Laddvikt till RCBS 6.5-140-SIL

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Laddvikt till RCBS 6.5-140-SIL

Inläggav chevygasser » 13 feb 2018, 20:49

Jag har en dunk tin star hemma så det går kanske testa med det, ska ju vara det närmaste man kommer trailboss som verkar svårt att få håll i.

Ska testa att gjuta hårdare kulor med då det kanske ligger nått i det där med "rpm limit" som jag länkade tidigare. En hårdare kula borde palla mer. Bäst grupp sköt jag ju med lägsta laddningen både vid provskjutningen och vid stegen och det bör ju vara den kulan som var långsammast.

Ska dra pipan nån dag med så att det inte ligger en massa bly i räfflorna som inte syns.
chevygasser

Inläggav chevygasser » 17 feb 2018, 18:31

Nu har jag gjutit lite nya kulor som jag släppt i en hink vatten för att se om de blir hårdare. Härdningsprocessen ska tydligen ta upp till en vecka, för att efter ett år bli mjukare igen. Konstiga prylar det här med bly.

kulor.jpg

Som synes är de lika skitmjuka som tidigare så jag är inte hoppfull. Har gett en polare i uppdrag att fixa typmetall från ett tryckeri som innehåller mycket antimonium (eller nått) som är det ämne som härdar blyet.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
chevygasser

Inläggav Whistler » 19 feb 2018, 19:40

Du har jättebra tankegångar men nästan allt du har fått höra från andra resulterar i att det blir fel. Tyvärr. Men det är inte ditt fel!

Framför allt vill jag avråda från att köra reducerade laddningar. Det löser kanske ett problem för de som har inte har koll på gjutningen, men det skapar så många andra, inte minst i att det inte ger den prestanda man vill ha.

Börja med att plöja igenom Glen Fryxells kulgjutarbibel. Den är gratis och tar död på många myter:
http://www.lasc.us/Fryxell_Book_textonly2.pdf

Vill du ha ett par enkla tips så kör du hjulviktslegering, pulvercoatar med ugnsbakning i 20-25 minuter och därefter dumpar allt i en hink vatten. Vattenhärdningen är omedelbar, men det stämmer att det sker en gradvis ökning av hårdheten i ungefär två veckor efter härdningen. Den är dock marginell, så du kan skjuta med en gång (så fort kulorna torkat).

Håll hastigheterna mellan 2000-2200 fps. Över 2200 fps brukar de flesta stöta på rejäla problem pga rotationshastigheterna.

Stilmetall är fint om man får det gratis. Vare sig tenn eller stilmetall är värt något om man får betala för det.

Så här presterar min Tikka T3 .308 Winchester med hemgjuten Lee-kula i 2150 fps på 100m.
15621899_10154836026694579_1787649574119542537_n.jpg

Här har du några vettiga tabeller som kan ge ytterligare information att gå på:
kulgjutartabell.png

alloy hardness.jpg

cast bullet rpm chart.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 19 feb 2018, 21:08

Tjena. Tackar för kvällsläsningen! Känns alla gånger som att det är det mjuka blyet som ställer till det för mig och det är det första jag ska försöka rätta till.

Anledningen till att jag försöker få tag i typmetall/stilmetall/liknande är för att jag är rörkrökare och har mängder med rent bly som jag samlat på mig, så hela grejen för mig är att kunna använda detta blyet då det är gratis och jag har massor.

Som det är nu kör jag 1/15 tenn/bly. Men efter att ha pluggat på lite har jag nu förstått att det är antimonium man vill ha mycket av. Du har inget tips på hur jag kan få tag på blylegering med massa antimonium? Jag betalar gärna en slant så jag får användning av mitt bly.
chevygasser

Inläggav Whistler » 19 feb 2018, 22:33

Hjulvikter har den perfekta legeringen för i princip allt skytte. De finns inte längre på personbilar, men lastbilsfirmor använder fortfarande bly. Man får sortera bort de i zink som slinker med.
Hjulvikt kan vattenhärdas till 16-18 BHN och ugnshärdas upp till 30 BHN.

Har man gascheck och dessutom coating så blir legeringen i princip oviktig. Jag vet folk som skjutit rent bly coatat i 3000 fps.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 19 feb 2018, 23:15

Ok. Det jag nu trodde var att mina kulor var för mjuka och därför deformerades av centrifugalkraften när de sköts i högre hastighet. Bössan spred tydligt mer ju hårdare laddning, och det på en stege inom ett grain.

Om det inte är blyet, vad kan det då vara som spökar? Nästa steg känns ju i så fall som att jag måste kalibrera kulorna, nu skjuter jag som "as cast".
chevygasser

Inläggav Whistler » 20 feb 2018, 23:58

Jag var med och designade en 100 gn kula till .223 Remington som vi fick ihop ett gruppköp på. Den skjuter jag i 1600 fps ur en pipa med stigning 1:7 (JP AR-15). Det blir enormt höga rotationshastigheter, 164k RPM enligt tabellen jag klistrade in tidigare. När jag har kalibrerat dessa har jag märkt att det ibland blir som lite skägg runt basen. Jag märkte också att det var stört omöjligt att få bra precision, på 50 meter hade jag en knapp halvmeter stora träffbilder. När jag drog kulornas bas över en fin fil några drag så att skägget försvann så hade jag helt plötsligt träffbilder på 7-8 cm. Det stämmer också med devisen att ju högre rotationshastighet, desto större påverkan får till synes små fel. Därför brukar man inom gjutning säga att ju grövre kula, desto lättare är det att få bra precision med den, eftersom det tillåter större fel i kulan utan att det ger märkbara utslag.

Var hamnar du i tabellen? Kulan ovan ligger i orange och jag skulle inte rekommendera annat än att man ligger i blått.

Kalibrering ser jag i princip alltid som ett måste. Gör så att du knackar ur en laddad kula och mäter den med micrometer. Har den inte samma mått som en oladdad kula i basen och över varje drivband så är något i din laddprocess fel. Det kan vara att du behöver kalibrera, eller att du har för hård hylsanspänning (neck tension) eller att du inte har trattat hylsmunnen tillräckligt så kulan kläms ihop.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 21 feb 2018, 21:02

Kulan är något större än hylshalsen vilket gör att det skaver av pulverlacken och kan bli en ring med bly som jag pillat bort med naglen. Tänkte i banorna att blyar det inte i pipan så är det ju skit samma att det skaver lite. Men då har jag nog felet där då.

Beställer kalibreringsverktyg från lee och återkommer när det blir dax igen. Lär ta ett tag då jag får beställa ett specialgjort kalibreringsöga.
chevygasser

Inläggav Whistler » 21 feb 2018, 21:50

Jag rekommenderar att du beställer från NOE istället. Han har lösa insatser så du kan köpa flera insatser till en verktygskropp och testa vilken som går bäst i ditt vapen. Det kommer du behöva göra i slutänden ändå, för du vill kalibrera så du har stöd av patronläget.

http://noebulletmoulds.com/
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 21 feb 2018, 23:31

Det där var ju väldigt smutt, de hade ju till och med på lager.
chevygasser

Inläggav chevygasser » 23 feb 2018, 19:18

En sak till som slog mig häromdagen är att jag klämmer fast gas checken med lee`s factory crimp die som pressar en blyfylld hylsa där jag sågat fyra spår i halsen. Detta deformerar ju basen på kulan något och inte helt jämt utan på olika ställen. Detta kanske är den största anledningen till att det sprider.
chevygasser

Inläggav chevygasser » 24 feb 2018, 19:30

I väntan på lön från snålröven som kallas chef så blir det gjutning av blytackor på amerikanskt maner. Det tar för lång tid i gryta på spisplatta och grabben menar att det är både "mysigt och härligt och luktar som fan pappa" att göra det över öppen eld.

20180224_181555-384x640.jpg
chevygasser

Inläggav Whistler » 24 feb 2018, 21:21

chevygasser skrev:En sak till som slog mig häromdagen är att jag klämmer fast gas checken med lee`s factory crimp die som pressar en blyfylld hylsa där jag sågat fyra spår i halsen. Detta deformerar ju basen på kulan något och inte helt jämt utan på olika ställen. Detta kanske är den största anledningen till att det sprider.

Eh, detta låter väldigt märkligt, jag är inte helt säker på att jag förstår din process.
En gas check sätts på med kalibreringsverktyget, oavsett om det är pushthrough (Lee) eller base first (Lyman/RCBS).
Tills du får ditt kalibreringsverktyg kan du testa att bara pressa på GCn med tummen. Ett långsamt alternativ hade väl varit att försiktigt klämma kulan mellan nos och bas i ett skruvstycke.
En GC ska helt klart pressas på bakifrån, minsta lilla som basen blir ojämn i sidorna kommer precisionen bli katastrofal.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 24 feb 2018, 21:29

Om man gör som man ska så pressar man ju fast gaachecken när man kalibrerar. Om man inte kalibrerar så får man ju göra det på annat sätt. Den sitter för dåligt om man bara trycker dit den med tummen. Om man försöker pressa fast den med lees factory crimp die blir man besviken med då den inte pressar tillräckligt. Sätter man en hylshals därimellan pressas checken fast. Alla glada.

Har jag för stora gaschecks? Tror inte det finns mindre som går att få på. Köpte dessa i samband med att jag köpte tången, tror att de var rekomenderade
chevygasser

Inläggav pistolmike » 24 feb 2018, 22:00

Vi får se hur det går för dej sen med kalibreringspressen, Whistler ger bra tips.

Jag skulle vilja tipsa om krutet Lovex D060 som jag har när jag laddar min .270 med blykula.
Det blir inga fullfartsladdningar men precisionen blir bra och laddningen/patronen är billig och fin att skjuta med.

Är du neråt Vildsvin.se i Åsljunga så har dom både Lovexkrut och bly.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav chevygasser » 25 feb 2018, 11:12

Jag tackar för alla tips. Ska gå på whistlers råd och göra det redigt och kalibrera kulorna till att börja med innan jag ändrar laddningar/krut.

Någon som har en gammal fettpress de vill bli av med?
chevygasser

Inläggav Whistler » 25 feb 2018, 14:19

Du sätter ju gaschecken när du kalibrerar med NOEs verktyg (eller Lee's om du beställer custom från dem), så du behöver ingen fettpress om du inte absolut vill applicera fett.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav chevygasser » 25 feb 2018, 16:54

Och noes skruvar man i laddpressen som man gör med lees?

Tänkte jag skulle gå all in nu och skaffa redigt med prylar, fettpress har stått på önskelistan länge. När jag laddat utan pulverlack till ett annat skjutjärn har jag fettat i en rostfri ugnsform. Men det är ett jäkla pill med det.
chevygasser

Inläggav Whistler » 25 feb 2018, 17:11

Bäst resultat brukar det ge om man använder både coating och fett, om man orkar.
NOE- och Lee-verktygen sätts i en vanlig press och man får med uppstötarpinne som man sätter istället för hylshållaren.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav pistolmike » 25 feb 2018, 19:54

SPG fett ska du ha, finns på Skyttetjänst i Ängelholm!

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

FöregåendeNästa

Återgå till Laddvikter