Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Inläggav 1SHOT1KILL » 09 feb 2019, 12:59

Bifogad bild sammanfattar läget till 100%.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
The People's Republic of Sweden
1SHOT1KILL

Re: Vapendirektivet sammanfattat för Jägare

Inläggav Glockis » 09 feb 2019, 13:22

Underbar!! :D
Glockis

Inläggav Canta » 09 feb 2019, 14:04

Kul men lite orättvist :D
Vapendirektivet är nåt nerifrån EU o ska reglera saker så att masskjutningar försvåras. Är väl bra det så man kan våga gå på torgen o handla banans, typ.
Ljuddämpare är en nationell fråga o ska lösas lite senare är det sagt. Får ju inte vara konkurrenshinder mellan stater i form av licenskrav o sånt enl EU's statuter så det där lär man bli tvungna att lätta på. Sen har iofs en regering ett väldigt effektivt hjälpmedel att förhala i evig tid. Göres smidigast genom att tillsätta en utredning med andra partier med runt bordet. 'Arbete pågår', typ
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav triggered » 09 feb 2019, 14:33

Canta skrev:Vapendirektivet är nåt nerifrån EU o ska reglera saker så att masskjutningar försvåras. Är väl bra det så man kan våga gå på torgen o handla banans, typ.

Jag fattar inte hur man är funtad om man tror att dessa nya lagar kommer att stoppa masskjutningar med tanke på att det i Malmö är billigare med en helautomatisk och väldigt illegal AK från Balkan än vad det är att köpa en laglig AR-15.

Och sen har vi ju alla bilar... Mohamed Lahouaiej-Bouhlel körde ihjäl fler människor på strandpromenaden i Nice än Breivik lyckades skjuta ihjäl på Utöya, och på väsentligt kortare tid.
triggered

Inläggav sos » 09 feb 2019, 14:55

Canta skrev:Kul men lite orättvist :D
Vapendirektivet är nåt nerifrån EU o ska reglera saker så att masskjutningar försvåras. Är väl bra det så man kan våga gå på torgen o handla banans, typ.
Ljuddämpare är en nationell fråga o ska lösas lite senare är det sagt. Får ju inte vara konkurrenshinder mellan stater i form av licenskrav o sånt enl EU's statuter så det där lär man bli tvungna att lätta på. Sen har iofs en regering ett väldigt effektivt hjälpmedel att förhala i evig tid. Göres smidigast genom att tillsätta en utredning med andra partier med runt bordet. 'Arbete pågår', typ

Vet inte om EU kan ta hela "skulden" eller vad man skall kalla det... det går att bakspåra till ett visst medlemsland och ett "Doris" förslag som gått på sparlåga och bidat sin tid.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav PerT » 09 feb 2019, 16:07

triggered skrev:
Canta skrev:Vapendirektivet är nåt nerifrån EU o ska reglera saker så att masskjutningar försvåras. Är väl bra det så man kan våga gå på torgen o handla banans, typ.

Jag fattar inte hur man är funtad om man tror att dessa nya lagar kommer att stoppa masskjutningar med tanke på att det i Malmö är billigare med en helautomatisk och väldigt illegal AK från Balkan än vad det är att köpa en laglig AR-15.
Och sen har vi ju alla bilar... Mohamed Lahouaiej-Bouhlel körde ihjäl fler människor på strandpromenaden i Nice än Breivik lyckades skjuta ihjäl på Utöya, och på väsentligt kortare tid.

Farligaste redskapet för att ha ihjäl andra snabbt föds vi med. Det sitter mellan öronen,, vi vill ju inte få det förbjudet så berätta aldrig det för berörda myndigheter.

Tittade snabbt nu på händelsen med svärd i Trollhättan. Killen hade tydligen sökt 80 jobb och till slut givit upp och spårat ur. Vad gäller för oss alla är att bygga utbildning och använda resuser så folk kommer i meningsfullt arbete, social samvaro och en begriplig och trygg situation.
Visst ger tillgång till vapen för fel person i fel situation ökad mordrisk. Urvalet av personer lämpliga att ha vapen är nog så viktigt. Det finns personer, psykiska tillstånd, psykosociala situationer som jag kan bli lite stressad över, med eller utan vapen. Lämplighetsprövningen betr licens skulle behöva stramas upp relativt det jag sett i min yrkesutövning. Att man läkarundersöks var 5e år betr lastbilskort är vettigt. En hälsodeklaration/skanning iaf betr vissa vapen med viss kapacitet kan vara motiverat. Det är min bild. Det är problematiskt när vapenägare inte är vid sina sinnens fulla bruk.
/Per
PerT

Inläggav HappyShooting » 09 feb 2019, 18:42

PerT skrev:
triggered skrev:

Farligaste redskapet för att ha ihjäl andra snabbt föds vi med. Det sitter mellan öronen,, vi vill ju inte få det förbjudet så berätta aldrig det för berörda myndigheter.

Tittade snabbt nu på händelsen med svärd i Trollhättan. Killen hade tydligen sökt 80 jobb och till slut givit upp och spårat ur. Vad gäller för oss alla är att bygga utbildning och använda resuser så folk kommer i meningsfullt arbete, social samvaro och en begriplig och trygg situation.
Visst ger tillgång till vapen för fel person i fel situation ökad mordrisk. Urvalet av personer lämpliga att ha vapen är nog så viktigt. Det finns personer, psykiska tillstånd, psykosociala situationer som jag kan bli lite stressad över, med eller utan vapen. Lämplighetsprövningen betr licens skulle behöva stramas upp relativt det jag sett i min yrkesutövning. Att man läkarundersöks var 5e år betr lastbilskort är vettigt. En hälsodeklaration/skanning iaf betr vissa vapen med viss kapacitet kan vara motiverat. Det är min bild. Det är problematiskt när vapenägare inte är vid sina sinnens fulla bruk.
/Per

Falsk trygghet & ett feelgood förslag !

Hur ser verkligheten ut idag i lilla Sverige? Jo, vi har en icke fungerande Psykvård.... Primärvården lyckas inte fånga upp & behandla/hjälpa de som sträcker ut en hand för att de vill ha & är i behov av hjälp... & slutenvården/rättspsyk friskriver sådana som aldrig skall släppas ut....sådana som samhället skall skyddas från.

Med ditt förslag skulle många i ett initialt skede INTE vända sig till läkare (speciellt inte om de är vapenägare) pga att de inte vill riskera att få sina jakt bössor konfiskerade...

Vad hjälper det att ha obligatoriska besök till en Psyk läkare vart 5 år....om skruven lossnar en månad efter att personen varit på kontroll? Skall man kanske istället ha kontroll varje år... kanske en gång per månad...varje vecka....dagligen?

Varför skall de vara så svårt att inse att MER kontroll & MER regler & FLER restriktioner gällande vapenägandet är fel väg att gå?

Det enda det skulle resultera i är att vi banar vägen ännu mer för de intressen som inte vill att vanliga sketna simpla medborgare skall ha skjutvapen överhuvudtaget.

Rätt väg att gå är i mitt tycke.... dels att fråga sig...är vi beredda att ta kostnaden för vad det skulle kosta att ha en fungerande Psykvård i alla led (många Miljarder i ökad kostnad).
Är vi beredda att inse att eget boende för en del psykiskt sjuka inte är ett fungerande alternativ ... istället är någon form av institutionell vård det enda rätta ...dels för dem & dels för resten av befolkningen.

Sedan kan vi inte göra annat än att sluta ansvarsbefria de som väljer att begå onda handlingar... vårt rättssystem behöver sluta dalta & börja straffa & låsa in dem för gott & kasta nyckeln om brottet är tillräckligt allvarligt.

Oavsett om vi pratar Gängkriminalitet, psykiskt sjuka vansinnesdåd eller terror dåd.... skjutvapen är inte problemet & att förbjuda/begränsa skötsamma medborgares rätt att inneha skjutvapen löser inga problem.
Användarvisningsbild
HappyShooting

Inläggav triggered » 09 feb 2019, 20:46

1SHOT1KILL skrev:Bifogad bild sammanfattar läget till 100%.
Haha :lol:
triggered

Inläggav Blaser338 » 10 feb 2019, 17:55

triggered skrev:

Ja herregud, det tar ingen tid att få en bössa i Malmö om man vill ha en sådan. Frågan är om och när PM och regering ska fatta att det inte är de lagliga vapnen som är problemet.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav Blaser338 » 10 feb 2019, 17:57

triggered skrev:

Vi kör på religionsfrihet och öppnar våra gränser och hjärtan så blir det nog bra i slutet.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav Ylitjorvas » 10 feb 2019, 18:24

Men skillnaden som görs är ju bara att de kommer kunna sätta dit kriminella med magasin och ammolager i bilen...
Det drabbar ju inte legala ägare.
Inga jaktvapen drabbas och skillnaden blir bara att om man vill skjuta sportskytte med stora magasin, ja då får man ordna en sån licens. Känns rätt logiskt.
De som drabbas....ja det är väl endast de seriösa legala skyttar som inte vill skjuta sportskytte legalt och seriöst?
Undantas kantantänd ammunition, ja då vet jag ingen jägare i bekantskapskretsen som drabbas.
De som har de stora magasinen i 9mm och 223 de tävlar ju och har sportskyttelicens också.
Ylitjorvas

Inläggav greyling » 10 feb 2019, 18:48

Ylitjorvas skrev:Men skillnaden som görs är ju bara att de kommer kunna sätta dit kriminella med magasin och ammolager i bilen...
Inga jaktvapen drabbas och skillnaden blir bara att om man vill skjuta sportskytte med stora magasin, ja då får man ordna en sån licens. Känns rätt logiskt.
De som drabbas....ja det är väl endast de seriösa legala skyttar som inte vill skjuta sportskytte legalt och seriöst?
Undantas kantantänd ammunition, ja då vet jag ingen jägare i bekantskapskretsen som drabbas.
De som har de stora magasinen i 9mm och 223 de tävlar ju och har sportskyttelicens också.

Instämmer med reservationen att jag känner de som har 22 halvaouto med "stora" magasin. Inte någon stor grej egentligen mer än att det lovades runt och hölls rätt tunt i vapendirektivfrågan. Har aldrig förstått mig på de där leksakerna till 22or. En sån i fel händer är faktiskt ett riktigt trist vapen så jag kan nog förstå det hela.

Lastbils eller andra farliga liknelser (flygplan mm) är ju tramsargumentation. Äpplen och päronargument som inte biter. Vart och ett av problemen får ju behandlas för sig.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lasse-a » 10 feb 2019, 19:08

greyling skrev:En sån i fel händer är faktiskt ett riktigt trist vapen så jag kan nog förstå det hela.

Den första "moderna" skolskjutningen i USA förövades just med en Ruger 10/22. https://timeline.com/school-shooter-brenda-spencer-bf98e8bf106. Här var det definitivt i fel händer. Men det har ju sålts några miljoner...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav spån » 10 feb 2019, 19:21

Ja så kan man ju se på det. Msn kan också se på det dom att samtliga sportskyttar som har licenser redan har licenser. Ska jag söka nya licenser på magasinen nu, på vilket sätt känns det bättre i ditt lilla handhjärta då? Blir mitt sportskytteinnehav tryggare för dig då? Blir jag mer eller mindre benägen att begå brott tror du?

Rena rama fjanterierna.

Ylitjorvas skrev:Men skillnaden som görs är ju bara att de kommer kunna sätta dit kriminella med magasin och ammolager i bilen...
Vi borde låta vildsvinsstammen hämta sig några år..
spån

Inläggav Magpul » 10 feb 2019, 19:24

Inga jaktvapen drabbas? Min BAR Match drabbas så in i helvete! Bygget har iof stått still de senaste två åren pga sjukdom men som det ser ut nu är iden om att kunna kombinera jakt och ipsc bara att lägga ner :cry:
Magpul

Inläggav Grobarcina » 10 feb 2019, 19:48

spån skrev:Ja så kan man ju se på det. Msn kan också se på det dom att samtliga sportskyttar som har licenser redan har licenser. Ska jag söka nya licenser på magasinen nu, på vilket sätt känns det bättre i ditt lilla handhjärta då? Blir mitt sportskytteinnehav tryggare för dig då? Blir jag mer eller mindre benägen att begå brott tror du?

Rena rama fjanterierna.

+1

Det här med att grupp si och så drabbas eller inte drabbas är i min mening patetiskt. Alla skyttar ska stå upp för alla skyttar!
Fan ni har ju smulor kvar till rättigheter, och så tänker man, oj vad skönt att inte jag drabbas, vem fan bryr sig om sportskyttarna? JAG gör! Inte fan ska de knullas av statens regler för att ett gäng blattar skjuter vilt med olagliga vapen. OLAGLIGA problem löses ej med att inskränka lagliga människors förmåga att bedriva den sport de älskar.

Och ifall innan nån gråter, jag är blatte, o ja, massa blattar skjuter andra blattar. Därför tycker jag att vi alla kan dra ner byxorna och böja oss som så snälla Svenssons vi är och ta in en längre pelare än den vi redan har i röven.
Stå fan upp för varandra! Annars drabbar det dig också när du får jaga med pilbåge bara, och jag är jägare också, men fan vad jag älskar skyttet, konstruktionen och mekaniken.

Vad är vi 4e eller 5e landet i världen med mest vapen? Vad för masskjutningar har vi med LAGLIGA vapen? Nej just det, illegala smuts gör illegala ting.
Grobarcina

Inläggav Glockis » 10 feb 2019, 20:05

Helt rätt! :D
”Alla skyttar ska stå upp för alla skyttar!”
Annars är snart den gamla 6,5x55 ett livsfarligt ”sniper” gevär!
Glockis

Inläggav Grobarcina » 10 feb 2019, 20:19

Glockis skrev:Helt rätt! :D
”Alla skyttar ska stå upp för alla skyttar!”
Annars är snart den gamla 6,5x55 ett livsfarligt ”sniper” gevär!

Ge fan i min 1909 original CG mauser! Min snajper mitt liv!
Grobarcina

Inläggav Ylitjorvas » 10 feb 2019, 20:32

Men sportskyttar (med licens och lagligt vapen måste kanske tilläggas eftersom sportskytte verkar vara ett vitt begrepp här...) drabbas ju inte alls?
Det är ju de som INTE har licens för ett högkapacitetsvapen (alltså ingen användning av 30skottsmag) det är de som nu måste söka licens för det.

Tror faktiskt inte mina IPSC kompisar gråter om de får fler seriösa skyttar i sina klubbar och på sina kurser.
Men jag har inte frågat...
Ylitjorvas

Inläggav Glockis » 10 feb 2019, 20:56

Ylitjorvas skrev:Men sportskyttar (med licens och lagligt vapen måste kanske tilläggas eftersom sportskytte verkar vara ett vitt begrepp här...) drabbas ju inte alls?
Det är ju de som INTE har licens för ett högkapacitetsvapen (alltså ingen användning av 30skottsmag) det är de som nu måste söka licens för det.

Tror faktiskt inte mina IPSC kompisar gråter om de får fler seriösa skyttar i sina klubbar och på sina kurser.
Men jag har inte frågat...

Jag tror nog dina IPSC kompisar inte är så glada i det nya vapendirektivet. :roll:
Troligen kommer det mer roliga förslag i framtiden om man inte sätter ner foten.
Det brukar tyvärr inte bli till det bättre och till sist drabbar det tyvärr den lilla hörnan som man själv befinner sig i.
Men vi håller tummarna......
Glockis

Nästa

Återgå till Allmänt om vapen