Tikka t1x 22lr 17hmr

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Tikka t1x 22lr 17hmr

Inläggav Velcro Fly » 08 jan 2020, 20:06

htguy skrev:Är det någon mening att sätta diopter på T1X eller ska man köpa en dedikerad korthållsbössa från Anschutz eller liknande att ha till korthållsskytte?

Tog Skyttekortet idag och blev lite sugen på att tävla.

Ska du mest skjuta korthåll (i dess rätta bemärkelse) så är en ”riktig” beg korthållsbössa från Annie, Unique, Walther , FWB eller dyl det bästa valet för diopterjobb.
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav kattafan » 08 jan 2020, 20:40

Finns en FWB 2000 med magasin under säljes
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
kattafan

Inläggav baner85 » 08 jan 2020, 21:02

kattafan skrev:Var det t1x-chassit eller t3x-chassit du köpte? Låter skumt om de inte har plats för skruven på det anpassat till t1x tycker jag.

Har länge suktat efter att testa ett sånt, men har ingen bössa att ha i just nu :)

Var ett t3x chassi, t1x hade nog inte kommit då, eller om dom var slut på lager.

Men dock inget bök att fixa så allt lirar, speciellt inte till det priset och påverkar inte funktionen ifall man vill använda det till en t3x senare.
4 Bössor och en påväg...
baner85

Inläggav busse » 18 jan 2020, 15:00

Nu har jag hämtat min T1X i 22LR och skruvade på den grövre förstocken och brantare pistolgrepp, monterade en Leupold Vari XIIc 4-12 med Warne stålringar. Justerbar kolvkam ska på men han som har hand om vapnen på järnaffären är ledig några veckor nu så det får bli då han kommer tillbaka.

Testsköt bössan idag och den verkar gå riktigt bra med den enda ammunition jag hade hemma ca drygt 20 år gamla PMC Target från en 5000 lpda som köptes i slutet av 90-talet då jag sköt som värst.

Dock har jag problem med matningen, matningen funkar inte alls utan skotten kilar fast slutstycket i framåtrörelsen då man repeterar, lättar man bara till i rörelsen på slutstycket går det sen att få i skotten utan problem, spelar ingen roll om jag har i 1 eller 8 skott i magasinet utan skotten kärvar oavsett då dom ska in i patronläget. Har inte orkat läsa igenom hela tråden men är det nån annan som har eller har haft matningsproblem med Tikja T1X i 22LR?
busse

Inläggav Velcro Fly » 18 jan 2020, 15:54

Inga problem här iaf. Det får de ju åtgärda på garantin. Säkert magasinet som strular. Du råkar inte ha fått fel (17 HMR) magasin ??
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav busse » 18 jan 2020, 16:55

Helt klart får dom fixa detta på garantin, jag börjar inte mixtra själv med en ny bössa. Tror inte att jag fått fel magasin, 17 HMR magasinet borde väl ha längre utrymme för patronerna?

Då jag sköt in tänkte jag inte på att det strulade med matningen men då jag repeterar fort vid axeln blir det tjorv, jag vågar påstå att jag har koll på repeteringen och det funkar utmärkt med min 22LR Anschutz sporter och även med en gammal HVA 1640. Verkar som att det är då det ska gå fort och med mer kraft som det strular.
busse

Tikka t1x 22lr 17hmr

Inläggav Velcro Fly » 18 jan 2020, 18:09

Som sagd var - tillbax med möget. Ska funka fint oavsett hur snabbt du repeterar.
Och du har rätt:Så klart längre patron vad gäller 17 Hummer. Tänkte på det pga en kompis fick några år sedan en Quad ”22LR” men med 17 HMR mag = småproblem med matning :-)
Det roliga slutade inte där heller utan efter att ha skjutit sådär minst en halv ask ammo så klagade han på att ”den sprider som fan”.
Då tog jag en titt på bössan och såg att den hade 17 HMR pipa med :o
Så han hade pressad ett bra antal 5.6mm blykulor genom ett 4.4mm lopp och orsak till spridningen var ju lätt o klura ut :-)
Grejerna höll dock ...
Vapenhandlaren fick säkert öronen varma när han väl åkte in med bössan ... :-) :-)
Säger en del om en stor andel av handlare : Jävla klåpare!
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav busse » 18 jan 2020, 21:59

Var och kollade och det är rätt magasin och pipan är märkt 22LR och hålet i mynningen ser i alla fall vettigt ut i dimension.

Kollade lite på PMC Target skotten, är en ganska tvär kant på kulan och jag funderar på om det är det som är problemet att kanten på kulan fastnar mot kanten i patronläget och kilar fast patronen. Slutstycksgången känns lite rå men den behöver kanske lite tillnötning men Anschutz 64 MS Sportern känns ut betydligt bättre i slutstycksgången fast då har den ju säkert minst 15000 skott men vad jag minns gick den mjukare som ny. Är nog läge att fixa lite olika 22 ammo och testa om det är just dessa PMC skott som är problemet, dock är det läge att kolla efter skott då jag kanske har 1000 skott av dessa kvar för börjar det skjutas på min ny inköpta 20 m älgbana lär det ju fort gå skott till 22:an.

Tog lite bilder, en på patronläget om nån kan se nåt galet och en bild på kulan med dess kant.

Bild

Bild
busse

Inläggav Velcro Fly » 19 jan 2020, 04:37

But skidort ??
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav busse » 19 jan 2020, 08:01

Velcro Fly skrev:But skidort ??

Vadå skidort? Vad har det med matningen att göra?

Hade en Brno 45-nånting tror jag den hette tidigt 90-tal och den hade liknande tendenser med 10 skott magasin om man laddade det fullt, då ville de första två skotten kärva då dom skulle i men sen funkade den klanderfritt. Tikka har jag inte ens testa ladda mer än 8 skott i.
busse

Tikka t1x 22lr 17hmr

Inläggav Velcro Fly » 19 jan 2020, 13:10

Ingen aning om skidorter :-) Jävla autokorrigering !!

Ser normalt ut tycker jag.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav busse » 19 jan 2020, 16:37

Ok, nä det är definitivt ingen skidort jag bor i. Helt fantastiskt att dom inte fått öppnat slalombacken än trots både snö och kyla redan i november, men det är visst på gång nu.

Ska åka om järnhandel imorgon och ta de amunitionssorter dom har och testa vidare. Kan det vara rå yta mellan slutstycket och lådan så det nyper fast då patronen spänner mot slutstycket då den ska upp från magasinet?

Är ett måste att det ska gå att repetera snabbt vid axeln annars är bössan värdelös för mig, tanken med denna bössa var lite att frugan kan ska kunna öva på att skjuta och repetera på 20 m älgbana så hon sen ha lättare att skjuta med studsaren på 80 m älgbana för att ta sin jägarexamen. Men som den är nu skulle man inte en orutinerad skytt ha en sportslig chans att klara andra skottet.
busse

Inläggav Velcro Fly » 19 jan 2020, 16:46

Som sagd tillbax för garantiåtgärd.
Ska inte ha med ammosort o göra. All 22LR ska mata felfritt.
Senast redigerad av Velcro Fly 20 jan 2020, 13:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Firenor » 20 jan 2020, 13:32

busse skrev:Ok, nä det är definitivt ingen skidort jag bor i. Helt fantastiskt att dom inte fått öppnat slalombacken än trots både snö och kyla redan i november, men det är visst på gång nu.

Ska åka om järnhandel imorgon och ta de amunitionssorter dom har och testa vidare. Kan det vara rå yta mellan slutstycket och lådan så det nyper fast då patronen spänner mot slutstycket då den ska upp från magasinet?

Är ett måste att det ska gå att repetera snabbt vid axeln annars är bössan värdelös för mig, tanken med denna bössa var lite att frugan kan ska kunna öva på att skjuta och repetera på 20 m älgbana så hon sen ha lättare att skjuta med studsaren på 80 m älgbana för att ta sin jägarexamen. Men som den är nu skulle man inte en orutinerad skytt ha en sportslig chans att klara andra skottet.

Jag hade samma problem med min T1:a. Skavde av blyet om jag tvingade in patronerna.

Testade flera magasin och säker 7-8 sorters ammo och alla hade samma fel.

Fick skicka in bössan och de justerade då matningen på något sätt. Har ej hunnit testa den efter det. Behövde ej betala varken för frakt eller för smeden.

Prova gärna med annat magasin också.
Firenor

Inläggav busse » 20 jan 2020, 21:46

Firenor skrev:
busse skrev:Ok, nä det är definitivt ingen skidort jag bor i. Helt fantastiskt att dom inte fått öppnat slalombacken än trots både snö och kyla redan i november, men det är visst på gång nu.

Jag hade samma problem med min T1:a. Skavde av blyet om jag tvingade in patronerna.

Fick skicka in bössan och de justerade då matningen på något sätt. Har ej hunnit testa den efter det. Behövde ej betala varken för frakt eller för smeden.

Har varit och köpt de sorter som dom hade hemma på järnaffären tyvärr är set ju kolsvart på kvällarna så det blir väl att testa till helgen om jag inte ska ställa upp en lampa för att testskjuta.

Skickades bössan till nån lokal smed eller skickades den till Tikka? Känns lite surt om en sån här bössa ska tjorv speciellt då den skjuter bra men som sagt för mig är den värdelös om jag inte kan repetera blixtsnabbt utan problem.
busse

Inläggav Firenor » 20 jan 2020, 22:17

busse skrev:
Firenor skrev:

Har varit och köpt de sorter som dom hade hemma på järnaffären tyvärr är set ju kolsvart på kvällarna så det blir väl att testa till helgen om jag inte ska ställa upp en lampa för att testskjuta.

Skickades bössan till nån lokal smed eller skickades den till Tikka? Känns lite surt om en sån här bössa ska tjorv speciellt då den skjuter bra men som sagt för mig är den värdelös om jag inte kan repetera blixtsnabbt utan problem.
Sako. Dvs tillverkaren. Men tog kontakt med handlaren som i sin tur prata med Sako
Firenor

Inläggav busse » 21 jan 2020, 22:26

Lite positivt idag, tog och testade CCI Standard, CCI Subsonic, Seller & Bellot av nåt slag och Jaktmatch och samtliga av dessa funkade hur fint som helst att repetera. Smorde slutstycket med lite vapenolja igår kväll jag vet inte om det var så att det var lite rå yta som behövde lite olja för att nötas till eller om det var PPC ammon som strular, tyvärr tog jag inte med mig PPC skotten ikväll så jag har inte testat dom idag tillsammans med övriga skott.

CCI Standard verkar skjuta bäst av dessa fyra skott och sen Jaktmatch, S&B och CCI Subsonic gick sämre, dock testsköt jag i mörker med Julas laddbara LED-lampa som belysning av tavlorna, dessutom med halvdålig stöd, inte bästa tavlorna och har också svårt att se fine duplex korset i Leupold 4-12:an. Sköt väl 9 skott av tio skott på kanske lite drygt 15 mm (har inte mätt) med det tionde som satt en bit ifrån, Jaktmatch gick något sämre än CCI Standard. Ska kolla men som det verkar så säljer Jaktia 5000 lådor med CCI Standard för 3000 kr, detta borde väl vara ett okej pris och bössan verkar ju i alla fall gå hyfsat med dessa skott.

Hur som helst verkar det som att bössan nu matar som den ska och snabbskytte funkade utan problem i alla fall med dessa fyra patroner.

Jaktmatch till vänster och CCI Standard till höger
Bild
busse

Inläggav Velcro Fly » 29 jan 2020, 21:14

Monterade nyss en Evo kolvkam på en kompis T1:a och kvalitén på kitet upphör aldrig imponera en trots snart ett dussin monterade pjäser på olika plastkolvar.
Ser ut som fabriksmonterade grejer på alla stockar.
Får väl köpa en själv med för jag ska nog hålla Tettan i originalstock trots allt.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Patrik.F » 05 feb 2020, 21:40

Någon som köpt ett oryx chassi till sin Tikka t1x ? Och i sådana fall vad blev totalkostnaden när tull, moms och frakt var betalt ?
Patrik.F

Inläggav andersvestlund » 16 feb 2020, 20:20

Äntligen är den i mina händer, som jag har längtat! 8)
Nu ska bara den här jäkla stormen dra över så att man kan skjuta in siktet, sen får vi se om min tanke om en tvillingbössa var en smart eller dum (dyr om inte annat!) idé.. :D

Bild
andersvestlund

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen