Ägarna till T3 Tac A1 & Ruger PR

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Ägarna till T3 Tac A1 & Ruger PR

Inläggav herrgårdsvagn » 09 okt 2017, 16:13

Sir Ville skrev:
Chrille77 skrev:Jag gillar "modulära chassi bössor" eller hur de nu skall benämnas. Modern, avskalad, rå.
Jag ser inte charmen i valnötsklolvar med en massa snirklig gravyr. Märk väl, bara för att JAG inte ser den betyder det inte att den inte finns där. Var och en blir salig på sin fason som den gamle preussaren sa. :)

En TAC A1 hade varit smaskens, och jag har skickat in ansökan för inköpstillstånd. Jag hade gärna köpt en Ritter & Stark SX-1 MTR, men den ligger lite för högt i pris för mig, just nu iallafall. Man skulle ju kunna skicka in ansökan om inköpstillstånd för en sådan med, brara för att... Hittade den på en tysk sida för €5500 i .308W utförande. Fina med den är att kan kunde fixat en .300WM och/eller .338LM pipa.

Såg precis att du bor i Kristianstad så inte alltför långt borta. Vill du skjuta lite TAC medans du väntar på din licens så hojta till. Om du tar dig till Malmö (eller har nån rolig bana därikring) så får du skjuta min tills du storknar. :mrgreen:

:) ja så är det, man skaffar en bössa på jaktlicens och låter polare skjuta tills dom storknar. Flera licenser till dom bara.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 17:00

herrgårdsvagn skrev:
Sir Ville skrev:
Chrille77 skrev:Jag gillar "modulära chassi bössor" eller hur de nu skall benämnas. Modern, avskalad, rå.
Jag ser inte charmen i valnötsklolvar med en massa snirklig gravyr. Märk väl, bara för att JAG inte ser den betyder det inte att den inte finns där. Var och en blir salig på sin fason som den gamle preussaren sa. :)

En TAC A1 hade varit smaskens, och jag har skickat in ansökan för inköpstillstånd. Jag hade gärna köpt en Ritter & Stark SX-1 MTR, men den ligger lite för högt i pris för mig, just nu iallafall. Man skulle ju kunna skicka in ansökan om inköpstillstånd för en sådan med, brara för att... Hittade den på en tysk sida för €5500 i .308W utförande. Fina med den är att kan kunde fixat en .300WM och/eller .338LM pipa.

Såg precis att du bor i Kristianstad så inte alltför långt borta. Vill du skjuta lite TAC medans du väntar på din licens så hojta till. Om du tar dig till Malmö (eller har nån rolig bana därikring) så får du skjuta min tills du storknar. :mrgreen:

:) ja så är det, man skaffar en bössa på jaktlicens och låter polare skjuta tills dom storknar. Flera licenser till dom bara.

Sök hjälp. Gå inte utan spring. Fort !

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav Raggarö » 09 okt 2017, 17:05

Sir Ville skrev:Den andra tråden rörande dessa "fördömda" pjäser , och andra liknande vapen , spårade ur något så kanske dax o starta en ny för ÄGARE och BLIVANDE ÄGARE till dessa.
Bara o sätta igång
Varför valde ni just någon av dessa ??

herrgårdsvagn, vad i ovanstående meningar har du svårt att förstå ?

Raggarö
Enligt en viss klärvoajant forumist är jag inte ärligt intresserad, vilket tyvärr mitt track record tydligt pekar på.......

Jag har tydligen inte något Internet-vett....
Raggarö

Inläggav herrgårdsvagn » 09 okt 2017, 17:17

Ber om ursäkt, såg inte att jag var på den tråden.
Användarvisningsbild
herrgårdsvagn

Inläggav hofboss » 09 okt 2017, 17:43

Raggarö skrev:
Sir Ville skrev:Den andra tråden rörande dessa "fördömda" pjäser , och andra liknande vapen , spårade ur något så kanske dax o starta en ny för ÄGARE och BLIVANDE ÄGARE till dessa.
Bara o sätta igång
Varför valde ni just någon av dessa ??

herrgårdsvagn, vad i ovanstående meningar har du svårt att förstå ?

Raggarö

Han är en blivande ägare och försöker att komma ut med sitt rätta jag :wink:
hofboss

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 19:31

"Inside every Herrgårdsvagn there's a Tac owner trying to get out" :)

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav JiJ » 09 okt 2017, 20:33

Nu nöjer vi oss med häcklandet annars kommer han kanske tillbaka .... hade man kunnat köpa system och chassi separat så hade livet varit så mycket enklare, blir nog den naturliga följden av allt detta om vapentillverkarna vill kunna sälja chassi-bössor i Sverige - om nu inte Thorsell lyckas licensbelägga chassin oxå

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
JiJ

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 20:47

Jämförde Tikkas egen chassie mot en bekants XLR Carbon Evolution. Skulle inte välja XLR före Tikkas.
Rapplig pjäs i jämförelse i sann Yankee anda.
Inget illa menad men skulle aldrig betala de 13 kkr Evo Carbon kostar.
Han vill också köpa en orig chassie till sin om/när de börjar säljas separat.
Enl Sako Sweden ( okunniga, arroganta fan ) så " går inte chassiet att eftermontera/passar inte på andra T3:or" , vilket givetvis är BS.

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav Chrille77 » 09 okt 2017, 20:52

Sir Ville skrev:

Oh trevligt, tack! Det är högst sannolikt att jag antar det erbjudandet. :D
Hemskt svårt med bana så här års dock tycker jag. Jag har tillgång till privat mark, men väntar på att fåren som går där nu ska flytta. :) Där skulle vi kunna brassa loss.
Sako Quad HB .22LR
Ritter & Stark SLX 6,5 Creedmoor & .308W
Desert Tech SRS-A1 6,5 Creedmoor
Chrille77

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 20:55

Ok. Annars är Spille i Malmö alltid öppen ;)

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav PAxelsson » 09 okt 2017, 21:07

Original kolvarna kommer komma nästa år
Senast redigerad av PAxelsson 10 okt 2017, 15:37, redigerad totalt 2 gånger.
PAxelsson

Inläggav sos » 09 okt 2017, 21:28

https://svenskjakt.se/jakt-prylar/vapen ... nte-finns/
Med tanke på hur han uttalade sig så får man lite "Judge Dredd" vibbar... ganska oroande egentligen med en Polis som inte accepterar, eller rättare sagt "inte ser", lagar och föreskrifter som inte stämmer med ens egna tankebanor och driver processer med olika vinklar och krumbukter för att kringgå och skapa en alternativ väg och "fake-praxis" genom att påstå att det inte finns tydlighet -vad i t.ex NVVs yttranden om jaktvapen är det han inte förstår?

Han har "ångat på" så hårt att till och med NVV börjat tvivla på sin existens, eller i vart fall på sitt bemyndigande att godkänna jaktvapen i och med att de i slutet om Tikkan skrev in att de inte uttalar sig om lämplighet i övrigt -vadå övrigt? att PM har sista ordet? MEN inte ens det räckte, han ville ta över helt och hållet och sökte bemyndigande att "ta över" det helt från NVV...

Gick han för långt? kanske därför en "time-out" eller var han nu håller hus?

Maria Thulin kan nog vara värre och mer slipad men har faktiskt inte sett henne uttala sig/tycka till i media
Senast redigerad av sos 09 okt 2017, 22:05, redigerad totalt 5 gånger.
HW97K, Zoraki-HP01 + 10 krutpangare
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 21:35

PAxelsson skrev:Thorsell är inte kvar längre! Nu är det Maria Thulin som eldar på.

Original kolvarna kommer komma nästa år tidigast pga av den stora efterfrågan på Tac A1 enligt Sako eftersom dem inte får några över än! Sedan måste man ha Tikka t3x CTR till Tac kolven.

Nejdå. Det som behövs är vilken T3 som helst MEN man behöver magasinet från CTR/Tac.

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav McDouche » 09 okt 2017, 22:11

Tjenare,

Ny här då jag behöver lite stöd. Jag har för flera månader sedan ansökt om licens på T3x Tac A1, vilket jag nu mottagit ett "Eventuellt avslag på ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen" med motiveringen att vapnet inte anses lämpligt för jakt då det har vikbar kolv och pistolgrepp.

Anledningen till varför jag just valde Tac A1 är på grund av dessa två. Den vikbara kolven av två anledningar, dels enklare transport då jag måste flyga med vapnet till Norrland för att bedriva jakt, samt att förflytta sig i terrängen blir enklare om kolven kan fällas. Angående pistolgrepp så är det en smaksak, men jag föredrar att skjuta med ett sådant då vanan sitter sedan min tid i HV och dessförinnan som Vpl.

Utöver det så föredrar jag "den bästa" moderna utrustningen och Tac a1 har fått ett exceptionellt mottagande.

Är det någon som är med om, eller har varit med om en liknande situation och vad som krävs för att PM ska acceptera "Synpunkterna" man får skicka in?
McDouche

Inläggav PeterSundelin » 09 okt 2017, 22:31

Vad fan är eventuellt avslag??
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
PeterSundelin

Inläggav Puttemjuk » 09 okt 2017, 22:36

Har också en ansökan inne. Vill ha en tyngre bössa då jag skjuter bättre med dom, lätta bössor blir lätt fladdriga att skjuta med. Jag vill också ha ett modernt vapen, visst är det trevligt att titta på gamla bilar men när det kommer till kritan vill man köra en modern bil.

Puttemjuk

Inläggav Sir Ville » 09 okt 2017, 22:40

PeterSundelin skrev:Vad fan är eventuellt avslag??

Som det låter : Jävla BS !

Tikka T3 Tac A1 .308 .
Sir Ville

Inläggav PAxelsson » 09 okt 2017, 22:53

Läs denna tråd från sidan 5 och framåt så får du lite mer kött på benen!
viewtopic.php?f=20&t=234700&start=80
Senast redigerad av PAxelsson 10 okt 2017, 15:39, redigerad totalt 2 gånger.
PAxelsson

Inläggav McDouche » 10 okt 2017, 02:29

Jag läste igenom den, men blev inte så mycket klokare. Dessutom urartade den i massa pajkastning medans den här tråden verkade mer seriös.

När jag läser det som skrivs så känns det lönlöst att lämna synpunkter. De kommer antagligen i bästa fall hamna på kylskåpet på polisstationen. Däremot så känner jag att jag måste skriva bara som en markering mot denna, enligt mig, arbiträra bedömning.
McDouche

Inläggav Luger6 » 10 okt 2017, 05:33

"Eventuellt avslag" är något som man använder när man på oklara grunder har bestämt sig för att avslå ansökan. Kallas även för skendemokrati då man oavsett vad du anger för skäl kommer att meddela avslag med förhoppningen att du drar tillbaka din ansökan utan att bråka.
När jag sökte på RPR gick ansökan efter 20 veckor upp till karriärpolisen och påläggskalven Thulin för att efter ytterligare 19 veckor komma tillbaka till mig med ett "eventuellt avslag" med sida efter sida med kryptiska formuleringar, fria fantasier och alternativa fakta. Hur det gick ?
Köpte en T3a och ett XRL chassie för jag behövde något att skjuta med.

viewtopic.php?f=20&t=215541
Användarvisningsbild
Luger6

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen