Vv110 Hornady Varmint 100gr i 308 win

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Vv110 Hornady Varmint 100gr i 308 win

Inläggav Svankila » 12 sep 2019, 18:19

Hittar ingen data för denna, men ser att vihtavuori listar 100gr hpce mellan 20.4-27.8gr vv110. Skulle man våga börja någonstans mitt i mellan dessa vikter? 20.4gr låter i mina öron som väldigt dålig fyllnadsgrad!?
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win 30-06 Zeiss Victory HT 3-12x56 + Aimpoint h20s och Stalon w110
Svankila

Re: Vv110 Hornady Varmint 100gr i 308 win

Inläggav Svankila » 13 sep 2019, 20:32

Laddade med 25gr och testsköt. Inga trycktecken men lite sot runt halsen..
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Blaser R93 308 win 30-06 Zeiss Victory HT 3-12x56 + Aimpoint h20s och Stalon w110
Svankila

Inläggav nygamla AKI » 15 sep 2019, 09:43

Sot runt halsen brukar anses bero på lågt tryck. De gånger jag råkat ut för det har det varit så. Har sett någon kommentar om att det kan bero på härdade halsar, dvs halsarna har förlorat sin fjädringsförmåga pga för många omladdningar. Men jag antar att du använt hyfsat fräscha hylsor till experimentet.

Om du vill känna dej för skulle jag öka med 0,1gr och ladda en patron per hopp i stegen*. Då ser man enkelt om man börjar få till ett ok arbetstryck utan att man hoppar för långt. Om halsarna inte sotar så har man tryck. Men det finns tillfällen då halsar kan sotas trots ordentligt tryck. Men det tycker jag oftast händer med krut i den för kalibern långsamma ändan. Snabba krut brukar nog bygga arbetstrycket så att hylsan tätar. Men förr eller senare brukar man hitta undantag.

*) Att bara ladda en per kort steg tycker jag är bättre än att ladda flera men ta längre hopp. En stege om 25,1 25,2 25,3 ger mer information/säkerhet om vad som är på gång än att hoppa direkt till 25,3 och skjuta tre skott med den laddningen.
Förutsättningen är att man har jämt hylsmaterial. Hylsorna ska vara "ur samma ask" och ha samma laddningshistoria, samma antal omladdningar och ungefär samma styrka på laddningarna. Det senare speciellt om man är ute på okända marker med laddtesterna. (Detta är en självklarhet för erfarna handladdare. Men man vet ju aldrig vem som läser detta. "Man kan ju använda hylsfynd från banan för experiment". Ja, självklar kan man, men NEJ GÖR INTE DET!!)
nygamla AKI

Inläggav pininhakan » 15 sep 2019, 09:52

Jag laddar 23gr i 30-30 med samma kula. Det ger 760ms.
Tror trycket går fort ur bekvämlighetszonen med din kombo.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Anders Ö » 15 sep 2019, 16:58

Min standardladdning till Lapua 6.5g hpce är 29gr N110 , det har funkat förträffligt i 5-6st 308 jag haft + några till i familjen.

Tror att du utan problem kan börja på 25 gr och se om det sotar och sen stega dig uppåt med ett skott i var steg.
Inte mer än 2% ökning a steg , dvs ca 0.5 grains .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav nygamla AKI » 15 sep 2019, 20:17

Och så visade Internätforumen sitt vansinnigaste vansinne åter en gång... :mrgreen: 0,1 gr eller 0,5 gr... Vasskaja trooopå troopå troopå... :roll:

Jaja, var och en med sitt...
nygamla AKI

Inläggav Anders Ö » 15 sep 2019, 21:05

Läste lite mer noga nu och såg att du faktiskt testat 25 grains med sotiga halsar ... :D

Sotig hals är normalt ... men när det går ned på bröstet och kroppen så är det för lågt tryck .

Vad är denna laddnig tänkt till för användningsområde..?

Är det varmintskytte så rekommenderar jag Norma 200 istället.
Är det en Älgbaneladdning så är du på rätt spår med N110 då det är riktigt ekonomiskt och låg värmeutveckling .

En chronograf är ett bra verktyg vid dessa tester för att hålla koll på trycket.
Börjar man närma sig 870m/s med 57-60cm pipa så är det dags att ge sig :idea:

Vet inte vad AKI orerar om för vansinnigheter...
Men om man vill ladda 0.1gr-steg så är det okay för mig .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav nygamla AKI » 16 sep 2019, 00:06

Anders Ö skrev:Vet inte vad AKI orerar om för vansinnigheter... Men om man vill ladda 0.1gr-steg så är det okay för mig .

Det jag reagerar på är det som är så typiskt för "internetsanningarna", dvs att man kan hitta stöd för exakt det man själv vill tro på. En snubbe rekommenderar 0,1gr hopp, en annan 0,5gr baserat på en 2% gräns som högst. Det betyder 2gr hopp i en Lapua Magnum eller 0,3gr i en 221 FB. Om man rör sej utanför det man kan kalla normalt laddområde för en viss kaliber så är 2% ett otäckt stort hopp. Man kan gå från en laddning som verkar trygg till att blåsa knallen med betydligt kortare hopp än så! Personligen testat. Högst okul! Men f@n om man trodde det var möjligt innan man står där med låst bult som det ryker runt...

25gr krut i en hylsa som drar 50gr känns spontant inte tryggt. Jag vet att en del gör så med vissa snabbare krut och att det står så i vissa manualer. Men man är faktiskt en god bit utanför något sorts normalt laddområde. Då är det säkrare att ta små hopp. Du kan ju drillen. På egen risk. Funkar i mitt vapen, kanske inte i ditt. Better err on the safe side = better safe than sorry. osv.

Att man lägger in ett "högst" försvinner så lätt då man, speciellt lite erfarnare nybörjare, börjar nosa runt mot det extrema. Det sparar ju pengar och tid att ta stora hopp. Lockande! "Och X sa faktiskt att man kan göra så!" :roll: Vi har ett ansvar för varandra och tumregler räcker bara tills de inte längre förslog. :!:
nygamla AKI

Inläggav Anders Ö » 16 sep 2019, 09:30

SådäääärJa... nu är alla osäker och förvirrad , laddning är svårt och oförutsägbart ....
Mission accomplished :roll:

Jag vet inte hur du laddar..men det har aldrig hänt något spektakulärt från "normalt" till blåst tändhatt med 2% av startladdningen man använder , INTE hylsvolymen...

Men som sagt ... att köra 0.1 är alldeles rätt väg att gå om man
känner att man är på okänd väg :idea:

Du gillar ju anekdoter... :wink:

Brorsan hade laddat nå gamla Lapua 8g hålspetskulor med 28gr N110 i sin Tikka T3x 308win Varmint, och då var det faktiskt lite tröghet i slutstyckshandtag ... och inget mer ..
Han skjöt 3 skott och drog ur resten han hade inte stegat sig upp utan bara tänkt själv :oops:

Inget spektakulärt alltså ... min erfarenhet efter ca 15 000 skott på ca 25 år med N110 och 100-110 gr kulor säger att N110 inte är oförutsägbart.

Men var och en för sitt....eller vad brukar du säga... :wink:

Nu har jag sagt mitt i denna fråga ...
Internettforum är till för att delge erfarenheter, och detta är MINA erfarenheter med detta krutet och detta kulviktsspannet i 308win , med normal friflykt på minst 1.5 mm

Och det är inte jag som rekommenderar detta krutet ...utan Vitavuori :!: med 20.4 som lägsta laddning ...
Med tanke på Vitavuoris skitnödighet angånde tryck så känns det som de har mer på fötterna än du i magkänsla..

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav nygamla AKI » 16 sep 2019, 10:26

Det som alltid oroar mej är att tex denna tråd har fyra aktiva deltagare, men hittills 181 träffar. Betydligt fler läser texterna, mer eller mindre, och tror det de vill tro på.

Det finns några få saker som man verkligen ska vara aktsam kring inom normal handladdningen. Gå över max är en självklar sådan. Men att gå under minimiladdning är också en sådan. Med vissa kalibrar är det rent av direkt farligt. Att ta laddata för en kula och använda den för en annan hör också till utmaningarna. Startinlägget hade två av dessa, kula och (mycket) dålig fyllnadsgrad. Om två :!: varningslampor lyser rött, vad gör man då?? Tar långa hopp? Testar ytterst försiktigt? Väljer annat krut?

15000 skott med aktuella komponenter ger en bra känsla för komponenterna. I det egna vapnet (röd lampa nr 3 för alla läsare som INTE använder samma bössa). Så som man själv sköter laddandet som helhet, friflykt, hylsmaterial osv (röd lampa nr 4). Det kan rent av göra en övermodig och självgod (blåljus!!).

Övermod och självgodhet, de ger i längden anekdoter. Anekdoter kan anses som struntberättelser. Men de kan också lära en lite ödmjukhet om man råkar vara lagd åt det hållet. :wink:
nygamla AKI

Inläggav lasse-a » 16 sep 2019, 13:30

nygamla AKI skrev:Det som alltid oroar mej är att tex denna tråd har fyra aktiva deltagare, men hittills 181 träffar. Betydligt fler läser texterna, mer eller mindre, och tror det de vill tro på.

Och ändå så exploderar det inte gevär till höger och vänster i Sverige...

Så de allra, allra, flesta, kanske inte är så oförsiktiga som man kan tro?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Svankila » 16 sep 2019, 13:57

Jag laddade och sköt denna laddning på pappälgen i helgen, ca 50 skott. Billiga kulor och en liten skvätt krut som jag haft stående ett tag. Fungerade utmärkt och samsköt med mina 11.7g Vulkan som bonus :mrgreen:

Gött drag i tråden annars :D
Svankila

Inläggav Fält » 16 sep 2019, 17:11

Har någon provat hur hastigheten skiljer beroende på läget man hållit vapnet i innan avfyrning med en såpass låg fyllnadsgrad i en gevärspatron?

Med 38 special laddningar så är skillnaden extrem för de lätta laddningarna. Jag ser ofta 20% lägre fart när krutet ligger framtill i patronen innan avfyrning, jämfört med när det ligger längst bak. Rekylskakade patroner med så lite krut hamnar slumpvis i i hela hastighetsintervallen. Men då är det ner mot 30% fyllnadsgrad. Nu är tändhattarna nog starkare för gevär och de lägsta trycken minst dubbelt så höga.

Men frågan är om inte sot vid halsen kan skilja rejält beroende på om pipan pekar upp eller ner innan avfyrning.
Fält

Inläggav nygamla AKI » 16 sep 2019, 17:33

lasse-a skrev:
nygamla AKI skrev:Det som alltid oroar mej är att tex denna tråd har fyra aktiva deltagare, men hittills 181 träffar. Betydligt fler läser texterna, mer eller mindre, och tror det de vill tro på.

Och ändå så exploderar det inte gevär till höger och vänster i Sverige... Så de allra, allra, flesta, kanske inte är så oförsiktiga som man kan tro?

Det har du helt rätt i, vilket vi ska vara glada för. Nu finns det ju mindre grava problem än exploderande gevär som nog betydligt fler råkat ut för, oftast utan värre bekymmer. Men nog om det.

* * *
Fält, det finns en gammal undersökning som visar detta. Brukar stå om den i laddmanualer. Jag ska se om jag hittar den. Jo, det är rätt stor skilnad hur krutet ligger i en halvtom hylsa. Om jag minns rätt var det betydligt lägre fart då krutet låg mot kulan än om det låg mot tändhatten. Rekommendationen var att man alltid skulle peka uppåt med geväret innan man sköt. Möjligen också testat i Jakt&Vapen från Den Gamla Goda Tiden.

Svankila, vad har du för friflykt med den lätta Hornadyn? Ett gammalt minne gjorde sej påmint. Jag har en ask med riktigt gamla och lätta Hornady blyspetsar som gav flera milli lång friflykt i en 30-06. Ser i anteckningarna från banan att det känns som om låga laddningar är ojämna och spred dessutom som handflatan. Det blev bättre då jag gjorde halskalibreringen hårdare så att kulorna /möjligen/ hölls kvar tills krutet tände ordentligt och inte att somliga /möjligen/ hoppade fram mot bommarna av knallen. Ren spekulation med det hjälpte. Detta var i min begynnelse som handladdare då jag ville ha en riktigt billig och snäll övningsladdning, men inte hade data för kula+krut utan höftade och sköt... Ännu en värdelös anekdot? :lol:
nygamla AKI

Inläggav Svankila » 23 sep 2019, 21:59

Friflykten är, som du säger, flera millimeter...! Ungefär 3mm friflykt!
Testa olika laddningar och den bästa i min blaser är 25gr vv110 och magnumhatt. Nästan inget sot på halsarna och inga tecken på övertryck.

Sprider ca 30mm på 80m och används bara till pappälgen. Gick fint att skjuta femett-serier med dem :D
Svankila

Inläggav sneträff » 02 okt 2019, 12:17

när jag för ett antal år sen läste på om handladdning, så påstod många att den stora faran var låga laddningar med långsamma krut.
själv har jag en laddning i 308 med 90 grain hornady XTP och 26 grain vv110. cci tändhatt.
där stegade jag också upp till det slutade sota utanpå hylsan. vapnet är en tikka512.
används som plinking/övnings/skräpfågel ammo.

sneträff
sneträff

Inläggav Anders Ö » 02 okt 2019, 16:07

sneträff skrev:när jag för ett antal år sen läste på om handladdning, så påstod många att den stora faran var låga laddningar med långsamma krut.
själv har jag en laddning i 308 med 90 grain hornady XTP och 26 grain vv110. cci tändhatt.
där stegade jag också upp till det slutade sota utanpå hylsan. vapnet är en tikka512.
används som plinking/övnings/skräpfågel ammo.

sneträff

Jäklar vad den
måste vara elak på en kråka :twisted:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Återgå till Laddvikter