Kortad 284-hylsa

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Kortad 284-hylsa

Inläggav Stewe's world on ice » 06 okt 2018, 22:59

PeterC skrev:
Stewe's world on ice skrev:
PeterC skrev:Tänkte mer på själva principen med rebated rim i en så kort hylsa för att få mer fart, och i övrigt få med sig originalhylsans trevliga egenskaper.

Mycket bra.
Synd att omformningen medför mycket arbete, känslan är att konceptet skulle tillföra en dimension i just korta lås rent prestandamässigt med bibehållen stötbotten.
Om jag nån gång får möjlighet och tid att prova så ska jag göra ett försök bara för att ha en hylsa i min hand.

Tror du kan förlänga hylsan ca 2-3mm om du vill ha ut maximalt i kort låda. Blir då liknande 6slr, och den ligger precis på gränsen att man kan få nere dtac i magasin med sa.

Vad är fördelen med rebated rim?
Försökte läsa på men hamnade i diskussioner om problem i big game-bössor och 6 navy lee/240 weatherby mag-trådar. [/quote]
En 284 i en remington sa hämnar col, i en winchester lite mindre osv. Rebated rim ger fördelen att man klarar sig med ett standard slutstycke och får en aning mer kapacitet i krutmängd. Som lax på löken är 284 hylsan väldigt benägen för precision. På minuskontot finns lägre kapacitet i magasinet.
Stewe's world on ice

Föregående

Återgå till Wildcats