krutvåg

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

krutvåg

Inläggav Torberntsson » 27 apr 2019, 21:48

Kör idag med Lee"s balansvåg och den fungerar men känner väl att det är den som begränsar mig mest i laddningen just nu. Så en ny våg ska inhandlas. Vad tror folket om Hornadyvågen på jakt.se? https://www.jakt.se/hornady-krutv%C3%A5g
Annars ge mig förslag :)
Vänsterskytt!
Gillar mina Tikkor mm :)
Söker klass1 drilling i vänster.
Torberntsson

Re: krutvåg

Inläggav NiKKEE » 27 apr 2019, 22:34

http://www.thss.se/Redding-Model2-Powde ... llet-Scale

Väger snabbt och är noggrann. Väldigt nöjd med min och inte sett någon vara missnöjd med den?
Naturen är vår att förvalta och inte förstöra.
NiKKEE

Inläggav Gblenn » 20 okt 2019, 14:42

Lite gammal tråd men jag köpte alldeles nyligen en Gempro 300 som funkar otroligt bra och väger ner till 0.02 grain (ca 1mg).

MEN, hade jag gjort lite mer efterforskningar så hade det nog blivit en sån här istället.
https://peroett.se/Laddv%c3%a5g%20-%20Krutv%c3%a5g/Krutv%c3%a5g%20YHA60
Nästan halva priset mot vad jag fick betala och samma precision...
Gblenn

Inläggav LGH » 22 okt 2019, 09:01

Min GemPro är inte stabil. Hög precision men instabil över tid - Krutvikterna blir oftast högre och högre ju fler laddningar jag laddar. Har testat flera andra digitala alternativ och kör numera RCBS Chargemaster och en RCBS (Ohaus) 505 balansvåg. De är de mest pålitliga vågarna jag har använt.

Att Peroett kallar riktiga skitvågar för krutvågar är riktigt lågt. Köpte en fruktansvärt dålig ”krutvåg” av dem för några år sedan och krävde pengarna tillbaka men de ville inte svara på mina mail.
LGH

Inläggav exabit » 22 okt 2019, 10:00

LGH skrev:Min GemPro är inte stabil. Hög precision men instabil över tid - Krutvikterna blir oftast högre och högre ju fler laddningar jag laddar.

Perfekt för en laddstege :mrgreen:

Nä, låter oerhört irriterande :?
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Gblenn » 22 okt 2019, 12:25

LGH skrev:Min GemPro är inte stabil. Hög precision men instabil över tid - Krutvikterna blir oftast högre och högre ju fler laddningar jag laddar. Har testat flera andra digitala alternativ och kör numera RCBS Chargemaster och en RCBS (Ohaus) 505 balansvåg. De är de mest pålitliga vågarna jag har använt.

Att Peroett kallar riktiga skitvågar för krutvågar är riktigt lågt. Köpte en fruktansvärt dålig ”krutvåg” av dem för några år sedan och krävde pengarna tillbaka men de ville inte svara på mina mail.

Har inte hunnit testa min Gempro mer än att jag körde en dag för att bla kolla just stabiliteten, och det klarade den med bravur. Faktiskt var den klockrent nollad och tarerad på skålen från RCBS balansvåg även efter ca 7 timmar med mätningar då och då under tiden. Jag var väldigt noga med att justera fötterna så den stod helt plant (använde externt vattenpass som exta koll) plus att jag lät den stå på över en timme innan jag började använda den. Körde sedan ett långt test för att mäta min RCBS Uniflow och se hur pass bra den är egentligen (har satt i två hemmagjorda bafflar vilket verkar hjälpa en hel del). Så jag är väldigt nöjd med Gempro så här långt.

Samtidigt trist att höra om Peroett som jag trodde kunde vara ett alternativ. Såg tom nånstans att någon av deras vågar var samma som Kern, men jag kanske läst fel?
Gblenn

Inläggav Walt Slade » 30 okt 2019, 11:54

LGH skrev:Min GemPro är inte stabil. Hög precision men instabil över tid - Krutvikterna blir oftast högre och högre ju fler laddningar jag laddar.

Är det inte så att digitalvågar ska stå och bli varma innan de används?
Men det kanske är bara något jag fått för mig...
Använder en RCBS Rangemaster 750, om jag tvärkommer på att ladda så händer det att man får "nolla" den då och då.
Försöker att planera laddandet så att jag kan slå igång vågen en eller några timmar innan, då är den hur stabil som helst.
Walt Slade

Inläggav LGH » 30 okt 2019, 21:34

Jag stänger inte av mina elektroniska vågar, så uppvärmning torde inte vara problemet. Har också testat i väldigt varierande miljöer, med olika nätdelar, mm.
LGH

Inläggav Gblenn » 31 okt 2019, 11:56

LGH skrev:Jag stänger inte av mina elektroniska vågar, så uppvärmning torde inte vara problemet. Har också testat i väldigt varierande miljöer, med olika nätdelar, mm.

Ja då låter det ju som att du isolerat problemet till att vara just vågen då, tyvärr. Min verkar som sagt helt klockren vad gäller stabilitet, och jag läste flertalet "reviews" innan köpet och i princip alla indikerade att det ska vara en riktigt bra våg. De har väl bra garantier så det borde ju gå att lösa om den inte är för gammal?
Gblenn

Inläggav jdrotz » 31 okt 2019, 12:44

Jag kör Rcbs 505 som balansvåg, den funkar bra och är mycket exakt. Sedan har jag också en elektrisk våg via min Rcbs Chargemaster Lite, som också fungerat mycket bra hittills. Laddar jämnt och korrekt.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Gblenn » 01 nov 2019, 23:59

jdrotz skrev:Jag kör Rcbs 505 som balansvåg, den funkar bra och är mycket exakt. Sedan har jag också en elektrisk våg via min Rcbs Chargemaster Lite, som också fungerat mycket bra hittills. Laddar jämnt och korrekt.

Jag tror att balansvåg är tillräckligt exakt för väldigt mycket. Samma sak och ännu mer gäller det elektroniska vågar typ CM-lite.
MEN jag har funderat lite över vad som egentligen behövs för att tex göra ett sk 10 shot load development stegat med 0.2 gr... En precision på +/- 0.1 gr gör ju att man riskerar att stegen man tror är 40.0, 40.2 och 40.4 istället blev 40.1, 40.1 och 40.5 eller liknande. Det kan ju bilda ”noder” som inte alls är relevanta, eller eliminera noder som annars borde vara där.
Med en våg typ Gempro kan man förhoppningsvis vara säker på att i alla fall krutvikterna är de förväntade hela vägen genom stegen.
Gblenn

Återgå till Tips