Nybörjarfråga om VV N550 till en 308win

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Nybörjarfråga om VV N550 till en 308win

Inläggav mlok » 10 okt 2019, 17:43

Jag är en nybliven handladdare (eller blivande... Har inte laddat någon patron än ;) ). Min plan, det jag har köpt grejer för, är att ladda 308win, med vv N550 och 178gr Eld-x kulor. Men som oerfaren så blir jag väldigt förvirrad när man kollar på ladddata för denna kombo. Kollar jag VV's laddtabeller (och tar datat från 185gr scenar vilket är den kula jag hittar där som bäst liknar Eld-X) så säger dom att max är 46.9 eller 47.2 (beroende på vilken scenar man väljer). Men så såg jag en Quickload-tabell där 47.8gr (för 178gr amax) står som 106% fyllnad och farligt högt tryck. Nu tänkte jag inte försöka max-ladda, utan undrar mer om jag förstått något väldigt fel eller tittar jag på fel tabell? För som jag förstår det så brukar tillverkarna vara försiktiga i sina siffror, men 0.6 gr är väl inte försiktigt? Har någon laddat denna kombo och kan komma med lite input? Hade tänkt göra en laddstege upp till 46.5 som första (för att hålla mig under VV's max), men nu känner jag mig osäker och vet inte hur jag ska tänka. Tips mottages gärna.
(Har en 26tums pipa, därav valet av krut till denna kula)
mlok

Re: Nybörjarfråga om VV N550 till en 308win

Inläggav crajm » 10 okt 2019, 18:01

Kör på VV's data. QL och vithavouri lirar inte alls.
Börja lågt och jobba dig uppåt. Personligen gillar jag mer N140/N150 i 308an. Fått riktigt fina laddningar med 175gr Scenarer och N140 ur 18" pipa.
203B är ett annat bra krut om du vill ha fart i 178or, då ligger väl max någonstans runt 44(?) grain har jag för mig.
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav Kronhjorten » 10 okt 2019, 18:04

Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga helt rätt, men quickload är en teoretisk uträkning att använda som riktlinje för var man kan ladda.
Kruttillverkarnas data är testad och uppmätt i labb. Max laddning i deras bössa kan vara för mycket för din (eller tvärt om). Som nybörjare brukar det rekommenderas att följa publicerad laddata men det finns säkert någon som laddat den kombon som vet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav mlok » 10 okt 2019, 18:13

Kronhjorten skrev:Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga helt rätt, men quickload är en teoretisk uträkning att använda som riktlinje för var man kan ladda.
Kruttillverkarnas data är testad och uppmätt i labb. Max laddning i deras bössa kan vara för mycket för din (eller tvärt om). Som nybörjare brukar det rekommenderas att följa publicerad laddata men det finns säkert någon som laddat den kombon som vet.

Det är min tanke och att hålla mig under vad VV säger som max, göra en stege med små steg (0.3gr och 14 laddningar så att om trycket blir för högt ska jag se det innan det blir farligt)
Men min frågor är väl:
Ska jag ta en annan kula och jämföra med i deras tabeller, då ”min kula” inte finns med. Scenaren är dock väldigt lik i form och längd.
Att QL är teoretiskt är jag med på, men att QL säger att 0.6gr upp från VV’s max ger 106% fyllnad och farligt högt tryck - låter som deras marginaler inte är tilltagna och jag tycker att om nu scenar är rätt kula att jämföra med så borde tabellen ange att det är en komprimerad laddning. Här är ju frågan vilken VV n550 tabell/kula ska jag utgå från?
mlok

Inläggav mlok » 10 okt 2019, 18:14

crajm skrev:Kör på VV's data. QL och vithavouri lirar inte alls.
Börja lågt och jobba dig uppåt. Personligen gillar jag mer N140/N150 i 308an. Fått riktigt fina laddningar med 175gr Scenarer och N140 ur 18" pipa.
203B är ett annat bra krut om du vill ha fart i 178or, då ligger väl max någonstans runt 44(?) grain har jag för mig.

Vill utnyttja min långa pipa och ge ett långsammare krut chansen att trycka i väg kulan lite fortare (utan att det blir farligt)
mlok

Inläggav nygamla AKI » 11 okt 2019, 22:12

Eftersom du är ny rekommenderar jag att du skaffar en ask med just de Scenarer som du har data för med N550. Skjut dem först och se hur det utvecklar sej i stegen från min mot max. Då har du lite mer att gå på då du laddar andra kulor, hur det ska kännas och se ut då trycket stiger med ökande laddningar. Du borde inte hamna på för höga tryck om du håller dej inom laddata. Men man kan aldrig vara helt säker trots att chansen/risken är mycket liten.

Flata tändhattar, trög bultöppning, blankt märke i hylsbottnen av utkastarhålet. Du borde inte se något sådant alls inom laddstegen. Förutom att lågt tryck och/eller långt och/eller halt (pga fett eller olja) patronläge och tändhattar med mjuk kopp kan också ge flata tändhattar. Har man tur (som jag ser det) så ger ens bössa en fin markering av ökande tryck i stegens övre ända, då främst allt flatare (men inte helt utsmetade) tändhattar. Men hur det blir i just din bössa beror som sagt på en hel del olika faktorer. Man behöver helt enkelt lära sej hur den egna bössan fungerar då trycket stiger. Det ska man göra med kända komponenter och rätt laddata. Då är det så tryggt det kan bli.
nygamla AKI

Inläggav mlok » 12 okt 2019, 13:50

Jag var lite för otålig, för att leta rätt på dom kulorna.
Gjorde i stället en laddstege där jag slutade 1 grain under VV’s max.
Sista 3 stegen gjorde med 0.2gr ökning. Hittade en möjlig nod vid 45.8.
Har laddat upp några till i den vikten och ska testa i morgon igen.
Inga trycktecken på någonhylsa eller trögt slutstycke.
mlok

Återgå till Krut