Vad är detta för gevär och vilken nippel passar den

Här kan ni testa och skriva ett inlägg om ni känner er osäkra.

Vad är detta för gevär och vilken nippel passar den

Inläggav Yamazaki » 23 mar 2020, 23:12

Hej helt ny inom denna hobby så jag kom över ett gammalt gevär på ett extremt konstigt sett (lagligt) men gratis för mig det jag undrar är någon med info om detta gevär och vet vart jag kan köpa nippel. Vet bara detta Längd ca 139 cm.
Kaliber ca 18,61 mm.
Slätborrad bössa från 1800-talets början senare s laglåskonverterad med patentsvansskruv. Fungerande lås. Stock i alm och järnbeslag. Laddstake med hornnäsa.
tack i förväg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Yamazaki

Re: Vad är detta för gevär och vilken nippel passar den

Inläggav Dyngsmäll » 24 mar 2020, 07:37

Välkommen till Robsoft! Det ser ut som om det låset inte är konverterat, utan gjort som slaglås från början, men kanske syns de igenfyllda skruvhålen i låsplattan bättre i verkligheten? Bössan är svensk och tillverkad provinsiellt i ett sydligt landskap.

De allra flesta antika vapen är ”one of a kind” och det finns inga fastställda modeller eller utföranden. Varje smed hade sina egna hemsmidda gängsnitt och du kan inte räkna med att det går att köpa reservdelar.

Man blir ju nyfiken på hur du fick tag på det då du känner dig tvungen att påpeka att det var lagligt? :?
Senast redigerad av Dyngsmäll 24 mar 2020, 10:46, redigerad totalt 1 gång.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inläggav Yamazaki » 24 mar 2020, 10:08

Spelar ett online spel med några i gruppen som har pengar att spendera om man säger så. Dom hade en tävling som var att hitta det konstigaste att köpa för Max 3000 då tänkte jag har hört talas om vapen som är så gammal så dom blir lagliga hitta en fort vi har bara en timme på oss vann tävling rejält men med sura miner av andra :)
Yamazaki

Inläggav Dyngsmäll » 24 mar 2020, 10:47

Ok. Ja, det var ett konstigt sätt att bli vapeninnehavare på!
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Återgå till Testforum