6.5x55 Värmeutveckling

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: 6.5x55 Värmeutveckling

Inläggav johaneriksson » 04 apr 2019, 13:15

Oavsett om N150 eller N160 brinner svalast så brinner båda betydligt svalare än dubbelbaskrut.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Velcro Fly » 04 apr 2019, 14:29

Helt säkert. Utan tvekan.
Blev bara själv nyfiken på 150 vs 160

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Torberntsson » 04 apr 2019, 18:51

kattafan skrev:Angående mirage: Om du kikar på pipan från sidan när den är varm ser du att den stora boven är mynningen som bildar en skorsten åt värmen inifrån pipan, där den är varm på riktigt. Ytan på längden blir ju inte så jäkla varm i jämförelse. Sätt en uppochnervänd persienn som mirageskydd som sticker ut kanske 5 cm saå hjälper det förvånansvärt mycket.

Vassego igen

mvh
En med visst intresse för optimering.

Miraget sköter coletacskyddet rätt bra så prio är att ha en trainerladdning som inte frästar på utrustningen så mkt.
Torberntsson

Inläggav Torberntsson » 04 apr 2019, 18:53

kattafan skrev:Facit: Biltemas luftmadrasspump. Ena munstycket passar perfekt i patronläget på bössan. Är uppladdningsbar och kan pumpa luft i 15-20 minuter vilket räcker gott och väl för att kyla ner pipan till en andra-tredje skjutrunda. Använde den mycket förra sommaren när det var så in åt helvete varmt.

Vassego, det var så lite så ;)

Har tänkt i dessa banor sj, men inte hittat nån lämplig. Så tack för det! :D
Torberntsson

Inläggav Torberntsson » 04 apr 2019, 19:00

Velcro Fly skrev:Tror , utan att veta , att det faktiskt jämnar ut sig med de grainen kontra intensitet i "lågan" :lol: :lol: :lol:
N150 laddning är hetare men N160 variant innehåller mer krut. Jag får väl skicka frågan till Vihtavuori. Där borde väl finnas nån som kan svaret utan att gissa - som jag.

Återkom gärna med svaret från VV i tråden.

Jag antar då att 1219 (som jag har nu) är dubbelbas och att det därmed käkar pipa värre än båda nämnda VV-krut. Men vad tros om 203-b ist? har det hemma och är väl rätt likt n150? Nån nackdel mot VV?
Torberntsson

6.5x55 Värmeutveckling

Inläggav Velcro Fly » 04 apr 2019, 21:43

Ärligt talat så är det enda jag ”vet” om Normakrut att det inte är Vihtavuorikrut :)
Med det sagd så ger jag jag mig inte i diskussioner över vilket av de är bättre för vilken applikation ( klart är dock att VV vinner ).
Vill jag ha stabilt krut så väljer jag , 11 ggr av 10, Vihtavuori N 1XX.
Då vet jag att det , dels, är inte dubbelbas o dels är stabilt från burk till burk.
12XX Norma var väl tänkt som ”skyttekrut” där varken fart eller precision var Prio ett utan affordabel mittemellansak. Kan ha fel , dock ...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Torberntsson » 29 apr 2019, 21:33

Velcro Fly skrev:Tror , utan att veta , att det faktiskt jämnar ut sig med de grainen kontra intensitet i "lågan" :lol: :lol: :lol:
N150 laddning är hetare men N160 variant innehåller mer krut. Jag får väl skicka frågan till Vihtavuori. Där borde väl finnas nån som kan svaret utan att gissa - som jag.

Lyfter tråden lite, för är nyfiken på om du fått reda på något från VV? Att n160 brinner svalast är nog svaret jag vill ha ( då kan jag ha samma krut till både trainer och långhållsladdningen). Men det Johan skriver låter ju också sunt. :) ....Övriga kunniga forumister får gärna dela sin kunskap på ämnet i tråden :)
Torberntsson

Föregående

Återgå till Krut