Världens vanligaste revolver, men väldigt ovanlig i Sverige?

Moderatorer: mecke, Stefan.K, Ulrik

Världens vanligaste revolver, men väldigt ovanlig i Sverige?

Inläggav smältarprinsen » 11 sep 2019, 18:52

En allmän observation jag gjort efter att ha tittat på diverse vapenauktioner och hört mig för bland handlare tycks vara att världens vanligaste revolver, tjänstevapen för otaliga amerikanska och australiensiska polismyndigheter och fram till nyligen även polisen i Norge, Smith & Wesson M10 .38 special verkar väldigt sällsynt i Sverige. Antingen det eller så håller eventuella ägare till dessa dom väldigt hårt. Vanligare i .38 special tycks vara S&W M14.

Ja till saken, någon som kan tänkas ha en aning om vad det beror på? Är det riktmedlen som på M10 inte går att ställa? Piplängd? Kalibern, att man hellre köper en .357 och övningsskjuter med .38 special?

Har sett att det finns x antal på hunters house i Danmark till hyfsat pris. En vacker dag tänkte jag sannerligen försöka mig på att äga en. Helst en nytillverkad rykande färsk från Smith & Wessons classic line.
smältarprinsen

Re: Världens vanligaste revolver, men väldigt ovanlig i Sver

Inläggav Stainless steel » 11 sep 2019, 19:56

Regler men när man inte kan så många vapen och man måste vara ganska tävlingsinriktad varför köpa en tjänsterevolver i .38 ? När du kan köpa lite mer tävlingsinriktad i .357 och då få så mycket mer användning av den. Sen är det enklare o motivera en .357 föe polisen för du kan ju skjuta i fler klasser med den.
If guns kill people, matches is responsible for arson.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12
Stainless steel

Återgå till Allmänt om vapen