Blanda krut?

Allmäna frågor om krut

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Blanda krut?

Inläggav Janne_H » 29 mar 2018, 21:00

Ska ladda upp 100 bulor och har lite kvar av en plåtburk Norma 204 och en helt ny plastburk 204.

Ska jag blanda 50/50 eller ladda upp den ena och hoppas på det bästa med den andra?
MVH JANNE
Janne_H

Re: Blanda krut?

Inläggav cmk » 29 mar 2018, 21:43

Janne_H skrev:Ska ladda upp 100 bulor och har lite kvar av en plåtburk Norma 204 och en helt ny plastburk 204.

Ska jag blanda 50/50 eller ladda upp den ena och hoppas på det bästa med den andra?

Är man inte ute efter extrem precision, så kan man nog blanda. Normas publicerade laddata är ju samma oavsett batch-nummer, så det borde ju inte bli osäkert/farligt. Själv skulle jag blanda ut slatten med hela den nya burken för att få ett så jämnt resultat som möjligt.

Men det finns nog många (de flesta här?) som skulle säga att man ska skjuta upp den gamla först innan man börjar på en ny. Och iofs - om burken öppnades för 10 år sedan och sedan har blivit stående, då hade jag nog hällt ut slatten på gräsmattan.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav potatiskastare » 29 mar 2018, 22:20

Jag blandar aldrig. Ytterligare en sak som kan tänkas gå fel. Just att ladda med fel krut är nog det jag är mest rädd för. Jag laddar sällan tokhårt. Kasserar hylsorna efter lagom många omladdningar. Då är det mest krutsammanblandning en förvirrad dag som känns som största risken.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Blaser338 » 30 mar 2018, 05:10

INGET blandande! Kör slut på det du har och sedan börjar du på det nya. Är det samma batch kan du däremot blanda. Tänk dock på att en burk som har varit öppnad kan vara torrare än en som är oöppnad även om de har förvarats på samma sätt.
Blaser338

Inläggav Bahm » 08 apr 2018, 08:22

Detta kan ju vara ett alternativ om det är för mycket snö på gräsmattan .. :mrgreen: :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=RVq-pW1PNOI
Se en möjlighet i varje svårighet istället för en svårighet i varje möjlighet.
Användarvisningsbild
Bahm

Inläggav J. Andersson » 09 apr 2018, 12:37

cmk skrev:
Janne_H skrev:Ska ladda upp 100 bulor och har lite kvar av en plåtburk Norma 204 och en helt ny plastburk 204.

Är man inte ute efter extrem precision, så kan man nog blanda. Normas publicerade laddata är ju samma oavsett batch-nummer, så det borde ju inte bli osäkert/farligt. Själv skulle jag blanda ut slatten med hela den nya burken för att få ett så jämnt resultat som möjligt.

Men det finns nog många (de flesta här?) som skulle säga att man ska skjuta upp den gamla först innan man börjar på en ny. Och iofs - om burken öppnades för 10 år sedan och sedan har blivit stående, då hade jag nog hällt ut slatten på gräsmattan.

Jag blandar inte heller, av princip. Jag är ändå beredd att hålla med dig. Det kan knappast vara livsfarligt att blanda samma sorts krut av olika batch? Jag menar, vad skulle kunna hända?

Ibland är vi nog överdrivet skitnödiga när det gäller handladdning.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav älg » 09 apr 2018, 13:38

J. Andersson skrev:Ibland är vi nog överdrivet skitnödiga när det gäller handladdning.

Det är kanske anledningen till att det inte sker fler olyckor. Hellre onödigt försiktig än motsatsen. Jag tror inte heller att det är något problem att blanda, men av ren princip skulle jag låta bli.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav Blaser338 » 09 apr 2018, 14:32

älg skrev:
J. Andersson skrev:Ibland är vi nog överdrivet skitnödiga när det gäller handladdning.

Det är kanske anledningen till att det inte sker fler olyckor. Hellre onödigt försiktig än motsatsen. Jag tror inte heller att det är något problem att blanda, men av ren princip skulle jag låta bli.

Nej helt ärligt så tror inte jag heller att det är ngn fara men VARFÖR? Bara ladda upp det du har och sedan fortsätta med det nya för med resonemanget att det inte är ngn fara med att blanda krut så är det ju ingen skillnad på det nya krutet heller så ingen ny laddstege behövs.
Blaser338

Inläggav Ogster2 » 09 apr 2018, 14:36

Jag blandar sista skvätten med ny burk utan att ha dött, krut blir väl sämre med tiden så en gammal slatt i en nyöppnad burk lär ju knappast göra det explosivare.

Då är det ju större risk att köpa öppnade burkar krut som så ofta säljs, det kan jag inte fatta hur vissa vågar göra..
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Blaser338 » 09 apr 2018, 16:39

Det enklaste är ju att göra som man själv tycker. Helt onödigt att fråga när man själv har svaret.
Blaser338

Inläggav Blaser338 » 09 apr 2018, 16:41

Sedan så har ju TS en burk "gammalt" krut som inte behöver provskjutas. Det nya bör ju provas och blandar han så måste det provskjutas ändå så provskjutningsförfarandet blir ju det samma hur som.
Blaser338

Inläggav Anders Ö » 09 apr 2018, 17:45

Jag blandar alltid i den gamla skvätten i den nya .

Likas om jag har flera fulla burkar men med olika batcnummer , "ihop med det" och sen i med det i burkarna igen , eller en större krutdunk :idea:

Har jag mot förmodan flera 3.5kg Vv krut av samma så bryr jag mig inte om att blanda....
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Återgå till Krut