Browning BAR-klubben

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Re: Browning BAR-klubben

Inläggav Magpul » 19 mar 2020, 14:12

Benjy skrev:tjena ny i gänget :) Köpt mig en Browning bar match.
Har en fråga ang ringarna på kikarsikte? Har en Zeiss ht victory med medium ringar (56 objektiv), kan ej flytta bak siktet längre pga då tar objektivet i picatinnyn. Har för övrigt Warne Maxima qd medium. Köpte nya dvs samma fabrikat fast i höga ist och blev samma problem. (Mätte antagligen fel haha). Har ju inte en giraff hals så jag kan få bra syn genom siktet. Hur har ni som haft samma problem gjort? Med vänlig hälsning, benjamin

Innan jag skaffade infitech adapter löste jag det genom att kapa skenan längs med lådan. Sällan du monterar något så långt fram såvida du inte kör med flippförstoring och rödpunkt.
Magpul

Inläggav Benjy » 19 mar 2020, 15:36

Magpul skrev:
Har en fråga ang ringarna på kikarsikte? Har en Zeiss ht victory med medium ringar (56 objektiv), kan ej flytta bak siktet längre pga då tar objektivet i picatinnyn. Har för övrigt Warne Maxima qd medium. Köpte nya dvs samma fabrikat fast i höga ist och blev samma problem. (Mätte antagligen fel haha). Har ju inte en giraff hals så jag kan få bra syn genom siktet. Hur har ni som haft samma problem gjort? Med vänlig hälsning, benjamin

Innan jag skaffade infitech adapter löste jag det genom att kapa skenan längs med lådan. Sällan du monterar något så långt fram såvida du inte kör med flippförstoring och rödpunkt.

okej, kollat lite på deras hemsida nu och vildsvinsbutiken verkar ha en magpul till bar.. Har haft mdt lss innan med den kolven. Inte jätte sugen på att lägga 4500 kr på de, men inte heller jätte sugen på att kapa skenan.. aff.
Benjy

Inläggav Magpul » 19 mar 2020, 16:19

Benjy skrev:
Magpul skrev:

okej, kollat lite på deras hemsida nu och vildsvinsbutiken verkar ha en magpul till bar.. Har haft mdt lss innan med den kolven. Inte jätte sugen på att lägga 4500 kr på de, men inte heller jätte sugen på att kapa skenan.. aff.

Köp en skena till och kapa den, 295:- + frakt :wink:

http://fksport.se/sv/vapen/browning/bro ... kena-match
Magpul

Inläggav Benjy » 19 mar 2020, 16:35

Innan jag skaffade infitech adapter löste jag det genom att kapa skenan längs med lådan. Sällan du monterar något så långt fram såvida du inte kör med flippförstoring och rödpunkt.[/quote]

okej, kollat lite på deras hemsida nu och vildsvinsbutiken verkar ha en magpul till bar.. Har haft mdt lss innan med den kolven. Inte jätte sugen på att lägga 4500 kr på de, men inte heller jätte sugen på att kapa skenan.. aff.[/quote]

Köp en skena till och kapa den, 295:- + frakt :wink:

http://fksport.se/sv/vapen/browning/bro ... kena-match[/quote]

Ja det kan jag ju göra..Eftersom du gjort detta, kommer du ihåg om dom befintliga skruvarna på originalet passar just den modellen på skenan eller behövs det att man köper dom som inte ingår? bra lösning fram tills man är ok med att lägga ut pengarna på magpul. :)
Benjy

Inläggav Magpul » 19 mar 2020, 16:57

Benjy skrev:Ja det kan jag ju göra..Eftersom du gjort detta, kommer du ihåg om dom befintliga skruvarna på originalet passar just den modellen på skenan eller behövs det att man köper dom som inte ingår? bra lösning fram tills man är ok med att lägga ut pengarna på magpul. :)

Passar, tror det är original skena dem säljer.
Magpul

Inläggav Benjy » 19 mar 2020, 17:49

Magpul skrev:
Benjy skrev:Ja det kan jag ju göra..Eftersom du gjort detta, kommer du ihåg om dom befintliga skruvarna på originalet passar just den modellen på skenan eller behövs det att man köper dom som inte ingår? bra lösning fram tills man är ok med att lägga ut pengarna på magpul. :)

Passar, tror det är original skena dem säljer.

Snyggt, har beställt nu så kommer väl i början på nästa vecka.. tack för hjälpen, kan återkoppla när allt är fixat om hur jag tyckte det blev !
Benjy

Inläggav bulletride » 20 mar 2020, 00:28

Ja, du kan ju alltid höja siktet med en picatinny om d skulle behövas. Infitech har helt sjuka priser nu. Dom har höjt allt. Jag betalade 2500 för adaptern plus 50 euro för en m4 buttstock Assembly. Så säg 3tusen för allt.
FNAR
Mossberg 935 Turkey Magnum
Troy PAR A2 5.56 Nato
Troy PAR A2 7.62 Nato
Remington 700 Tac 21 7.62x63
bulletride

Inläggav Benjy » 26 mar 2020, 08:47

Fick hem skenan och kapat den ca 5 cm, passar zeissen perfekt, dock fick jag skruva av och byta till ett lägre kindstöd men annars så :) Hur har ni gjort med delen där ni sågat? Fyllt i med vapenfärg? blånering , eller har ni bara låtit det vara som det är? Iaf bra lösning till man köper magpul
Benjy

Inläggav Magpul » 27 mar 2020, 02:34

Söker en Bar Match, en butik inom Sverige som har en sådan? FKsport har slut.
Magpul

Inläggav bulletride » 27 mar 2020, 03:17

Magpul skrev:Söker en Bar Match, en butik inom Sverige som har en sådan? FKsport har slut.

Kolla med wildmark ullared.
FNAR
Troy PAR A2 5.56 Nato
Troy PAR A2 7.62 Nato
bulletride

Inläggav jonten86 » 27 mar 2020, 14:40

hur många här har ljuddämpare på sin browning? har ni fått några problem? är medveten om att den antagligen inte kommer ladda om utan ljuddämpare efter gastrycker är justerat.
Har en mk3 tracker som jag funderar på att sätta ljuddämpare på. enda nackdelen är ju att jag blir av med mina öppna riktmedel
Förtroende är bra, kontroll är bättre!
jonten86

Inläggav bulletride » 27 mar 2020, 23:38

jonten86 skrev:hur många här har ljuddämpare på sin browning? har ni fått några problem? är medveten om att den antagligen inte kommer ladda om utan ljuddämpare efter gastrycker är justerat.
Har en mk3 tracker som jag funderar på att sätta ljuddämpare på. enda nackdelen är ju att jag blir av med mina öppna riktmedel

Han jag köpte min av hade den med ljuddämpare. Ase Utra sl5i. Den går å skjuta med dämpare. Du får justera gastrycket på den. Min är redan inställd då jag inte pillat på gasblocket. men då jag hatar ljuddämpare, så sitter det en tanker muzzle brake på den, ska låta högt när man skjuter 8) 8) 8) 8)
FNAR
Troy PAR A2 5.56 Nato
Troy PAR A2 7.62 Nato
bulletride

Inläggav turbo87 » 28 mar 2020, 09:40

jonten86 skrev:hur många här har ljuddämpare på sin browning? har ni fått några problem? är medveten om att den antagligen inte kommer ladda om utan ljuddämpare efter gastrycker är justerat.

Man får vara beredd på att rengöra bössan oftare i mekanismen då mycket krutgaser far bakåt med dämpare. Jag testade men bytte tillbaka till broms direkt.
Vänsterskytt!
Tävlar i skeet
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24 + Meopta R2 2,5-15x56
AZ 1900 lux KKC 308Win Delta hd 2d 2,5-15x50
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
turbo87

Inläggav Benjy » 28 mar 2020, 10:41

Någon som har en bra guide för rengöring, plocka isär sin bar match ? Youtube guide är väl bäst då man kan göra precis som dom. Som sagt nyss köpt och har ej haft halvautomat innan så man är ju grön på det mesta
Benjy

Inläggav bulletride » 28 mar 2020, 18:37

Benjy skrev:Någon som har en bra guide för rengöring, plocka isär sin bar match ? Youtube guide är väl bäst då man kan göra precis som dom. Som sagt nyss köpt och har ej haft halvautomat innan så man är ju grön på det mesta

Finns 2st youtube videos som e skitbra. Har för mig det står på manualen med steg för steg.
FNAR
Troy PAR A2 5.56 Nato
Troy PAR A2 7.62 Nato
bulletride

Inläggav Benjy » 30 mar 2020, 12:05

oki ska kika på dom. Va på banan igår och skulle skjuta in (Zeiss victory ht 3-12x56, atn xsight hd2) . Väldigt spridda skurar, som att skjuta med hagelbössa...... Naturalis 170 grains, gmx 180 grains, gmx 150grain, ttsx 168 grains och lapua fmj 123 grains. Handladdar för övrigt. Allt var rengjort, allt sitter som det ska. I skjutstöd med bra avfyrning så får jag ingen samlad grupp. TTSX funkar fint men resten av dom andra fabrikaten tar högt upp och kan inte få ner korset mer för den är på max nu så zeissen (60 klick ner och räcker inte) går inte att jaga med, atn är annat så den blev bra.
Gillar bössan men helt värdelöst att det inte blir bra.

Är det lutning på pipan ? (Vapnet köpt beg och jag antog att den inte va lutad då det stod ej i annons eller säljaren påpekade vid affär.

Så, ni som haft liknande problem med kikarsiktet, vad har ni gjort för att åtgärda det problemet?
Ni som har perfekt samlingsgrupp , Vilken kula / krut + mängd använder ni som jag kan testa? ( Använder helst kopparkula, men nu tar jag vad som )

Övrigt info - friflykt på ca 1-2 mm , ska korta ner detta till 0.5 vid nästa omladdning, för er experter - Gör det något? .

Med vänlig hälsning,
Benjy

Inläggav grip » 30 mar 2020, 13:42

Skjuter du med benstöd?
Prova att stödja mitt under kolven istället.
Har läst att BAR-kolvar inte är helt stabila.
grip

Inläggav Benjy » 30 mar 2020, 13:50

grip skrev:Skjuter du med benstöd?
Prova att stödja mitt under kolven istället.
Har läst att BAR-kolvar inte är helt stabila.

nej inte benstöd, bössan låg i ställning vad det nu kallas, inskjutningsstöd, då ligger framstock och kolv i ställningen men det ska ju inte påverka ( Tycker man).

Nej kanske inte helt stabila men va fan, sprid träffbild - träffar det svarta (10 cm i dm) på 86 M men inte samlat .....
Benjy

Inläggav Benjy » 03 apr 2020, 14:27

Benjy skrev:oki ska kika på dom. Va på banan igår och skulle skjuta in (Zeiss victory ht 3-12x56, atn xsight hd2) . Väldigt spridda skurar, som att skjuta med hagelbössa...... Naturalis 170 grains, gmx 180 grains, gmx 150grain, ttsx 168 grains och lapua fmj 123 grains. Handladdar för övrigt. Allt var rengjort, allt sitter som det ska. I skjutstöd med bra avfyrning så får jag ingen samlad grupp. TTSX funkar fint men resten av dom andra fabrikaten tar högt upp och kan inte få ner korset mer för den är på max nu så zeissen (60 klick ner och räcker inte) går inte att jaga med, atn är annat så den blev bra.
Gillar bössan men helt värdelöst att det inte blir bra.

Är det lutning på pipan ? (Vapnet köpt beg och jag antog att den inte va lutad då det stod ej i annons eller säljaren påpekade vid affär.

Så, ni som haft liknande problem med kikarsiktet, vad har ni gjort för att åtgärda det problemet?
Ni som har perfekt samlingsgrupp , Vilken kula / krut + mängd använder ni som jag kan testa? ( Använder helst kopparkula, men nu tar jag vad som )

Övrigt info - friflykt på ca 1-2 mm , ska korta ner detta till 0.5 vid nästa omladdning, för er experter - Gör det något? .

Med vänlig hälsning,

Någon annan som har en ide? eller har alla sålt sina bbms och gått ur gruppen kanske ;).
Benjy

Inläggav JiJ » 03 apr 2020, 16:10

Har en Stalon Compact på min Mk3 och kortat pipan till 47cm, justerade in gastrycket själv och den laddar snällt om med både 168gr helmantel och 185gr Mega.

Dämpare ett måste för mig då jag jagar utan hörselskydd, avskyr att ha hörselskydd när man rör sig i skogen....

Drar pipan efter varje användning/ monterar av dämparen, rejäl rengöring efter 70-80 skott.
Användarvisningsbild
JiJ

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om vapen