.30x47 lapua

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Inläggav Kari Lindström » 27 jun 2007, 08:41

Fritz Kraut skrev:Om patronen på ett bevisligt sätt uppfyller klasskraven, så får den användas som klass 1.

Fritz

Vad är ett bevisligt sätt, när en vildkatta ? Kronograf, ja vid ett visst temperataur. Men sen då... sommar/vinter t.ex... klart kronograf igen. Men finns det andra sätt ?
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Rimborambo » 27 jun 2007, 08:58

Har haft lite diskussioner med Naturvårdsverket om detta.
Enligt dom så är det upp till dig att för licensgivande myndighet
bevisa att ditt vapen uppfyller klass 1, och då ska man kunna
få "gradera" upp sitt specifika vapen som enligt NVV:s tabell
inte är klass 1.
Sen hur det går till i praktiken är en annan sak....man måste
få polisen att intressera sig och antagligen med kronograf visa
hur det ligger till.
mvh
Klas

"Det är inte lätt att vara frisk i en sjuk värld!"

Älgbett är inte att leka med!
Användarvisningsbild
Rimborambo

Inläggav Regnskog » 27 jun 2007, 09:05

Juridiskt har frågan aldrig ställt på sin spets, så vitt jag vet, jag har sökt i fyra olika databaser över domar för att hitta jaktbrott där man använt fel vapen, något fall av hagel på älgkalv och så vidare finns det att finna men inget om ex 30-30 i klass 1 på älg osv.

Utgångspunkten är att med klass 1 kalibrar och ammo som typiskt sätt är klass 1 kommer en jägare alltid att klara sig vid ev försökt till lagföring. Jägaren har gjort allt vad som kan krävas av honom.

Så fort man lämnar den trygga klass 1 nivån, ex genom vapen med mycket korta pipor eller med kalibrar som ligger på marginalen osv då övergår ansvaret på jägaren att visa att han jagar med ammunition som ger godkända prestanda i vapnet.

Slutligen lämnar man helt den av naturvårdsverket listan och tar ex en .22 K-hornet till klass 2 eller en .30 Br om det nu är möjligt till klass 1 är det upp till skytten att förvissa sig om vapen samt ammunition tillsammans klarar kraven.

Hur går man då? Tja genom att räkna på kulvikter och V0 samt V100 och energier.

Vo och V100 måste ju vara uppmätta värden för att kunna vara relevanta.

/C

Kari Lindström skrev:
Fritz Kraut skrev:Om patronen på ett bevisligt sätt uppfyller klasskraven, så får den användas som klass 1.

Fritz

Vad är ett bevisligt sätt, när en vildkatta ? Kronograf, ja vid ett visst temperataur. Men sen då... sommar/vinter t.ex... klart kronograf igen. Men finns det andra sätt ?
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav Kari Lindström » 27 jun 2007, 09:12

För att spekulera litet runt 30x47 och med dess tätskjutaregenskaper i jägarklass med enkla termer...

Fakta
1. en 6,5x47 är byggt får höga tryck
2. kal .30 skjuter ruskigt bra med lätta kulor i olika hylsvolymer mellan 30BR till 308win
3. en lämplig pipstigning för lätta kulor är t.ex 16-18"
4. brant pipstigning hämmar extrem precision
5. anpassad hylsvolym till kulvikt är precisionhöjande

Ganska så säkert
6. p.g.a att krutvolymen är bara mariginellt mindre än i 308win bör den klara av klass 1 kraven
7. Naturvårdsverket tillämpar genomsnittlig gastryck i sin bedömning beträffande klassning

Gissningar
8. att 30x47 skjuter tätare än 308Win

Sammanfattning
om vi viktar begreppen med:
-1 = motverkar precision
0 = neutralt, varken för eller mot
+1 = tillför precision

1. +1 = bra hylsliv ger större laddområde
2. 0 = det finns andra kalibrar också
3. -1 = i såfall bör man bygga en bössa med anpassad pipstigning också
4. -1 = normal jaktstigning hämmar precis som i en vanblig 308Win
5. +1 = anpassad hylsvolym är precisionhöjande
6. +1 = positivt om den klara av klass 1
7. 0 = tillför inget bedömningen
8. -1 = spekulationsfaktorn, bevisen och även antydningar saknas

Summa = 0 hittintills...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Ulrik » 27 jun 2007, 09:21

Kari Lindström skrev:För att spekulera litet runt 30x47 och med dess tätskjutaregenskaper i jägarklass med enkla termer...

...

1. +1 = bra hylsliv ger större laddområde
2. 0 = det finns andra kalibrar också
3. -1 = i såfall bör man bygga en bössa med anpassad pipstigning också
4. -1 = normal jaktstigning hämmar precis som i en vanblig 308Win
5. +1 = anpassad hylsvolym är precisionhöjande
6. +1 = positivt om den klara av klass 1
7. 0 = tillför inget bedömningen
8. -1 = spekulationsfaktorn, bevisen och även antydningar saknas

Summa = 0 hittintills...

För att inte tala om problematiken med kalibreringsverktyg, det blir ett fetminus eller en väldigt tom plånbok för extra brotch och arbetskostnad för smeden, räkna med minst 3000kr för verktyget om det skall hålla måtten och vara anpassat till brotchen.

/Ulrik
Ulrik
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 27 jun 2007, 09:59

Ett ännu större fetminus till att jag inte är miljonär :wink:

Kostnader: Höftpriser

Borden lås med magasin: ca 12000:-
Stock: Ca 2-5000:-
Trycke: ????? 2000:- ??
Pipa inkl arb: ca 8-10000:-
Brotchar: 4000:-??? 2st
Pelarbäddning: Ca 1500:-
Verktyg: Arbetskostnaden för smeden
Kikare: Ca 5000:-

Nåt jag glömt säkert...

Då är vi uppe på styva 40000 kronor..... Hmmmm :?

Frågar mig själv... VaaaRRRRför???!!! :shock:
Jag kan ju bygga en LV istället... och billigare.

Men hävdar fortfarande att det skulle va en intressant kaliber att testa.
Hjälper till med handladdning i fyrkanten-området. Skicka ett PM.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav taxen » 27 jun 2007, 10:19

Jag skulle nog börja med att skaffa en 17"-18" pipa av bra kvalitet o passa in den i 308a låset och se vad det ger / skjuter.....

Blir men inte av med våndan ang .30x47 så kan man väl kamra om den till nästa säsong o skaffa verktyg mm $$$$$$$$ :roll:
Man blir alldrig fullärd......
Användarvisningsbild
taxen
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 27 jun 2007, 10:52

Nu har jag ju redan en .308w pipa som skjuter gudomligt bra så vi får väl se sen när den har gjort sitt vad som händer.

Tanken jag hade med tråden var ju främst att se om det är nån fler som tycker den låter som en intressant precisionskaliber för Jk1. OM man skulle få den godkänd för det.

Har gått och grubblat ett tag om det inte skulle gå att göra en kaliber som "går" bättre än .308w och hålla klass 1. Har läst mycke om 30Br och visst, den går bättre (dom som använder den säger att den har samma egenprecision som ppc:n) men jag ser inte att den skulle klara klass 1 kraven.

Några grain mindre krut i hylsvolym och brantare bröst + litet tändhål är dom precisionsattributen jag tror skulle kunna göra denna patron till en Klass 1:ens 6PPC
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav PeterC » 13 jul 2007, 22:18

Fick lite funderingar nu ikväll som resulterat i ett (litet, men dock ett) habegär efter en vildkatt. Kanske en som klarar klass 1? Det jag funderar på är helt enkelt 7x47.
Vore lite skojigt när nån frågar:
- Vad skjuter du med?
- En 747`a!

Nu finns den säkert redan, fast jag inte hittat den än.
Skulle det finnas precisionspotential i en dylik?

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet, men tråden fick mig att spåna lite.
Användarvisningsbild
PeterC

Inläggav [Tommy_E] » 13 jul 2007, 22:26

Den blir nog svårare att klara klass 1 med dock, men det kanske går... Om den finns... Ja... jag såg på 6Br.com att 30x47 förmodligen redan har blivit uppfunnen så inte är det omöjligt att nån skulle necka till 7mm också. Problematiken ligger ju "bara" i det som även nämts ovan, med kalibreringsverktyg och dyl. Plus att kunna bevisa att den håller klass 1.

Jag är sugen... men det får bli på..........................sikt :roll:
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Kari Lindström » 13 jul 2007, 22:36

Det mesta har redan uppfunnits i någon variation. 1995 testade jag 6x47 och gissa vad som Ruag hittade på något år sedan och nu har det kommit XC och många stryper ner 6,5x47 hylsor. Hade jag då haft tillgång till bra grundhylsa, hade det stått mitt namn på alla hylsbotten idag 8) ... eller säkert någon annans som hann före mig :wink:
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav [Tommy_E] » 08 aug 2007, 00:33

Nu när det ändå är en massa diskusioner i bänkskyttedelen om klassningar hit och dit. Mina funderingar kring 30x47 har funnits ett tag, men blev lite avsnöpt när det kom till de negativa sakerna med kostnader för brotch att göra laddverktyg mm.

Någon kan säkert svara på min fråga/fundering jag klurat fram.

Istället för att göra ett nytt verktyg borde det väl gå att beställa ett tex Redding bussningsverktyg för 6,5x47 L och sedan bara ta upp hålet för halsen lite och sedan använda bussningar som passar till den uppneckade 30x47 hylsan??
:idea:

När jag nu läst på lite och klurat och beräknat ser jag inga tvivel alls i att 30x47:an skulle klara kraven för klass 1.

Om nu någon sitter och klurar och är till att bygga en bössa i denna kaliber....
Lova att döpa den till 30x47 Tommy_E. 8) :wink:
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Robban » 08 aug 2007, 01:02

Det bör inte vara några större problem men du kan inte kalibrera halsen så långt ner som på en 6,5x47.
Robban
Administratör

Inläggav [Tommy_E] » 08 aug 2007, 06:29

Nej, precis... Kom på det... Men det borde bara röra sig om ca 0,5mm ändå..
Annars kan man ju svarva hylsorna så tajt så man inte behöver kalibrera alls.
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

Inläggav Krister.B. » 08 aug 2007, 08:34

Om nu någon sitter och klurar och är till att bygga en bössa i denna kaliber.... Lova att döpa den till 30x47 Tommy_E.

Tyvärr tror jag att Du är för sent ute. Wilson har ivarjefall dier/seater (W3047N/W3047S) till 30x47. Om det är den samma som Du tänker på vet jag dock inte.

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store

Om Du inte är ute efter att helt designa en egen patron så tror jag det kan löna sig att ta kontakt med Dave Ciff på Pacific Tool. Han har säkert redan den brotchen Du behöver för 30x47.

Då det gäller kostnaden för brotch så ligger den betydligt under halva det priset som Du anger längre upp i tråden. Det är ivarjefall min erfarenhet.

MvH
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav Kari Lindström » 08 aug 2007, 09:03

Att göra egna verktyg är inte något problem alls med. De smeder vi normalt anlitar för att skruva på bänkpipor, anpassar eller gör verktyg enkelt och snabbt. För nya verktyg gäller iofs att man har en sk. resize reamer.

Är man ute efter egna brotchar rekommenderar jag JGS istället för Kiff. JGS är väldigt snabba och svara på mail och hjälpsamma. Du kan få vilka rirningar som helst via fax och gratis. JGS ritningar står också många gånger som basritningar till verktygsmakare.

När jag skulle ta fram min brotch för 6,5x47 tog jag kontakt med flera brotchtillverkare. Dave Kiff svarade inte ens. Inte ens på påstötning. JGS gjorde det samma dag. Kiff må vara världens bäste, men ids man inte svara, är man inte mycket värt i mina ögon.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 08 aug 2007, 09:28

Vad beträffar uppskattning för priset för brotchar, så behöver 4000:- inte vara så långt ifrån verkligheten. Man behöver nämligen upptill 3 brotchar om ska ha hängslen och livsrem inför sitt custom precisionsbygge. Bygger man inte precision, utan bara en jaktbössa på kaliber det finns kaliberingsverktyg till, räcker det med en enda brotch.

Brotcharna kostar då enligt följande:

Live Pilot Custom utan throat = $185
Live Pilor Custom Throater = $145
Summa = $330

Tillkommer frakt, tull och moms.

Behöver man tillverka verktyg, måste man ha:

Resize Reamer Custom = $185

Alltså, kan man hitta kalibreringsverktyg som kan modifieras, kan man komma billigare undan. Poängen med separat Throater är att kulläget kan göras för vilken kula som helst. Utan den sitter man där med sitt fast kulläge. En Throater per kaliber är också ett engångsköp. Skaffar du fler .30 brotchar kan du använda samma thoater för övergångskonan.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Krister.B. » 10 aug 2007, 08:39

Dave Kiff svarade inte ens.

Ja, det är irriterande att inte få svar. Det är ju väldigt sällan men det händer mig också ibland.

Bland annat redan nämnda Kiff samt en företagare på Åland vars namn jag inte tänker offentliggöra..

Men jag har valt att inte irritera mig på det, får akseptera att de prioriterar att jobba framför att sitta framför PC:n.

Det tyder väl också på att de har mer än nog av jobb.

Naturligtvis kunde jag ju skrivit: ”Ta kontakt med någon företag som tillverkar brotchar”

MvH
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav Krister.B. » 10 aug 2007, 08:52

Vad beträffar uppskattning för priset för brotchar, så behöver 4000:- inte vara så långt ifrån verkligheten. Man behöver nämligen upptill 3 brotchar om ska ha hängslen och livsrem inför sitt custom precisionsbygge. Bygger man inte precision, utan bara en jaktbössa på kaliber det finns kaliberingsverktyg till, räcker det med en enda brotch.

Brotcharna kostar då enligt följande:

Live Pilot Custom utan throat = $185
Live Pilor Custom Throater = $145
Summa = $330

Tillkommer frakt, tull och moms.

Jag tvivlar inte en sekund på de belopp som du uppger här. Jag har med stort intresse följt din tråd om big berta. (Har tjänat som inspirations källa för mitt eget projekt.)

Men jag blir väldigt osäker, överraskad och fundersam på vad du egentligen vill säga.
Jag tänker inte försöka tolka ditt inlägg utan frågar rätt ut:

Vill du med detta säga att en JK1 bössa skall byggas över samma läst som en ”riktig” bänkbössa?

Är svaret ja så är det OK.

Är svaret nej så menar jag att man kan hålla tillgodo med en:
Reamer med custom neck $138
Throater $66
Frakt $10

Detta betyder att du har det hemma för: 214 x 6,79 x 1,25 = 1.816 Sek
Detta har jag betalt för en 6,5 x 47Laupa och gäller även för en 30 x 47 Lapua enligt ovan. Eller stort sett vilken kaliber de har i sitt standard sortiment.

Eller kanske en Robinette reamer till $138 + $10 frakt. (1256Skr).
(Robinette reamer =.30BR slipad för att skjuta BIB118gr kulor producerade av Randy Robinette.)

MvH
Användarvisningsbild
Krister.B.

Inläggav [Tommy_E] » 10 aug 2007, 15:54

Bygger man en JK1 bössa i princip på gränsen av vad reglerna säger så ÄR det en riktig bänkbössa. Man gör det av 2 anledningar. Ett, det är kul. Två, för att vinna och förhoppningsvis slå nya rekord.
Och då bygger man på bästa möjliga sätt, med bästa möjliga grejer.

Om man dessutom väljer att bygga en 30x47 är det för att förhoppningsvis få precisionsfördel mot .308win. Och som med allt annat är det den svagaste länken som brister... :wink:
Användarvisningsbild
[Tommy_E]

FöregåendeNästa

Återgå till Wildcats