Snabbkoll hur mycket din digitalvåg är off på kalibreringen!

Här kan ni skriva in tips för handladdaren

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Snabbkoll hur mycket din digitalvåg är off på kalibreringen!

Inläggav Diddas » 02 mar 2017, 22:13

Kalibrera vågen som vanligt, sen väger du den tyngsta kalibreringsvikten och skriver resultatet på sidan av den.
Sen är det bara att ställa på vikten för att se om du behöver kalibrera om! :-)
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
Diddas

Re: Snabbkoll hur mycket din digitalvåg är off på kalibrerin

Inläggav potatiskastare » 02 mar 2017, 22:19

Min digitalvåg är en batteridriven sak som driftar iväg ganska mycket. Hört att det gäller alla batteridrivna eftersom batterispänningen inte är tillräckligt stabil. I vilket fall innebär det kalibrering samt kontroll med medföljande vikt varje gång. Samt koll då och då då den driftar under bruk. Dessutom händer det att den "hänger sig" och ger lite för lika vikt ett par vägningar i rad. Använder den sällan hemma men bra att ha med på resa.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Huntmaster » 08 mar 2018, 16:27

Jag har dessa vågarna:
http://www.awscales.com/portable-precis ... cket-scale
http://www.awscales.com/portable-precis ... cket-scale

Eftersom jag arbetar med kalibrering av vågar så testar jag naturligtvis dessa med mina kalibreringvikter med jämna mellanrum. Jag kan säga från egen erfarenhet att driften på dessa vågarna har varit minimal, högst några skaldelar på ett år. Jag vet inte riktigt om dom går att köpa i Sverige, men det kan vara värt att kolla.
Huntmaster

Inläggav hk » 08 mar 2018, 18:16

smidigast för regelbunden kontroll är att vetavikten på den vågskål man annvänder

ex 4.346 gram

när manfyller på krutet så visar vågen minus det och innan man lägger på vågskålen så kollar man att det står -4.346

om inte har man problem och går vidare med vikterna
Förövrigt anser jag att Svenska Jägareförbundet bör läggas ner .
eu's syn på vapen är det största hot vi har för sportskytte och jakt, och det bör vi verkligen kunna prata om ... . . . ...
Användarvisningsbild
hk

Inläggav Giobbi » 08 mar 2018, 18:31

Bra tips!
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Magnus M » 08 mar 2018, 23:04

Jag laddar i garaget, och det största problemet jag hade när jag använde digital våg var temperaturen. Allt eftersom garaget värmdes upp driftade vågen iväg mer och mer.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Gunnebrink » 08 mar 2018, 23:27

Är vissa märken av krutvågar bätte än andra? Jag har en RCBS 750 som verkar ha lite svårt med en stabil nolla.
Jag kör den på elnätet och låter trafon värma upp sig men ändå så vill den drifta lite. Nu är det enkelt att både tarera och kalibrera men lite störande är det ändå.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Tomps » 09 mar 2018, 00:05

Jag har en peroett YHA60 sedan ca ett år, den har funkat skitbra och visar inga tecken på onormal drift, trots att jag kör den på batteri och sitter i en sval miljö. Brukar dock alltid låta den vara igång några minuter och kör alltid en kalibrering varje gång innan jag använder den. Jag har testat att väga upp, ta bort och väga samma igen och det har visat lika eller plus/minus några tusendels gram.
Det som lätt får en precicionsvåg att visa fel är om den står ojämnt, ej horisontellt, vinddrag eller direkt solljus. Sedan är många av de billigare vågarna egentligen inte ämnade för dynamisk vägning, dvs att man tex häller på krut medan skålen står på vågen - det kan orsaka viss drift.

Sedan tycker jag att det känns smidigast att tarera vågskålen, därefter väga upp den första omgången krut noggrant och sedan tarera igen - därefter är det bara att köra på och sträva efter "noll" grains på vågen, precis som en mekanisk våg.
Annars ser jag risken att jag av misstag väger upp fel krutmängd pga hjärnsläpp.... typ 55.3 istället för 53.5....vilket skulle kunna bli katastrof.

Några hundradels grain upp och ned måste man bortse ifrån, annars tar det tid och den precisionen kan man nog heller inte förvänta sig - snarare tiondelar vilket är fullt tillräckligt för ändamålet.

Ska man upp ett snäpp hade jag satsat på en våg från Kern, de ligger på 2500-3000, men känns lite onödigt för mina behov
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Gunnebrink » 09 mar 2018, 00:24

Bra tips på tillvägagångssätt men så länge min våg driver lite så känns det mindre kul att lita på.
“The world has become so serious that humor is a risky profession.”
Användarvisningsbild
Gunnebrink

Inläggav Diddas » 12 mar 2018, 23:57

Det tar så lång tid för min våg att bli stabil så jag tar aldrig ur den ur väggen.
Värdesätt dina dagar i skogen, i slutet har de varit för få.
Användarvisningsbild
Diddas

Inläggav Huntmaster » 15 mar 2018, 14:47

Magnus M skrev:Jag laddar i garaget, och det största problemet jag hade när jag använde digital våg var temperaturen. Allt eftersom garaget värmdes upp driftade vågen iväg mer och mer.

Ett mycket vanligt problem med vågar. Om man justerar in vågen vid 22 grader och temperaturen sjunker till 12 grader så kommer troligvis inte vikten att stämma.
Huntmaster

Inläggav Huntmaster » 01 apr 2018, 12:37

hk skrev:smidigast för regelbunden kontroll är att vetavikten på den vågskål man annvänder

ex 4.346 gram

när manfyller på krutet så visar vågen minus det och innan man lägger på vågskålen så kollar man att det står -4.346

om inte har man problem och går vidare med vikterna

Det är inte alla vågar som visar något värde när man plockar bort vågskålen. Många gånger visar displayen L, U eller något liknande för att indikera Low eller Underlast eller dyl.
Huntmaster

Återgå till Tips