366 ih magnum

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: 366 ih magnum

Inläggav eskmat » 09 nov 2014, 14:04

Kan bara hålla med det sagda i det senaste inlägget.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav toos » 09 nov 2014, 23:01

nygamla AKI skrev:
toos skrev:Det är okej att asgarva även gällande allvarliga ting om texten är välskriven med uppsåt att roa och oroa, visst, eller?

Vete fan. Då det gäller laddata kan följderna vara lite för allvarliga för garv. Kan ju vara nån i övrigt vettig snubbe som går och förstör sej för resten av sitt liv, kanske också för familj osv. VaRRRRför?????

Ok, det åberopas ett grövre rör än 358. Jo, man kan klämma (liiite) mer fart ur ett grövre rör med samma kulvikt iom att verksam yta på kulan blir större och man kan växla till snäppet snabbare krut eller pytsa i lite mera av samma. 9,3mm har 4,5%, 45 tusendelar, större yta än 358 ( =9mm). Detta är ingeting att plötsligt skjuta till månen med! Man påstår ju för helsike att 366 IH Magnumen skulle ha nästan exakt samma prestanda som en fullfjädrad 378 Weatherby, en patron totaloptimerad för fart med friflykt till nästa kommun!!!! Och 378 ( =375) har 5% STÖRRE pipytan än 366 och lik förbannat tror man att 366an hänger med med en hylsvolym på sketna ca 80gr mot 378ans 125gr. Nä kom igen alltså. :roll: Om nu det här ska låtsas vara en gemenskap måste man väl kunna ta hand om varandra, ja, rent av hindra en kär medbroder att göra någå dumt. Garva kan man göra åt annat, tex att man glömt krutet eller vänt knallen fel väg i patronen med "värsta laddningen" och man ryckte sej som fan då det alltså inte small, osv. Men om nån tokladdar, nej det må han göra, då nån lurar nån ANNAN att testa tokladdnigarna DÅ _JÄVLAR_ bör man nog försöka klargöra situationens allvar så gott man kan. Tycker jag. Sen går man därifrån. Härifrån. Hej då!

Färdigskrattat i ämnet även om jag nu förstod din farhåga gällande ovan nämnda laddningar från zonen mellan liv o död.
Nu råkar du ha ett mustigt skriftspråk som får mig på muntert humör även då det gäller allvarliga ting. Ber om ursäkt,
för det för det är fan inte roligt med skador eller ond bråd död, det vet jag mtp egen profession.
Va rädda om er.
Vh
T
"Så väl sovel är, utan bröd - sov väl"
Sol Invictus
Användarvisningsbild
toos

Inläggav Drilling32 » 10 nov 2014, 13:03

Håller med dej Ålandsjanne!
Är en som började på 1970-talet . Den snabbaste 6,5 som gick och lite till. Nu vet man effekterna.
Nu laddar man under laddatan i stället och det blir bättre effekt och bättre kött.

Drilling
Drilling32

Inläggav HuntDoc » 10 nov 2014, 14:01

Håller med angåend farterna... Märkligt det där!

Jag brukar lite försiktigt fråga folk, som frågar mig om kulor/patroner etc följande:

1) Vad skall du jaga (ungefärligt viktspann och art)
2) Vilka håll?
3) Vilket vapen och kaliber har du?

Kan man svara på ovanstående, är prestigelös och klok, så inser nog de flesta att det ofta brukar bli en rätt osexig kula (läs "billig") laddad till moderat fart, som levererar en "fast clean kill" när vi pratar svenska avstånd och vilt. Varför ska man t.ex. ladda 250gr koppar till +900ms om man vet med sig att man ändå aldrig kommer skjuta över 50m på grisar <80kg?

Sen infinner sig ju det ordinarie kravet om att man vill kunna jaga allt från gråsparv till buffel med samma kula, men då bör man ju låta folk få förstå att "vi laddar för det vilt du mest sannolikt kommer att skjuta, inte alla eventualiteter". I annat fall får man låta bli eller placera skottet om man fortsatt vill ha "fast clean kill".
Användarvisningsbild
HuntDoc

Föregående

Återgå till Wildcats