Kan någon förklara?

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Kan någon förklara?

Inläggav Tomps » 20 dec 2017, 00:30

Jag har en fundering, som tyvärr inte norma gett ett bra svar på. I deras laddata listas följande för 8x57 IRS och norma 202 krut:

196 gr Oryx eller 196 gr Alaska: 40-42,1 (717-731 m/s)
200 gr nosler partition: 41-43,2 (668-700 m/s)
200 gr swift A-frame: 41,4-43,5 (660-694 m/s)

Det jag spontant tänker, är att de båda 200 gr kulorna, som brukar vara omtalade att generera lite högre tryck, borde laddas lite lägre än den något lättare Oryx med tanke på både konstruktion och vikt. Vid koll i QL lyser det rött i alla fall.
Jag har inte testat dem, däremot 200 gr sako hammerhead som jag laddat till 41,7 gr och fått 708 m/s i 55 cm pipor. Tittar man åter igen på normas data för partition och A-frame ska de inte komma upp i den hastigheten ens vid maxladdning. Jag har även testat Oryx med 202 och fick 708 m/s vid 41,7 gr. Både Oryx och Hammerhead laddningarna stämmer väl överens med QL.

Spontant känns det som norma har skrivit fel i sin tabell avseende partition och A-frame, men från Norma har jag har bara fått förklaringen att:

"Vi skjuter i CIP godkända pipor med invändiga mått som ska vara lika som deras pipor, samt att de testar vår ammunition.En del vapen (pipor) ute på marknaden ger olika resultat."

Men det svaret gör inte mig klokare. Någon som kan förklara?
Användarvisningsbild
Tomps

Re: Kan någon förklara?

Inläggav börje » 20 dec 2017, 01:14

Jag kan bara hålla med om att det verkar skumt att man ska kunna pytsa i mer krut när man laddar med A-frame eller Nosler PT, det borde ju vara precis tvärtom. Kulvikten är inte så betydande i detta fallet iom att dom ligger väldigt nära varann i vikt, men det måste ju vara fel i datan. Undrar om dom inte publicerat datan för nån lättare A-f o PT av misstag? (såvida det nu finns såna)
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav potatiskastare » 20 dec 2017, 01:29

Jag tror inte datan är speciellt fel. Däremot tror jag inte de gått på maxtryck utan nöjt sig med att lista laddningar som gett ungefär önskad prestanda. Det är inte så dumt tänkt då många irs bössor skjuter ungefär som tänkt då, med avseende på träffläge mm. Min erfarenhet och ql simuleringar tyder på att det finns mer att hämta med bla oryx med andra krut.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav börje » 20 dec 2017, 01:32

potatiskastare skrev:Jag tror inte datan är speciellt fel. Däremot tror jag inte de gått på maxtryck utan nöjt sig med att lista laddningar som gett ungefär önskad prestanda. Det är inte så dumt tänkt då många irs bössor skjuter ungefär som tänkt då, med avseende på träffläge mm. Min erfarenhet och ql simuleringar tyder på att det finns mer att hämta med bla oryx med andra krut.

Lite alarmerande är det ju att QL lyser rött, elr?
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella, Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav potatiskastare » 20 dec 2017, 01:50

Ql är en räknesnurra. Inte facit. Jag har mest laddat 203b så jag vet inte hur rätt ql räknar med 202.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Tomps » 20 dec 2017, 09:29

Det tycks inte finnas några lättare A-frame eller partition i 8 mm. Jämför man normas data för 8x57 IS för samma kulor så är det lite mer i linje med vad jag förväntar mig och med andra patroner så laddas A-frame och partition i princip alltid aningen lättare och i vart fall inte 1 gr högre för min-max.

Kanske inget att oroa sig för så länge man startar på min och kronograferar, men lite märkligt är det. Blir nästan sugen på att testa dessa kulor bara för att kolla. Jag är ganska säker på att jag kommer få hastigheter motsvarande maxladdning redan strax över minladdning.

QL är förstås inget facit, men det är ett bra hjälpmedel.
Användarvisningsbild
Tomps

Återgå till Laddvikter