skyttar - fokusera på att politikerna då röstar nej till eländet. Här får ni uppenbarligen ingen hjälp när 99,8% inte berörs alls. Den dåliga nyheten är att så funkar folk.
Senast redigerad av greyling 12 feb 2019, 00:00, redigerad totalt 1 gång.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav pezon » 11 feb 2019, 23:56

pezon skrev:Vilket elände... ett slag i luften som träffar laglydiga medborgare.

Några frågetecken:

Hur är det tänkt att retroaktiva förbud för innehav av magasin ska fungera?
Tidigare har ju inte sånt inte gällt det som köpts innann nya regler fått behållas, tex 200m/s grova luftgevär köpta innan 10J gränsen?
Att det blir förbjudet att använda stora magasin för lvning kan jag förstå (även om jag inte gillar det) men förbjudet att inneha?

Blir det 5 års licenser på alla halvautomater, även såda som Ruger 10/22?

suck...

Som sagt, någon som har några kloka ord om ovanstående?
speciellt det där med retroaktiva förbud, har bara koll på det om luftvapen, måste ju finnas andra exempel?
hur var det med pumphagel/halv auto, när kom det begränsnignar på de?
pezon

Inläggav pow » 12 feb 2019, 00:53

Ylitjorvas, är du trött på riktigt idag.
Förslaget ger vid handen att alla halvautomatiska gevär och pistoler som kan förses med ett magg som kan ta mer än 10 resp 20 patroner flyttas till kategori A. Det medför femårslicenser och man kan inte längre köpa reservdelar till vapnet eller resa med det.
Blir inte lätt för dina IPSC polare att tävla under dom premisserna.
Sen kanske herrn har missat polisens senaste hittepå rörande skjutbanor, man vill införa restriktioner som omöjliggör rörligt skytte på våra skjutbanor. Då försvinner möjligheten att lagligt träna skidskytte, IPSC, PRS mm.

Men det är klart, inget av ovanstående drabbar ju husqvarnatomtarna... men när sportskyttet är dödat kan du ju räkna ut med rövhålet vad som får fullt fokus av PT och hanns gelikar i den kungliga hufvudstaden.
Då jävlar kommer ni krypandes och ömkar er över att er kära 6,5'a visst hade "militärt ursprung" och således är samhällets fara nummer ett. Då blir det till att bita ihjäl älgarna om det ska bli nå kött i boxen...

Jag blir så förbannat spyless på jägarkåren i Sverige som inte tänker längre än rövhåret räcker....
Användarvisningsbild
pow

Inläggav Storstadsjägaren » 12 feb 2019, 01:12

Ylitjorvas skrev:"Någon som skjuter dynamiskt med ett halvautomatiskt jaktgevär och vill ha stort magasin får helt enkelt söka licens för magasinet"

Känns ju inte som någon stor katastrof att de få som vill skjuta dynamiskt skytte (och inte redan har licens för ett vapen lämpligt för detta) måste söka licens, på för sporten lämplig utrustning.

Vad jag förstår påverkas egentligen INGA sportskyttar av reglerna.
De allra flesta sportskytteformer är även de fullt möjliga med vapen på jaktlicens precis som tidigare.
Om det dessutom är så att inte kantantända kalibrar påverkas vet jag ingen som drabbas av detta förslag.
De jag känner som skjuter IPSC har ju helt andra vapen och skulle aldrig få för sig att byta ner sig till något som kan fås via jaktlicensen.
Hur vanligt är det?

Den stora skillnaden blir nu att de kan sätta dit och straffa gangsters som har magasin och ammo i bagaget på bilen.
DVS detta drabbar endast de som inte har något som helst lagligt syfte med innehav av magasin eller ammunition.....
Hur kan det upplevas så enormt plågsamt?

Du kan omöjligen vare sig läst eller förstått dokumentet.

Vi kan ju börja med att halvautomater klassas om till att liknas vid minor och missiler. Det blir omöjligt att resa med dom.

Kantantända kalibrar påverkas i allra högsta grad. Bye Bye Ruger 10/22.

Bilden på sida 1 - Fortfarande klockren och sammanfattar läget.
Storstadsjägaren

Inläggav gren » 12 feb 2019, 08:51

greyling skrev:Det ligger lite nära till hands att tro att det är icke jägare som ”vräker ur sig” i en tråd som är en ”sammanfattning för jägare”.

Rätt obalanserat beteende - låter som tightare regler är på sin plats :D :D känns nästan lite argsint.

Utveckla gärna din kritik.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav redtop » 12 feb 2019, 09:23

pow skrev:Förslaget ger vid handen att alla halvautomatiska gevär och pistoler som kan förses med ett magg som kan ta mer än 10 resp 20 patroner flyttas till kategori A. Det medför femårslicenser och man kan inte längre köpa reservdelar till vapnet eller resa med det.

Jag har läst dokumentet och jag gör inte samma tolkning som du, men jag kanske har missat något? Kan du hänvisa var i dokumentet man kan hitta det du beskriver?

När jag läser punkt 7 nedan så förstår jag det som såhär:
  • Det är bara centralantända halvautomater det gäller. Inga kantantända halvautomater flyttas till kategori A.
  • Det är bara om man sätter i ett stort magasin i en halvautomat den flyttas till kategori A. Att det går att sätta i ett stort magasin gör inte att vapnet flyttas till kategori A.
Vidare i 2 kap §6a (sidan 11):
  • Det är bara om man vill ha licens för stora magasin som det blir femårslicenser på centralantända halvautomater. Om du nöjer dig med ett litet magasin så blir inte licensen tidsbegränsad.
  • Kantantända halvautomater berörs inte av femårslicenser eftersom de inte ingår i punkt 7.

Från sid 43 i dokumentet. Jag har markerat några saker med fetstil.

Genom ändringsdirektivet läggs fyra punkter till i kategori A enligt följande.
6. Automatiska skjutvapen som omvandlats till halvautomatiska
skjutvapen.
7. Följande halvautomatiska skjutvapen med centralantändning:
– Korta skjutvapen med vilka mer än 21 patroner kan avfyras utan
omladdning (a), om
– en laddningsanordning med kapacitet för mer än 20 patroner utgör
en del av det skjutvapnet (i), eller
– en löstagbar laddningsanordning med kapacitet för mer än 20
patroner sätts in i det (ii).
– Långa skjutvapen med vilka mer än 11 patroner kan avfyras utan
omladdning (b), om
– en laddningsanordning med kapacitet för mer än 10 patroner utgör
en del av det skjutvapnet (i), eller
– en löstagbar laddningsanordning med kapacitet för mer än 10
patroner sätts in i det (ii).
8. Halvautomatiska långa skjutvapen (dvs. skjutvapen som ursprungligen
är avsedda att avfyras från axeln) vars längd kan minskas till mindre
än 60 cm utan att funktionaliteten går förlorad genom en vikbar kolv
eller en kolv av teleskopisk typ eller genom en kolv som kan avlägsnas
utan användning av verktyg

2kap §6a (sidan 11). jag har markerat med fetstil:

Tillstånd att inneha sådana vapen
som anges i punkterna 1–3 och 6–9
i bilaga 1 del II till rådets direktiv
91/477/EEG av den 18 juni 1991
om kontroll av förvärv och innehav
av vapen, i lydelsen enligt
Europaparlamentets och rådets
direktiv (EU) 2017/853 av den
17 maj 2017 om ändring av rådets
direktiv 91/477/EEG om kontroll
av förvärv och innehav av vapen,
eller vapendelar som hör till
sådana vapen och som anges i
2 a kap. 2 § andra stycket, ska
tidsbegränsas till att gälla i högst
fem år. Tillstånd till sådana vapen
som anges i punkterna 7 a ii och
7 b ii ska dock endast tidsbegränsas om ett löstagbart
magasin med den kapacitet som
anges i punkterna får användas
med vapnet.
Användarvisningsbild
redtop

Inläggav sos » 12 feb 2019, 09:38

och skrivelsen i FAP kommer att lyda -vilket sedan görs till "lag" av PM vid tillståndsgivning och drivs i FR/KR via "klipp och klistra" metodiken tills "praxis" ger dem rätt
(t.ex. fanns inga problem med att överföra "förbudet" mot vik-kolv för halvisar på jakt till cylinder repeters genom lite kreativt krumbuktande, hänvisa till ev. kommande lag, ljuga inför sittande rätt etc etc oavsett lagar och förordningar så har vi aktivisterna där och då är det som det är, att ens skriva in detta i nya vapenlagen öppnar för denna kreativitet, se bara nu hur man angående skjutbanor skall börja visa på denna finurlighet).
Senast redigerad av sos 12 feb 2019, 10:00, redigerad totalt 5 gånger.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Storstadsjägaren » 12 feb 2019, 09:45

Det jag undrar är vilka problem ni tror kommer att lösas med dessa regler?

Berätta och utveckla gärna hur många terrorbrott ni tror de kommer att stoppa!

https://www.jaktojagare.se/kategorier/a ... -20190208/
Storstadsjägaren

Inläggav Raggarö » 12 feb 2019, 09:58

sos skrev:och skrivelsen i FAP kommer att lyda -vilket sedan görs till "lag" av PM vid tillståndsgivning och drivs i FR/KR via "klipp och klistra" metodiken tills "praxis" ger dem rätt
(t.ex. fanns inga problem med att överföra "förbudet" mot vik-kolv för halvisar på jakt till cylinder repeters genom lite kreativt krumbuktande, hänvisa till ev. kommande lag, ljuga inför sittande rätt etc etc oavsett lagar och förordningar så har vi aktivisterna där och då är det som det är).

Där har ju plisen haft hjälp genom att SvJF krattat manegen genom vapenpolicyn 2012-2015 :evil:

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav sos » 12 feb 2019, 10:01

Raggarö skrev:
sos skrev:och skrivelsen i FAP kommer att lyda -vilket sedan görs till "lag" av PM vid tillståndsgivning och drivs i FR/KR via "klipp och klistra" metodiken tills "praxis" ger dem rätt
(t.ex. fanns inga problem med att överföra "förbudet" mot vik-kolv för halvisar på jakt till cylinder repeters genom lite kreativt krumbuktande, hänvisa till ev. kommande lag, ljuga inför sittande rätt etc etc oavsett lagar och förordningar så har vi aktivisterna där och då är det som det är).

Där har ju plisen haft hjälp genom att SvJF krattat manegen genom vapenpolicyn 2012-2015 :evil:

Raggarö

Självklart... de ser ju alla chanser till att "få rätt" och sk "nyttiga idioter" är väl alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
sos

Inläggav greyling » 12 feb 2019, 10:17

gren skrev:
greyling skrev:Det ligger lite nära till hands att tro att det är icke jägare som ”vräker ur sig” i en tråd som är en ”sammanfattning för jägare”.

Utveckla gärna din kritik.

Jag vet inte vad som är otydligt egentligen men tråden anser jag inte har med ämnet att göra. Det är väldigt många som använder en otrevlig ”ton”, milt sagt.

I tillägg är inte diskussionen på något sätt saklig.

Jag tror valfri politiker som läser den värsta smörjan i den här tråden får uppfattningen att ”herregud har dessa jönsar vapen - ja vad bra att vi skärper reglerna för dem”.

Finns ytterligare en tråd som är lika illa.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav Ylitjorvas » 12 feb 2019, 10:18

Bra sammanfattning av Redtop tycker jag.
Stämmer ju bra med slutsatserna som OW gör nedan.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/jagar ... arginellt/

Att skjutbanereglerna ändras är däremot ett problem, men det har ju precis ingenting med vapendirektivet att göra.
Snarare någon sorts störnings/säkerhetsnoja som snart gör det omöjligt att hitta en öppen skjutbana.
Här kan jag tycka att även skjutbaneklubbarna har ett ansvar, de är minsann inte dåliga på att hitta på egna regler....

Men nu är mitt rövhår inte längre, så jag släpper detta med insikten att jag inte ser den totala katastrofen och det enorma hotet.
Så jag lämnar detta till mer paranoida aggressiva domedagsprofeter.
Ylitjorvas

Inläggav Storstadsjägaren » 12 feb 2019, 10:20

Finnarna kan:

"Också enskilda reservister ska kunna beviljas tillstånd för sådana vapen i kategori A som är viktiga för reservistverksamheten och sportskyttar för skjutvapen för självladdande enkelskott med laddningsanordning med stor kapacitet och för särskilt korta halvautomatiska vapen."

https://valtioneuvosto.fi/sv/artikeln/- ... rastamista
Storstadsjägaren

Inläggav sos » 12 feb 2019, 10:40

greyling skrev:Jag tror valfri politiker som läser den värsta smörjan i den här tråden får uppfattningen att ”herregud har dessa jönsar vapen - ja vad bra att vi skärper reglerna för dem”.

kanske en ide att spinna vidare på :wink:

Moderator skapa en låst-tråd, fastnålad överst på webb-sidan... med rubriken "politiker och beslutsfattare läs detta" och så fyller de på med länkar där alla PMs hittepo samlas, t.ex. Lakomaas och Polisforskarens debatt inlägg, artiklar från media INGA inlägg skapade av medlemmar, givetvis PM:ar dessa förslag till moderatorer, utan endast saklig info från media med ansvariga utgivare.

Länk skickas till Politiker och Beslutsfattare...
Användarvisningsbild
sos

Inläggav htguy » 12 feb 2019, 11:13

Att skyttar är segregerade vinner endast de som vill minska på civila legala vapen. Finns det någon som på allvar tror att om detta går igenom inte kommer fler skärpningar?

Femårslicenser på alla jaktvapen med aktivitetskrav är långt ifrån ett omöjligt framtida scenario.

Jägarna som har haft det ganska bra hittills kommer även de få mer byråkrati.

Problemet i sak är att det finns väldigt lite som tyder på att legala vapen som ägs av sportskyttar och jägare används för att begå våldsbrott vilket är huvudsyftet med skärpningarna.

Många här verkar ha kort minne, hur såldes femårslicenserna in för handeldvapen när de kom? Jag gillar både jakt och sportskytte. Jag utövar inte dynamiskt skytte men jag kan ändå känna med de som gör det. Att kalla dem för ”Pellejönsar” löser ingenting.

Det finns ett stort problem med skjutningar och våld på många håll i landet. Jag ser dock inga lösningar på de problemen i det här förslaget. Med tanke på det tolkningsföreträde som PM använder sig idag och kreativa tillämpning av vapenlagen och FAP så ser jag inte hur någon vapenägare kan sitta lugnt ner i båten.
htguy

Inläggav Ingvar » 12 feb 2019, 12:01

Raggarö skrev:.....

Raggarö

idag skriver vi 2019, men lever man i det förgångna så kan man referera bakåt till något som inte numera är aktuellt.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Nils-Pers » 12 feb 2019, 12:03

Det mest skrämmande med allt detta är ju hur vissa av våra jägarkollegor sitter och applåderar ny repressiv lagstiftning mot andra jägare/medmänniskor alternativt reagerar med en axelryckning.

Tillsammans med föreslagna inskränkningar i åsikts, yttrande och pressfriheten samt äganderätten tecknar det en oroande utveckling i det här landet.

En del av inlägget borttaget av moderator
Nils-Pers

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen