Krut för .38Spl? (revolver)

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Krut för .38Spl? (revolver)

Inläggav XLV » 29 jun 2018, 09:22

Har tidigare laddat med N320 och N340 och har lite av det senare kvar men ska köpa och funderar på vilket krut som lämpar sig bäst
för .38 Special? Kommer skjuta PPC och vanligt fält etc. Inga stenhårda superladdningar utan mest "standard". Vihtavuori är lättast att
komma över så gärna nåt av deras krut. Rätt länge sen jag laddade till denna patron nu och tänkte höra med expertisen före köp.

Laddar med (huvudsakligen) Hornady SWC blykulor 158grains.
.22LR - .22Hornet - .308Win - 12/70

I tried being reasonable, I didn't like it.”
Användarvisningsbild
XLV

Re: Krut för .38Spl? (revolver)

Inläggav soul » 29 jun 2018, 10:04

Jag använder n340 till 38spl, det har funkat fint för mig.
Skjuter för det mesta los swc 158gn kulor, de är billiga och skjuter bra nog för mig + att de är plätterade så man slipper hantera bly.
soul

Inläggav XLV » 29 jun 2018, 10:48

soul skrev:Jag använder n340 till 38spl, det har funkat fint för mig.
Skjuter för det mesta los swc 158gn kulor, de är billiga och skjuter bra nog för mig + att de är plätterade så man slipper hantera bly.

Har kört en del med det men det var flera år sen, finns många krutsorter men vet inte om det är så noga för .38Special, kan väl vara
kinkigare med 9mm och såna med högre tryck får jag för mig. Kanske köper en burk igen bara men om nån har en bättre idé är det
välkommet, alltid kul att höra vad folk har för erfarenheter och så :D :idea:

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav knappåsarn » 29 jun 2018, 11:51

Har en klubbkamrat som laddar 38, jag kan höra vad han säger. Tror mest han använder Vectan dock.
knappåsarn

Inläggav Fält » 29 jun 2018, 13:51

Det beror ju lite på vilken kula man använder men då länge man inte skjuter wadcutters så blir det mycket luft i hylsan. Nu skjuter jag N340 men när det är slut så tänkte jag prova N32c.
Fält

Inläggav XLV » 29 jun 2018, 15:10

Fält skrev:Det beror ju lite på vilken kula man använder men då länge man inte skjuter wadcutters så blir det mycket luft i hylsan. Nu skjuter jag N340 men när det är slut så tänkte jag prova N32c.

Ja det kanske vore bättre, ska kolla på det, nåt måste jag snart köpa

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Mikke » 29 jun 2018, 21:32

Vectan Ba10 funkar klockrent för lätta-medium .38 laddningar, är ett snabbt krut i samma klass som N310.
Har laddat en del med Hodgdon Titegroup också, lite långsammare.
N32C funkar bra för lättare laddningar, fyller hylsan bra, men jag upplevde det (trots namnet) som rätt mycket långsammare än N320, närmare N330. Har för mig jag fick en del oförbrännt krut vid lätta laddningar.

N320 har jag aldrig lyckats få till speciellt bra laddningar med, upplever det som alldeles för positionskänsligt (olika smäll om pipan pekat nedåt eller uppåt före avfyring). Har inte upplevt några såna problem med övriga uppräknade krut.
/Mikke
Mikke

Inläggav knappåsarn » 30 jun 2018, 08:53

Ba10 är det som min kompis kör med, fick bekräftat det nu.
knappåsarn

Inläggav XLV » 30 jun 2018, 10:50

Snokat runt på nätet och hitttat VV N350 till bra pris, verkar finnas relativt bra laddata från 125gr till 158gr kulor, bra fyllnadsgrad.

Kan det vara nåt kanske, för SWC blykulor (och säkert framöver även mantlade) :idea:

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Fält » 30 jun 2018, 22:47

Det verkar inte så lätt det där med krut för enhandsvapen, sotet och oförbrännt på grund av de låga trycken är det som komplicerar jämfört med gevär. I 9mm så kan jag tex ladda betydligt snällare med N340 än med N330. N330 börjar sota och även tappa fart orealistiskt snabbt bara ett 0.2-0.3 grains under min normala laddning som ger ca 460J. En klubbkamrat har problem med sot ett par tiondelar över min normalladdning med samma krut. Så det verkar kräva en del tryck för att fungera, när man måste sätta sådan fart i en 9mm som ju laddas upp mot dubbla trycket mot .38 special så är det nog ingen höjdare i en .38.

Det är de lätta laddningarna som ställer till det, min nuvarande laddning med 6gr N340 bakom en halvmantlad 125gr hålspetskula av okänt sort verkar sätta bra fart och ser ut att hålla tian. Det enda felet jag ser med laddningen är att en dubbelladdning får plats i hylsan, med de risker det medför.

Sedan verkar revolvrar vara individer i större utsträckning än pistoler, mina första riktigt lätta laddningar var utprovade laddningar som skulle göra ca 210m/s, med N310 och en pläterad 125gr kula. Men det gick inte alls bra i revolvern jag provade dem i. Den andra kulan fastnade i pipan och den första tycks ha studsat fram längs gräsmattan mot tavlan. Att knacka ur kulor på en revolver man lånat av en klubbkamrat är mycket pinsamt. Men det får nog bli fler prov med N310 krutet nu när jag har en egen revolver.

Så det beror nog på vad man är ute efter, jag tänker fortfarande prova N32c trots rapporten om att det brann dåligt vid lätta laddningar. Då allt jag skjutit i 38 brunnit mycket dåligt i lätta laddningar så tvivlar jag på att det kan vara sämre.
Fält

Inläggav XLV » 01 jul 2018, 00:08

Fält skrev:Det verkar inte så lätt det där med krut för enhandsvapen, sotet och oförbrännt på grund av de låga trycken är det som komplicerar jämfört med gevär. I 9mm så kan jag tex ladda betydligt snällare med N340 än med N330. N330 börjar sota och även tappa fart orealistiskt snabbt bara ett 0.2-0.3 grains under min normala laddning som ger ca 460J. En klubbkamrat har problem med sot ett par tiondelar över min normalladdning med samma krut. Så det verkar kräva en del tryck för att fungera, när man måste sätta sådan fart i en 9mm som ju laddas upp mot dubbla trycket mot .38 special så är det nog ingen höjdare i en .38.

Det är de lätta laddningarna som ställer till det, min nuvarande laddning med 6gr N340 bakom en halvmantlad 125gr hålspetskula av okänt sort verkar sätta bra fart och ser ut att hålla tian. Det enda felet jag ser med laddningen är att en dubbelladdning får plats i hylsan, med de risker det medför.

Sedan verkar revolvrar vara individer i större utsträckning än pistoler, mina första riktigt lätta laddningar var utprovade laddningar som skulle göra ca 210m/s, med N310 och en pläterad 125gr kula. Men det gick inte alls bra i revolvern jag provade dem i. Den andra kulan fastnade i pipan och den första tycks ha studsat fram längs gräsmattan mot tavlan. Att knacka ur kulor på en revolver man lånat av en klubbkamrat är mycket pinsamt. Men det får nog bli fler prov med N310 krutet nu när jag har en egen revolver.

Så det beror nog på vad man är ute efter, jag tänker fortfarande prova N32c trots rapporten om att det brann dåligt vid lätta laddningar. Då allt jag skjutit i 38 brunnit mycket dåligt i lätta laddningar så tvivlar jag på att det kan vara sämre.

Intressant! Har laddat förvisso för länge sen nu men med både N320 och N340, får för mig det senare fungerade bäst, jämnast resultat och då laddade jag
åt det styvare hållet, inte riktigt max men nära nog. Laddade coatade kulor 158grains. Kommer ladda över medel men inte max att börja med och se.

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav sporfen » 02 jul 2018, 07:30

När nu många fabrikat och snabbhet på krut finns tycks 38laddningar mer och mer övergå till långsammare krut.
När Norma och i viss mån Vitavouri (hette Kemira tidigare) var allenahärskande på marknaden var ultrasnabbt krut det som gällde.
Kraven på fyllnadsgrad var inte avgörande då laddningar komponerades. Norma R1 var mycket finkorningt och skvalpade runt i hylsorna. Att det skulle märkas någon ojämnhet i förbränningen fanns inte.
R1 från .32 till .38 och R123 till magnum. Punkt slut!
.32 acp kom utanför bild men 1.7 grain R1 rekomenderades av Norma. Hastighet 275m/sek

Därför, med tanke på detta, så är N310 något långsammare än R1 och borde fungera bra till såväl WC som 158 RN.
2.5 grain till 146 WC och 3.5 till 158 RN bly. Normas rekommendationer för snabba R1. Frågor på det? ; )
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av sporfen 04 jul 2018, 07:27, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sporfen

Inläggav XLV » 02 jul 2018, 11:14

Alltså jag har av okänd anledning fått för mig att långsammare krut (N340) borde vara bättre, rent teoretiskt, men här
får jag uppfattningen att jag egentligen snarare borde titta på N310. Har fyllnadsgraden inte så stor betydelse för den
här patronen (.38Spl)?

En säger fyllnadsgraden påverkar i största grad medan en annan säger tvärt om. Förvirringen blir komplett :roll: :idea: :mrgreen:

Användarvisningsbild
XLV

Inläggav Mikke » 02 jul 2018, 11:49

Det är inte bara fyllnadsgraden som påverkar utan det beror även på krutets egenskaper. Ba10 blir bara lite skvalp i botten, men det verkar inte ha någon märkbar betydelse var i hylsan den ligger vid avfyringen. N320 blir lite mer, men verkar känsligt för var i hylsan det ligger. Titegroup verkar däremot inte heller vara så känsligt för var i hylsan det ligger. N340 kommer jag inte längre ihåg om jag märkte någon direkt skillnad var det låg i hylsan, men med tanke på hur tydligt jag upplevde det med N320 borde det varit mindre i varje fall...
/Mikke
Mikke

Inläggav Fält » 02 jul 2018, 12:22

Det kan påverka hur man tar upp pistolen, jag undviker att gå över horisontallinjen när jag tar upp även för precision. Att rikta vapnet brant uppåt och sedan gå ner mot riktpunkten är nog bättre för lätta laddningar. Men det är en vana som kostar tid vid fältskytte så jag undviker det då det är lätt att falla tillbaka på det när det egentligen var tänkt att gå fort.

Det får nog bli lite prov någon gång då jag har VV 310-340 och även en burk Norma R1.
Fält

Inläggav sporfen » 04 jul 2018, 06:49

Uttrycket sikta mot stjärnorna skulle betyda att liten snabb krutmängd hamnar närmast tändhatten.
Den ena teorin kan vara lika god som den andra. Snabbt krut sparkar ut kulan och långsammare ger kulan "mjukstart".
Piplängden borde avgöra hur snabbt krut man bör använda, men det finns ju snubbyskyttar som förespråkar trögt krut i sina 2tumare.
Att sen olika fabrikat med snarlik snabbhet ger olika resultat gör inte saken lättare.

Håller med om att 38spec. inte är så kinkiga som 9x19. Likaså att 45acp är toleranta patroner att ladda.

Tänk snålt. Mindre krutmängd gör billigare laddning.

Bland lite äldre krut bör Metallverken nämnas. Vill minnas det var finkornigt krut i dessa små snygga runda burkar. Dessutom var laddata tryckt på etiketten. Förmodligen Norma som tillverkade detta krut.
Laddata fanns även på Norma k-pist burkarna.

Många val gör förvirringen stor!! Borde finnas en sorts "Robsoftkrut" som duger till allt!
Vem åtar sig röra till denna blandning? Greve Gilbert Hamiltons Mixture fungerade ju i alla rökpipor ;)
Användarvisningsbild
sporfen

Återgå till Krut