Skit och elände....

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Skit och elände....

Inläggav sevehem » 13 apr 2019, 20:23

Det som inte får hända hände, jag hade två olika krut framme och när jag städade undan blev jag osäker på om jag verkligen laddat ned rätt krut :oops: :evil: (man skall ju ALDRIG ha mer än ett krut framme samtidigt men idag brast jag).

Det jag SKULLE ladda med var Rhino 17 (samma som URP) men det jag KANSKE laddade med var Rhino 23 (lite långsammare version av MRP). Jag laddade 50,5 grain till hornady rundnos 220grain i en 30/06-hylsa.

Minsta laddvikt enligt Norma är 53 grains MRP (eller Rhino 22, alltså MRP, men enligt Rhino själva skall man använda samma laddvikt till både 22 och 23).

Nu är frågan om någon med bra insikt eller möjligen quickload vill ge ett utlåtande om jag vågar skjuta dessa patroner? De skulle ju kunna funka utmärkt för lite träning för frihandsskytte till exempel.

Jag vet att man inte skall gå under minsta laddning men har laddat såpass mycket att jag vet att det ofta går bra ändå, ibland till och med med brutalt dålig fyllnadsgrad.

Så ös på med råd men helst inga generella pekpinnar om att ALDRIG gå under publicerat data för det vet jag som sagt att man inte bör (men ofta kan).
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Re: Skit och elände....

Inläggav börje » 13 apr 2019, 20:32

Dra ut kulan o häll krutet i blomrabatten, sen laddar du om hylsorna.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Yaroslav » 13 apr 2019, 20:49

Ta det säkra före det osäkra, det är inte värt att skada sig för några få slantar!
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

ТЧе фармер шилл алшаыс еат цаббаге!
Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav sevehem » 13 apr 2019, 21:45

Man får tacka för intresset men samtidigt påpeka att jag specifikt bad om råd baserade på faktisk kunskap om just min laddning. De generella råden är ju förstås välmenande och på alla sätt bra men de bidrar varken till kunskap eller något nytt i just mitt fall. Naturligtvis skjuter jag inte dessa utan att ha vettiga fakta att basera mitt beslut på men även avrådande kommentarer önskar jag vara belagda med fakta framöver i denna tråd.

I all välmening // Sevehem
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Fält » 13 apr 2019, 21:51

Jag har ingen erfarenhet av så långsamma krut då jag inte skjuter någon kaliber som vill ha annat än medelsnabba eller mycket snabba krut. Så ta min åsikt för vad det är.

Rekommendationen för startladdning brukar vara 10% under maxladdningen om man bara har den tillgänglig, vissa listor anger bara max. Startladdningen skulle då varit 50gr om man utgått från max på 55.5gr. Så det tyder på att laddningen är ok.

Vihtavuori har bara så snäva intervaller i sina data för ett mycket litet antal kulor, gärna då Lapua kulor. Så intervallet 53-55.5gr som Norma anger är nog för att de tycker att den går bäst i den intervallen. Även det tolkar jag som att laddningen är ok, skulle det varit så nära att vara farligt att de var tvingade att halvera intervallet för att det inte skulle bli farligt så tvivlar jag på att de publicerat laddningen.

Du har mycket hög fyllnadsgrad i hylsan, under 60% är något som nämnts när sekundärexplosioner diskuterats. Du tycks ha närmare 90%.

Tror du på sekundärexplosioner över huvud taget? Jag tänker automatiskt att en kula fastnat i pipan och vapnet smällt på grund av det när nästa patron avfyras.
Fält

Inläggav Yaroslav » 13 apr 2019, 21:54

Bild
Тикка 338ЛМ
Баикал 12 гуаге
Сако Яуад

ТЧе фармер шилл алшаыс еат цаббаге!
Användarvisningsbild
Yaroslav

Inläggav sevehem » 13 apr 2019, 22:04

@Fält, precis så jag tänkte också men ville ha andra tankar och idéer. Precis som du har jag bara underladdningserfarenhet av snabba krut.

@yaroslav, ingen fara! Jag är på riktigt glad att folk tar sig tid och bryr sig om andras hälsa, jag har själv givit samma tips till andra som du gav och det är det rätta tipset.... men.... nu var ju jag nyfiken på annat :mrgreen:
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Torpalasse » 13 apr 2019, 22:24

Är kruten helt lika i färg och form? Vad säger Normas laddata för urp resp mrp? Borde väl gå att lista ut om det är rimligt ok att skjuta oavsett. Du får ju en långsammare laddning så du har ju isåfall laddat fel åt det säkrare hållet iaf.
Har du skjutit detta innan? Isåfall borde du veta om träffen på tavlan blir rätt, annars fel krut.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900 GRS, 30-06. Minox za5i hd 3-15×56
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav sevehem » 13 apr 2019, 22:31

Torpalasse skrev:Är kruten helt lika i färg och form? Vad säger Normas laddata för urp resp mrp? Borde väl gå att lista ut om det är rimligt ok att skjuta oavsett.

De är ruggigt lika, jag hamnar 2,5 grain under min om det visar sig vara Rhino23, detta innebär 5% under minimum, tycker inte det borde vara någon fara. Skall dock titta lite på andra data med likvärdiga krut och se men det känns spontant som är det borde gå.... OBS jag råder ingen annan att få mina tankar som sanningar. Var och en som går går utanför publicerad data gör det på helt eget ansvar. Så även jag.
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Stewe's world on ice » 13 apr 2019, 23:15

Har du någon kulutdragare eller kulhammare.
Stewe's world on ice

Inläggav Kronhjorten » 14 apr 2019, 07:05

Jag tänker att du väger en dos av varje krut och häller dom i vars en hylsa, går det att se skillnad på fyllnadsgrad?
Dra ut en kula från dina laddade patroner och jämför vilken det stämmer överens med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav sevehem » 14 apr 2019, 07:10

Kronhjorten skrev:Jag tänker att du väger en dos av varje krut och häller dom i vars en hylsa, går det att se skillnad på fyllnadsgrad?
Dra ut en kula från dina laddade patroner och jämför vilken det stämmer överens med.

Det är en bra idé! Densiteten är 0.91 vs 0.89. Frågan är om jag märker skillnad, men det var rätt klokt. Får använda ett längre men smalare rör kanske. Tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
sevehem

Återgå till Krut