Hur vet jag vilket krut vi ska använda?

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hur vet jag vilket krut vi ska använda?

Inläggav Yonaz » 10 okt 2018, 20:11

sevehem skrev:Ja :D

Kort och koncist, tack! :)
Mauser Sporter Model B, pre-WW2 cal. 8x57js
Husqvarna FFV 1900 AKA Carl-Gustaf cal .30-06
Yonaz

Inläggav Yonaz » 05 nov 2018, 18:48

Jag vöcker gammal tråd vid liv igen, men det börjar dra ihop sig för att beställa hem laddverktyg. Jag skjuter .30-06 och frugan .308. Vilken sort ska vi ha, och vart är bäst att beställa från?
Yonaz

Inläggav turbo87 » 05 nov 2018, 20:12

Lee verktyg funkar bra, har själv till 3006, beställde från vildsvinsbutiken https://vildsvin.se/handladdning/verkty ... lee-gevar/

MAn kan alltid lyxa till det med redding verktyg osv men lee gör jobbet bra så har du pengar över till kulor krut mm
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 vänster
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr vänster

Olympisk skeetskytt med junior SM brons som bästa merit
turbo87

Inläggav Fritz Kraut » 05 nov 2018, 20:19

Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav börje » 05 nov 2018, 21:05

Jag har beställt en del Lee-verktyg här:
https://www.titanreloading.com/
Bra priser o funkar klanderfritt.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Yonaz » 05 nov 2018, 21:44

Kalibreringsverktyget pressar ur gamla tändhatten också va, samtidigt som den formar om halsen på hylsan? Ingen av dessa 2 kommer med hylshållare. Beror det på att den kan vara specifik beroende på vilken press kan köper? Jag har funderat på https://vildsvin.se/handladdning/komple ... aster-kit/ och sen komplettera med en digital våg.
Yonaz

Inläggav turbo87 » 05 nov 2018, 21:54

Yonaz skrev:Kalibreringsverktyget pressar ur gamla tändhatten också va, samtidigt som den formar om halsen på hylsan? Ingen av dessa 2 kommer med hylshållare. Beror det på att den kan vara specifik beroende på vilken press kan köper? Jag har funderat på https://vildsvin.se/handladdning/komple ... aster-kit/ och sen komplettera med en digital våg.

Stämmer, lee verktygen jag länkade till kommer med hylshållare, vissa andra gör det inte.
Jag tycker inte du behöver en digital våg om du köper rcbs kitet. Den vågen är väldigt bra så ser ingen mening med en digital, men finns säkert dom som tycker annorlunda
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 vänster
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr vänster

Olympisk skeetskytt med junior SM brons som bästa merit
turbo87

Inläggav Yonaz » 05 nov 2018, 21:58

turbo87 skrev:
Yonaz skrev:Kalibreringsverktyget pressar ur gamla tändhatten också va, samtidigt som den formar om halsen på hylsan? Ingen av dessa 2 kommer med hylshållare. Beror det på att den kan vara specifik beroende på vilken press kan köper? Jag har funderat på https://vildsvin.se/handladdning/komple ... aster-kit/ och sen komplettera med en digital våg.

Stämmer, lee verktygen jag länkade till kommer med hylshållare, vissa andra gör det inte.
Jag tycker inte du behöver en digital våg om du köper rcbs kitet. Den vågen är väldigt bra så ser ingen mening med en digital, men finns säkert dom som tycker annorlunda

Jag är bara rädd att krutmängden inte blir exakt samma gång om jag ska lita på mina egna ögon och inte en digital våg, men jag litar mer på ER än mina egna "paranojor" ;)
Yonaz

Inläggav sevehem » 05 nov 2018, 22:58

En RCBS balansvåg kommer ge betydligt bättre och jämnare laddningar än digitala vågar en bra bit upp i prisspannet. Du kommer förstå när du ser att varje enskilt krutkorn ger utslag på balansvågen. De är faktiskt riktigt bra. Dina ögon kommer duga utmärkt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Yonaz » 06 nov 2018, 13:04

sevehem skrev:En RCBS balansvåg kommer ge betydligt bättre och jämnare laddningar än digitala vågar en bra bit upp i prisspannet. Du kommer förstå när du ser att varje enskilt krutkorn ger utslag på balansvågen. De är faktiskt riktigt bra. Dina ögon kommer duga utmärkt.

Då så, då har jag nog allt redo att beställa hem. :)
Yonaz

Inläggav Yonaz » 07 nov 2018, 10:31

turbo87 skrev:Norma hylsor till båda det är beprövat och säkert. Finns ofta att köpa billigt eller plocka på skjutbanan.
Om du är ny så är en bok bra för att du ska få tips och råd och framförallt säkerheten.
Laddata kan du ta från Alaska kulan som norma specar på hemsidan. Sen finns ju Laddatabasen men börja alltid lägre om du är osäker

Vi har ganska nära till Vildsvinsbutiken, och de säljer inte Norma utan verkar bli Vihtavuori. Är det stor skillnad på deras och Normas krut? Har svårt att hitta bra bok :(
Yonaz

Hur vet jag vilket krut vi ska använda?

Inläggav Velcro Fly » 07 nov 2018, 11:37

VV alla gånger !
Ladda ner deras App.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Inläggav sevehem » 07 nov 2018, 11:50

"Skillnad" är det väl kanske inte beroende på hur man ser det men undvik "översättningstabeller" mellan normakrut och VV-krut. De har inte exakt samma egenskaper. VV har dock, som nämnts, egna publicerade data på hemsida och/eller app.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Yonaz » 07 nov 2018, 11:52

Ja, lutar väl mer och mer åt VV. Har appen, och nära till återförsäljare av deras krut. :)
Yonaz

Inläggav Yonaz » 07 nov 2018, 20:55

Jag sitter och kikar i VV's app, men hittar inte vår kula, Hornady Round Nose 180gr. Hur vet jag vilken jag kan använda som substitut?

Kulan: https://goo.gl/XQtQ5n
Tabell: http://imgur.com/a/nCjucSN
Yonaz

Inläggav sevehem » 07 nov 2018, 21:09

I 308 fanns hornady sp180gr den är en interlock precis som rundnosen. Den bör ni kunna använda men iaktta alltid EXTRA försiktighet när man byter ut kula. Börja på minladdning och var uppmärksamma på om något verkat onormalt när ni stegar uppåt.

På 30/06 borde ni kunna använda datan för Mega 185gr. Kulan ni använder är lättare och tål därför mer krut så det borde vara lungt gällande överttyck. Om nu får sotiga hylsor i de lägre laddvikterna så kan ni öka något grain. MEN nu är ni redan ute och grejar på okänd mark och har en halvanonym robsoftkälla att förhålla er till. Jag hade köpt kulor som finns data till istället.
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav lasse-a » 07 nov 2018, 21:54

Yonaz skrev:Jag sitter och kikar i VV's app, men hittar inte vår kula, Hornady Round Nose 180gr. Hur vet jag vilken jag kan använda som substitut?

Jag är nybörjare på det här, men jag har handboken så låt oss kolla Hornadys senaste handbok:

För RN 180gr i .308 så listar de tyvärr inget Vv krut. De listas vara för lättare kulor (då N140 och N150). Så det var tji där. Men de listar en massa andra kulor på samma sida, så att använda ladd-data för dessa (om de finns hos Vv) borde inte vara någon katastrof.

De kulor de listar på samma sida är 178gr BTHP Match, 178gr ELD Match, 178gr A-MAX, 178gr ELD-X, 180gr InterBond, 180gr SST, 180gr GMX, 180gr InterLock BTSP, samt 180gr InterLock SP.

Den enda Hornady 180gr so Vv listar står det bara 180gr Hornady SP på. Om det är samma om InterLock SP, så borde de datat kunna användas, iaf som start för att pröva sig fram. N150, det långsammaste som listas borde vara bäst för fart. (Det är ofta bäst redan för lägre kulvikter). Både InterLock SP och din InterLock RN är "flat base", vilket ju också är bra vid jämförelse.

I .30-06 (som väl också efterfrågades) så har vi större tur. Där listar Hornady Vv N-160 (som är ännu långsammare än N150) för just InterLock RN 180gr.

I Bamerikanska enheter (grains:hastighet i fötter per sekund):
49.7:2300 52.0:2400 54.2:2500 56.5:2600. Den sista är rödmarkerad och alltså märkt som max laddning. (Andra krut ger högre hastigheter tre andra maxar ut vid 2750 fötter per sekund).

De som kan det här med handladdning kan/får/bör/måste naturligtvis rätta till eventuella dumheter i ovanstående. Det representerar min kunskap som den är idag, och den är inte mycket att hänga i julgranen. (Men jag har dubbelkollat siffrorna ovan, och de skall stämma med boken iaf).
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Yonaz » 08 nov 2018, 10:31

sevehem skrev:I 308 fanns hornady sp180gr den är en interlock precis som rundnosen. Den bör ni kunna använda men iaktta alltid EXTRA försiktighet när man byter ut kula. Börja på minladdning och var uppmärksamma på om något verkat onormalt när ni stegar uppåt.

På 30/06 borde ni kunna använda datan för Mega 185gr. Kulan ni använder är lättare och tål därför mer krut så det borde vara lungt gällande överttyck. Om nu får sotiga hylsor i de lägre laddvikterna så kan ni öka något grain. MEN nu är ni redan ute och grejar på okänd mark och har en halvanonym robsoftkälla att förhålla er till. Jag hade köpt kulor som finns data till istället.

Ja, vi börjar alltid på minladdning när det är någon förändring, oavsett om det är nytt krut eller hylsor eller vad det kan vara. Förvånansvärt många jag pratat med om handladdning ligger ofta i det övre spannet, något jag inte förstår. Får man bättre kulbana och bättre precision, eller varför vill man ligga i övre spannet?
Yonaz

Inläggav Yonaz » 08 nov 2018, 10:49

lasse-a skrev:
Yonaz skrev:Jag sitter och kikar i VV's app, men hittar inte vår kula, Hornady Round Nose 180gr. Hur vet jag vilken jag kan använda som substitut?

Jag är nybörjare på det här, men jag har handboken så låt oss kolla Hornadys senaste handbok:

För RN 180gr i .308 så listar de tyvärr inget Vv krut. De listas vara för lättare kulor (då N140 och N150). Så det var tji där. Men de listar en massa andra kulor på samma sida, så att använda ladd-data för dessa (om de finns hos Vv) borde inte vara någon katastrof.

De kulor de listar på samma sida är 178gr BTHP Match, 178gr ELD Match, 178gr A-MAX, 178gr ELD-X, 180gr InterBond, 180gr SST, 180gr GMX, 180gr InterLock BTSP, samt 180gr InterLock SP.

Den enda Hornady 180gr so Vv listar står det bara 180gr Hornady SP på. Om det är samma om InterLock SP, så borde de datat kunna användas, iaf som start för att pröva sig fram. N150, det långsammaste som listas borde vara bäst för fart. (Det är ofta bäst redan för lägre kulvikter). Både InterLock SP och din InterLock RN är "flat base", vilket ju också är bra vid jämförelse.

I .30-06 (som väl också efterfrågades) så har vi större tur. Där listar Hornady Vv N-160 (som är ännu långsammare än N150) för just InterLock RN 180gr.

I Bamerikanska enheter (grains:hastighet i fötter per sekund):
49.7:2300 52.0:2400 54.2:2500 56.5:2600. Den sista är rödmarkerad och alltså märkt som max laddning. (Andra krut ger högre hastigheter tre andra maxar ut vid 2750 fötter per sekund).

De som kan det här med handladdning kan/får/bör/måste naturligtvis rätta till eventuella dumheter i ovanstående. Det representerar min kunskap som den är idag, och den är inte mycket att hänga i julgranen. (Men jag har dubbelkollat siffrorna ovan, och de skall stämma med boken iaf).

Jag får lite känslan av att vårt val av kula inte är den vanligaste. Finns inte mycket laddata alls kring Hornady RN 180grs .. synd som fasen, för det är en fin kula som vi bägge skjutit många djur med så vi vill helst inte byta. Men jag har antecknat din information, och bugar ödmjukast åt tiden du lagt för att kolla upp detta! Uppskattas mycket!
Yonaz

Inläggav lasse-a » 08 nov 2018, 11:42

Yonaz skrev:Men jag har antecknat din information, och bugar ödmjukast åt tiden du lagt för att kolla upp detta! Uppskattas mycket!

Väl bekomme, och ingen orsak. Det tog väl fem minuter att slå upp och tio minuter att skriva. Och vill man ha hjälp själv, så får man ju vara beredd att ta i där man kan själv. ;)

Men som sagt så listar Hornady alla kulorna ovan på samma sida med en uppsättning ladd-data. Så du borde kunna använda data för någon av de andra listade kulorna utan att något katastrofalt skulle hända. Hornady verkar iaf tycka det för de data de publicerar.
Användarvisningsbild
lasse-a

FöregåendeNästa

Återgå till Krut