10 load round development test med 308

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: 10 load round development test med 308

Inläggav Torparn » 17 apr 2018, 08:58

Jag ska inom kort göra om min 308a laddning enligt 10- round metoden - för min 6.5CM hittade jag två noder. Laddade sen femskottare från noderna och testade precision. Utan att laborera med friflykt laddade jag därefter ytterligare två stegar där jag bytte till annan tändhatt för att se om ES sjönk, eller om jag redan hade hittat bästa laddningen. För 6.5CM laddningen återstår att laborera med friflykten men jag tror inte jag hittar många mm. där.

Egentligen har jag en vass laddning till 308an med 178a Amax och 203-b krut. Men man är nyfiken på om det går att optimera fram ytterligare prestanda/ precision. Ligger redan över Normas max för samma kulvikt... :D

/T
Jaktintresset återfunnet... De här kommer att bli dyrt!
Torparn

Inläggav Jb75 » 19 apr 2018, 11:22

Gio skrev:En fråga kring labbandet med friflykten.
Behöver man inte skjuta en ny stege om man ändrar friflykten? Eller är det helt säkert att man får platåerna på samma laddning ändå?
Man ändrar ju trycket och därmed även hastigheten om man ändrar friflykten.
Jag går lite andra vägen. Följer bergers tips http://www.bergerbullets.com/getting-th ... our-rifle/
Med lätt modifiering. Sätter inte i bommarna heller.
Kör sedan 10 round eller liknande. Är nöjd med resultaten.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Jb75

Inläggav Anders Ö » 19 apr 2018, 13:36

Gjorde en lite test i dag :D

Lapua Scenar 100gr i 6.5x55.
40-42.2 / 0.2 N-140 krut
76mm = 8mm friflykt och 6mm in i hylshalsen.
Vapen , HQ 1640

Chronografen var ställd på ca 10m framför mynningen .

Vet att denna bössa ger låga tryck ... därför laddningen över ladd-max enligt data.
Alla hylsor sotade ned på halva kroppen....får fortsätta uppåt en bit ...
Tryckmässigt enligt QL så är det ingen fara på långa vägar :idea:

Teevligt att det gick att få vettiga värden med en vanlig chronograf :idea: :D
Hade skärmar på sidorna och en diffusorskärm uppåt av click-golv-underlag , vit tunn skumplast ...
Vände den så att solen lyste på skärmen och gav ett jämt ljus samtidigt som hålen för fotocellerna var i skugga.

Ja... här är resultatet :D
Det är väl de sista 4skotten som är intressant... , men tänker nog inte använda den laddningen pga lågt tryck...
Kanske jag testar 5 skott bara för forskningen :mrgreen:

Laddning 6 och 7 , 865m/s är ju lite skum....
Men jag nollade mellan varke skott :idea:

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 27 apr 2018, 09:43

Provade 41.9 häromdan....
Inget jag blev nöjd med...
Bild

Med tanke på att detta är en relativt tunnpipad , oriktad ,hantverkstillverkad bössa från 1963 så kanske det inte funkar nåvidare
med "10round"..... :?:
Tänker mig att det passar bössor som skjuter allt relativt bra så att hastighetsvariationen är viktigare på långt håll än grundprecisionen... :roll:
För att hitta precision med en känslig pipa så är nog OCW-metoden rätt melodi , tror jag...

Med det sagt så provade jag naturligtvis detta i stället :D

Iochmed att det sotade där jag slutade sist så gjorde jag en enskottsstege
på 43-43.5-44-44.5-45 gr , , fortfarande N-140. Vid 45 gr så kändes det ett lätt "sug" i slutstycket vid öppnande och stängade av slutstyckshandtaget , stannade där och bestämde det som absolut max :!:

Laddade sedan 3 skott var av 44 - 44.5 - 45 gr , detta är den översta tavlan , hade av någon anledning inte satt tändhatt i en av 44.5 laddningen :twisted: :mrgreen: :roll: , därav 2 skott .
44gr gick bäst .
Ville då även testa 43.5 gr och kolla om det gick att få en stabil OCW-laddning ....
Laddade 43.5 och 44 x 4 och testade (nedre tavlan) , de 2 skotten på den vänstra riktpunkten är 2 läskskott med 43.5gr
44gr blev vinnare igen men om det är en stabil OCW-laddning ...det vettefan :roll:

Det lägre träffläget på den undre tavlan beror på att jag hade sänkt kikaren en MOA .

Bild

Giobbi om jag kladdar sönder din tråd som faktiskt handlar om 10round 308win så får du säga till :idea: :arrow:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Fält » 27 apr 2018, 10:08

Det är toppen att se hur metoden fungerar på olika gevär och laddningar. Jag tycker tex att 0.2gr stegen fungerar dåligt om man inte har en väldigt god uppfattning om var hastigheten kommer vara rätt. Nu är 0.2gr stegen nog nödvändiga för att kunna verifiera hastigheterna mot varandra.

Men man vill ju ändå prova att skjuta en grupp med laddningen efteråt så min metod blir att se det som en hastighet/tryckstege och använda 0.4 eller 0.5gr steg. Det blir lite knepigare att hitta platåer i hastigheterna och den naturliga variationen i laddningarna kan göra att man inte ser någon platå. Men då har man i alla fall hittat rätt med hastighet och tryck så allt är inte förlorat. Om man däremot tycker sig se en platå så kan man göra en väldigt kort stege för att verifiera laddningen. Med något monterat på pipan så vill man ändå kolla så att det stämmer när man tar bort den.

Jörgen
Fält

Inläggav Giobbi » 27 apr 2018, 10:13

Nej, kladda på - superintressant!

Synd att du inte chronade dessa laddningar, hade varit intressant att göra 10 Rounds från 44.5gr och nedåt så här lite efterklokt?

Bra fråga, kanske är metoden för lite ”bättre” bössor, hoppas inte det. Jag kommer testa metoden i 6.5 och 9.3 med. Det jag gillar med metoden, teorin är att man snabbt får fram var precisionen ligger, snabbt och med få skott. Om det funkar.

I söndags gick nyckelbenet ur led, skjutaxeln såklart så det blir vila och mer förkovring i ämnet ett tag framöver.

:)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Authentic Big Blue 2018 -si Guld, Guld, total silver plus en Blackout: https://www.youtube.com/watch?v=2PcIKncZTbs&feature=youtu.be
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 27 apr 2018, 12:41

Giobbi skrev:Nej, kladda på - superintressant!

Synd att du inte chronade dessa laddningar, hade varit intressant att göra 10 Rounds från 44.5gr och nedåt så här lite efterklokt?

Bra fråga, kanske är metoden för lite ”bättre” bössor, hoppas inte det. Jag kommer testa metoden i 6.5 och 9.3 med. Det jag gillar med metoden, teorin är att man snabbt får fram var precisionen ligger, snabbt och med få skott. Om det funkar.

I söndags gick nyckelbenet ur led, skjutaxeln såklart så det blir vila och mer förkovring i ämnet ett tag framöver.

:)

Skall bli :D

Tänkte då göra 11 laddningar från 43.5 till 44.5 med 0.1 gr steg och även skjuta dom på tavla .

Kom ihåg att jag bara har en vanlig optisk chronograf..så det blir väl vad det blir...

Undrar om man skall ställa om den på Feet för att få mer utslag... :?: :idea:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 27 apr 2018, 20:18

..Sant, feet borde bli mer ”granulärt”. Dock är det viktigast med difusorerna, vita plastremsorna, lagom med ljus osv..
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Authentic Big Blue 2018 -si Guld, Guld, total silver plus en Blackout: https://www.youtube.com/watch?v=2PcIKncZTbs&feature=youtu.be
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Jb75 » 27 apr 2018, 21:42

Får man fråga hur ni går till väga med hylsberedningen innan en sån här hastighetsanalys? Jag ser det som viktigt att hylsorna är vägda, volym kollad och att hylsans grepp på kulan i patronläget är konsekvent osv (svarvning) annars är det för många parametrar som kan ge korrupta data dvs avvikelser i byggt tryck osv. Hylsberedning har jag upptäckt i mitt insnöande är av största vikt gällande byggandet av tryckkurvan vars area är det som är den påverkande faktorn för hastigheten.

Alltså är man inte hundra på att mässingen är konsekvent utöver krutet på de olika laddningarna så är den här typen av test i min mening näst intill bortkastad då datan som generas inte kan vara tillförlitlig.

Skit in skit ut som man säger :)

Jb75

Inläggav Anders Ö » 28 apr 2018, 00:36

Jb75 skrev:Får man fråga hur ni går till väga med hylsberedningen innan en sån här hastighetsanalys? Jag ser det som viktigt att hylsorna är vägda, volym kollad och att hylsans grepp på kulan i patronläget är konsekvent osv (svarvning) annars är det för många parametrar som kan ge korrupta data dvs avvikelser i byggt tryck osv. Hylsberedning har jag upptäckt i mitt insnöande är av största vikt gällande byggandet av tryckkurvan vars area är det som är den påverkande faktorn för hastigheten.

Alltså är man inte hundra på att mässingen är konsekvent utöver krutet på de olika laddningarna så är den här typen av test i min mening näst intill bortkastad då datan som generas inte kan vara tillförlitlig.

Skit in skit ut som man säger :)

Naturligtvis har du rätt!
Hylsan har effekt på laddningen och i denna test så ka en eller flera patroner i kedjan ställa til det om de står ut från mängden ... :idea:
Frågan är bara hur mycket det inverkar på slutprodukten ...om man talar om Norma och Lapuahylsor...
Dessa hylsor är från början högkvalitativa med tanke på den höga precision som Lapua och Normas matchpatroner har i kvalitetvapen .

Skulle hylsornas negativa inverkan på precisionen vara signifikant genom ojämn hastighet .... så skulle fabriks matchammo inte gå så bra som de gör... OM.... det nu är så som "10round " förespråkar ... :?: , dvs att låg hastighetsvariation har hög inverkan på precisionen...?

Jag är ganska tveksam till att det är så ..., jag är mer övertygad om att en laddning/pip-tid som matchar pipans svängningar Ala OCW eller OBT

Skulle det vara hastigheten som var viktigast så skulle inte tex Browning BOSS pip-tuner eller Limsavers barrel De-Resonator inte funka som dom gör , likaså träffbildstuning med ändrande av friflykten.

Skulle man tex ta min 45gr laddning och analpreppa hylsorna så skulle det inte ge mycket ... , Är jag övertygad om :!:

Som jag skrev tidigare så är jag övertygad om att sökande efter hastighetsplatåer är fördelaktig för den som skjuter på långa håll och vill undvika lodspridning .

Men jag TROR ...att på under 500m med normalkalibrar så har den råa precision mer inverkan på resultatet .

Kan man hitta en hastighetsplatå som sammanfaller med lämplig pip-tid (obt) så är man en lycklig skytt :!: :!: :D

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 29 apr 2018, 13:17

Fortsättning på tidigare laddning...
43.5-44.5gr / 0.1 gr = 11 skott .
Bild

Och tavlan .
På 44.2 så blev det "shooter-error" , och jag har markerat var siktet låg när det small :roll: , siktade i de övriga , mitt i rutan .

Rutan längst till vänster var en sighter/test med 43.5gr

Bild

Det blev ett lyckosamt test tycker jag ...
Hastigheten är jämn på 43.8-44 och återigen så verkar träffläget peka på en nod runt 44gr :idea:
Baserat på alla dessa tester tänker jag flytta min laddning till 43.9 och sen får det vara bra med det :!:
Tänker att man man inte kräva allt för mycket av en gammal bössa som denna .... , runt 20mm tycker jag är ett bra resultat :D

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 29 apr 2018, 14:44

Snyggt gjort Anders!
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 29 apr 2018, 17:25

Appropå 10 round...
Om man kollar på 44.3-44.5 så är ju både hastiheten och träffläget konstant , så man kan lätt förledas att lägga sig där baserat på 10round-filosofin... men med facit från tidigare testet så skulle man då bli besviken... och man skulle få börja om att testa laddningar....
Risken är att man i slutändan gjort av med fler skott än nödvändigt... :idea:

Hade jag gjort detta test med min
Tikka T3x 308win så hade erfarenhetsmässigt nästan alla laddningar varit godkända precisonsmässigt och 10round hade förmodligen funkat perfekt :D

För mig så är nog OCW fortfarande kung :wink:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 29 apr 2018, 18:11

Det där är i intressant. Även jag noterade att mega grupperade bra vid 677m/s, bättre än ev nod vid 700m/s.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav crajm » 29 apr 2018, 19:36

Personligen tycker jag farten är mer intressant än gruppering eftersom jag skjuter en del på längre håll (1000+)
och vill ha så lite variation i höjdled som möjligt när hållen överstiger 600meter. Håller träffbilderna sig under 1 moa samtidigt som ES är under 5m/s så kör jag på den hellre än laddningen som skjuter 1/4 men har en ES
på 20ms. Därför är 10 round load the shit för mig :)
Vänsterskytt!
Custom Tikka T3 6.5 Creedmoor, Mcmillan A3-5
Custom Tikka T3 308 Winchester, Mcmillan HTG
Remington 870 12/76
crajm

Inläggav Anders Ö » 29 apr 2018, 21:32

crajm skrev:Personligen tycker jag farten är mer intressant än gruppering eftersom jag skjuter en del på längre håll (1000+)
och vill ha så lite variation i höjdled som möjligt när hållen överstiger 600meter. Håller träffbilderna sig under 1 moa samtidigt som ES är under 5m/s så kör jag på den hellre än laddningen som skjuter 1/4 men har en ES

ABSOLUT :!:
Håller helt med .
Man har ibland olika mål med sin ammo.

Tycker att oftast så är inte ES så stort problem om man kör med ett krut som fyller hylsan och har ett tryck i närheten av max .

Och som tidigare skrivet....med matchkulor som passar en modern kvalitetspipa så måste man i princip leta schatter-noden för att komma över 25mm .

Det vore intressant om lite fler kunde visa upp sina laddstegar och tankar därikring :!: :idea:

A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav cvm » 02 maj 2018, 16:47

Lite inspirerad av detta så funderar jag på att försöka få till Scirocco II 155gr i 308win.
Är det någon som har koll på lämpliga startladdningar?
Jag gav upp förra sommaren med traditionella laddstegar, kom inte bättre än runt 40-45mm c-c på 100m.
Följande krut finns hemma:
201, 202, 203B, N140 och N540.
Kom gärna med förslag, har över 150 kulor kvar att laborera med.
Det blir jävligt frustrerande när men inte får till det
cvm

Inläggav Jb75 » 02 maj 2018, 19:07

crajm skrev:Personligen tycker jag farten är mer intressant än gruppering eftersom jag skjuter en del på längre håll (1000+)
Håller helt med. Hela konceptet med att hitta plana hastighetsnoder måste ju vara avsett för skytte på längre håll. Långhålls ammo kör jag typ 10 round på. När jag laddar jaktammunitionen lägger jag mest vikt på grupperingar men tittar på hastigheten för att få en laddning som inte avviker avsevärt på temperatur. I det senare fallet kör jag på stegar med lite ocw, inte 10 round. Borde kanske prova.

Jb75

Föregående

Återgå till Laddvikter