Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 23 apr 2014, 21:01

Var på skjutbanan i afton och formsköt uppneckade 223 hylsor till min 6tcu.

Reflekterade över en del saker.

Samma laddning, samma kula (58gr v-max) slår högre vid formskjuting än med färdiga hylsor. Högre fart vid formning?

Grupperna var tätare än vanligt också tycktes jag mig se... :shock:

Slutstycket var aningens tungt att stänga, förmodligen pga att hylsbröstet inte ha riktigt rätt vinkel?

Sköt 50 skott, 10x5skott. I nästan alla serier satt 4 skott ihop och en stänkare som öppnade upp träffbilderna till typ 15mm.
Hur jag än bar mig åt stack ett skott iväg lite, störigt :evil: !
Bäddningsproblem? Mänskliga faktorn?

Min gissning iaf att formskjutnings skotten har högre hastiget, därav bättre precision. Vill ju att den ska skjuta lika bra med färdiga hylsor. Lasta i lite mer krut? Delkalibrera så hylsan sitter tightare i patronläget?

Som sagt, ett egentligt ickeproblem, bössan levererar ju, men "mycke vill ha mer"... :mrgreen:

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Regnskog » 23 apr 2014, 21:10

Mindre volym på hylsan, kalibern är känslig för det, om du vill upp i fart och tror det ger samma precision, tveka inte.
I dag skulle jag ägna tid åt att avhärda hylshalsarna om jag fortfarande ägt pangen, jag tror att det kan vara orsaken till dina stänkare.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog
 
Inlägg: 12570
Blev medlem: 13 okt 2001, 17:37
Ort: Sweden

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 23 apr 2014, 21:25

Avhärda hylshalsar?

Såg för övrigt likadana ut serierna jag sköt med 77grhp lapua. 4 i samma hål och en med 3-4mm papper imellan ifr dom övriga.
Förstår mer och mer, hur avgörande jämn necktension är på dessa kycklingkalibrar som jag trixar med.. :)

Trixit men kul.... :)

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav scratch » 23 apr 2014, 21:26

Visst kan man gissa att hastigheten är högre när det slår högre, men utan kronografvärden så kan man ju tyvärr inte veta.
I min lilla erfarenhet utav handladdning så kan träffbilden oscillera upp och ned ju mer krut man pytsar i, så farten kan man bara spekulera om tycker jag.
Jag tycker du borde kronografera dina laddningar så du vet vad hastighetsskillnaden blir mellan formskjutning och färdigformade hylsor.

Stänkarproblematiken är ju ett helt kapitel i sig. Men den mänskliga faktorn brukar vara en stor källa till detta. Iallafall när man har "top of the line grejjor" och koll på handladdningsförfarandet :wink:

Förövrigt så tycker jag 15mm låter mer än bra vid formskjutning, det lär ju inte bli sämre ju mer du skjuter hylsorna
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1892
Blev medlem: 30 jan 2009, 01:43
Ort: Göteborg

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 23 apr 2014, 21:40

Det är ju just det, Färdiga hylsor skjuter inte lika tätt. Har inte reflekterat över det förr...
Ingen jätteskillnad, men ändå...
Bara en ompipad vixen, så man kanske är vid vägs ände, utan att skaffa fin-grejjer... :)

Att man aldrig ids ta med kronografen :? , nästa gång så.... :)

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Pystykorva » 25 apr 2014, 19:17

Hylsorna är troligen inte riktigt "färdiga" efter första formningen.
Kör dem en gång till ganska vass laddning och börja sen laddstegandet.
Små hylsor kan vara en del känsliga för små variationer på det ena eller andra viset,
är iaf min erfarenhet.
Vad har du för verktyg och hur ställer du in dem?
Pystykorva
/// Going to hell is easy, It´s getting out that´s hard ///
Användarvisningsbild
Pystykorva
 
Inlägg: 1920
Blev medlem: 08 aug 2003, 23:35
Ort: Marsfjäll

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 25 apr 2014, 20:21

Har ett reddingverktyg.
både FL och NK
Provat både delkalibera och halskalibrera, inte sett nån märkbar skillnad...

Men endast uppneckade oformade 223 hylsor verkar skjuta allra tätast hitills iaf... :roll:

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Stewe's world on ice » 25 apr 2014, 20:46

Pystykorva skrev:Hylsorna är troligen inte riktigt "färdiga" efter första formningen.
Kör dem en gång till ganska vass laddning och börja sen laddstegandet.
Små hylsor kan vara en del känsliga för små variationer på det ena eller andra viset,
är iaf min erfarenhet.
Vad har du för verktyg och hur ställer du in dem?

Skriver under på detta. En gång är för lite om man vill ha det lilla extra. jag har likt regnskog laddat kalibern och såg att den klarar mer än vad man tror i tcu läget mot för 6x45 läget. Men omformningen blev bara perfekt i precisionen med nya lapuahylsor. Skjutna 223 hylsor blev inte lika bra.
Stewe's world on ice
 
Inlägg: 8694
Blev medlem: 20 jan 2014, 22:38

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 25 apr 2014, 21:02

Har nya lapua hylsor som jag formar om. Måste kolla om det är nån hastighets skillnad mellan 6x45 och tcu med samma laddning.
Oformde slår 7cm högt iaf, och 5-10mm tätare konsekvent...

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Stewe's world on ice » 25 apr 2014, 21:13

mangan skrev:Har nya lapua hylsor som jag formar om. Måste kolla om det är nån hastighets skillnad mellan 6x45 och tcu med samma laddning.
Oformde slår 7cm högt iaf, och 5-10mm tätare konsekvent...

/M.

Oj. Jag blir nästan avundsjuk på denna problematik. Jag längtar efter att lösa denna typ av problem. Skicka bössan till mig genast. :P
Stewe's world on ice
 
Inlägg: 8694
Blev medlem: 20 jan 2014, 22:38

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 25 apr 2014, 21:21

Bössan skjuter ju mer än väl, upptäckte det mer av en slump. Sist jag formade var på Basic rifle och då missar man ju lätt sånt :D

/M.
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Pystykorva » 26 apr 2014, 14:57

Om du inte gjort det tidigare, skippa neck-verktyget, ställ FL verktyget på delkalibrering.
Två hundradelar brukar man säga att bröstet ska tryckas tillbaka ungefär, mät mitt på skuldran
Byt expandern till en droppformad eller en med flytande karbidknapp.
Om möjligt, sätt kulan lätt mot bommarna och gå ned därifrån med ett par hundringar åt gången.
Samt att va medveten om att ganska ringa variationer i krutvikter/krutsorter kan
va en större skillnad än va man tror i småvolym-hylsor.
Pystykorva
/// Going to hell is easy, It´s getting out that´s hard ///
Användarvisningsbild
Pystykorva
 
Inlägg: 1920
Blev medlem: 08 aug 2003, 23:35
Ort: Marsfjäll

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav mangan » 02 nov 2014, 16:39

Testade igen idag med kronografen!

Formskjutning 6x45 till TCU med 58gr V-max gav ett V0 på 1040m/s

Samma laddning i färdiga hylsor gav endast 970m/s och märkbart större träffbilder.

Minsta 5skottaren/100m för dagen mätte 10mm. (under formskjutning givetvis)

Tror det blir till att hälla i mer krut fortsättningsvis i dom färdigformade hylsorna... :D

/Mangan
Användarvisningsbild
mangan
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 16 okt 2007, 12:27
Ort: västerbotten

Re: Formskjutning frågor hylsor 6tcu

Inläggav Smyge » 03 feb 2015, 00:20

Hur gick det? :)
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge
 
Inlägg: 7416
Blev medlem: 13 jan 2008, 05:18
Ort: Södermanland


Återgå till Wildcats

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst